Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Békés átmenet volt

2015. október 26. 20:06
Fennállásának 25. évfordulóját ünnepli Veszprém önkormányzata. Ennek kapcsán felkerestük az egykori politikai vezetőket, idézzék fel emlékeiket. Elsőként Maróti Rezsővel, a város utolsó tanácselnökével beszélgettünk a rendszerváltásról, az önkormányzat létrejöttét előkészítő tevékenységekről.

Elfelej/te/tett évtized című könyvének bemutatóján azt nyilatkozta, élete legszebb és legtartalmasabb időszaka volt az 1980-1990 közötti idő. Miért gondolja így?

Életem első tizennyolc évét leszámítva mindig Veszprémben éltem, nagyon szorosan kötődöm hozzá, így nagy öröm, hogy tíz esztendőn keresztül irányíthattam a város fejlődését elősegítő tevékenységeket. Azt vallom, egy városért, a közösségért dolgozni az egyik legszebb hivatás.

Munkám során midig is azt tartottam szem előtt, hogy az itt lakók jól érezzék magukat, és igyekeztem úgy szervezni a tevékenységemet, hogy a jövőt készítsem elő: nem arra gondoltam, mit kell tenni holnap, hanem hogy mit cselekedjek holnapután.

Talán ennek is köszönhető, hogy magam és mások megítélése szerint is egy rendkívül eredményes időszak volt ez a tíz év, sok-sok megvalósult fejlesztéssel.

Kiemelne néhány fontosabb momentumot?

Három szakaszra bontanám ezt a tíz esztendőt. Az első öt évünk elsősorban arra ment rá, hogy egy teljesen új városfejlesztési koncepciót, stratégiát találtunk ki: ki kellett küszöbölni azt a csorbát, amit az előző rossz fejlesztések jelentettek, gondolok itt a húszemeletesre vagy a városközpont részbeni lebontására, és a lakótelepekre, új módszerekre az urbanizáció mérséklése érdekében, történelmi és építészeti emlékeink védelmére, stb. Jó néhány dolog hiányzott a városból, bizonyos közintézmények nem működtek, vagy csak nagyon gyenge formában voltak jelen.

Mi olyan várost akartunk, amiről nem elítélően beszélnek, hanem az itt lakók valóban az otthonuknak érzik.Veszprémben ugyanis a '60-as években, a '70-es évek elején egy rettentő gyors, óriási dinamikájú urbanizáció zajlott le, rengetegen költöztek ide, a háború utáni időszakhoz képest többszörösére duzzadt a lakosság száma. Ezeknek az embereknek itt volt a lakása, de igazi otthonra nem találtak. Ehhez meg kellett teremteni a feltételeket.

Küzdelmes időszak volt ez, de ennek köszönhetjük, hogy a második szakaszban, a következő öt évben sor kerülhetett a vár, a belváros, a színház, a kórház rekonstrukciója, létrejöttek a közintézmények, minden évben új iskolát adtunk át. Megalakultak azok a várospolitikai, társadalmi, polgári szervezetek, amelyek már kifejezték a városért való tenni akarásukat. Ez hatalmas eredmény volt.

Közben pedig átléptünk a harmadik szakaszba, amikor már látszott, hogy komoly változások lesznek politikai téren: az utolsó évek legnagyobb feladata az önkormányzatiság létrehozásának elősegítése volt.

Milyen volt a közhangulat közvetlenül a rendszerváltás előtt? Az általános ismeretek szerint a Kádár-rendszer utolsó éveit kifejezetten a kilátástalanság uralta, az ön szavaiból viszont azt veszem ki, kiegyensúlyozott volt a kapcsolat a lakók és a városvezetés között.

Valóban az volt, azért is, mert mindig törekedtünk arra, hogy széles körben készítsünk elő döntéseket, a lakosságot is bevonva. Rendszeresen kimentünk egy-egy lakóterületre, lakótelepre, ahol összehívtuk a lakosságot, de ezeken a megbeszéléseken jelen volt az összes fontos vezető is, például a városi rendőrkapitány, közüzemek, intézmények vezetői, a városgazdálkodási üzem vezetője. Ilyenkor mindenki elmondhatta a panaszát, javaslatát. 1984-ben például a város általános rendezési tervjavaslatának vitáján közel 40 helyszínen jelentünk meg, majd az elhangzott 2400 vélemény alapján készítettük el a városrendezési tervet. Ezt nagyon értékelték az emberek.

Hogyan zajlott le maga a rendszerváltás? Mi jellemezte az említett harmadik időszakot?

Az már ’89 elején is világosan látszott, hogy teljesen másfajta politikai struktúra jön létre, ezért minden lépésünket úgy kellett megszervezni, hogy megfelelően tudjuk átadni a várost. Ebben az időszakban nagyon kiéleződött a gazdasági helyzet, ’85-től kezdve a tanácsi bevétel 4/5-ét jelentő központi pénzek jelentősen lecsökkentek, sokkal kisebb összegből kellett gazdálkodnunk úgy, hogy közben a legnagyobb fejlesztések éppen ekkor zajlottak. Adósság nélkül lehetetlen volt megúszni ezt a helyzetet: 300 milliót „örökítettünk” át az utódokra, de még így is sikerült egy működőképes Veszprémet átruháznunk. Elmondva ez a 300 milliós adósság persze nagyon soknak tűnik, de ezt mind a Vetési Gimnázium létrehozására fordítottuk, ami nélkül azt hiszem, ma jóval kevesebbet tudna tenni a város a diákjaiért.

Gazdaságilag stabil, működőképes volt az átadott város.

Mi kellett ahhoz, hogy létrejöhessen az önkormányzat?

Azon dolgoztunk, hogy megteremtsük egy jól működő önkormányzat létrejöttének alapjait: igyekeztük a lakosság minél szélesebb körét bevonni, felvenni a kapcsolatot a már szerveződő politikai és társadalmi szervekkel, a pártokkal. Ezekre már 1988-ban sor került, majd ’89 januárjában dr. Horváth Balázs kezdeményezésére volt egy nagy jelentőségű rendezvényünk az MDF-fel közösen az egyetemen, ahol közel félezren vettek részt. Minél több információt szerettünk volna átadni a pártnak, hogy minél hatékonyabb munkát végezhessenek a város fejlesztésében, és lássák, milyen jövőt tudnak előkészíteni. Nekem jutott a szerep, hogy 500 ember előtt kiállva reagáljak a feltett kérdésekre, az elhangzott véleményekre. Később más pártokkal is felvettük a kapcsolatot. Meghívtuk őket a testületi üléseinkre, bevontuk őket a döntéselőkészítésbe és a döntéshozatalba, a városi ünnepségek szervezésébe, gyakorlatilag minden olyan érdemi kérdésbe, ami a jövőnek szólt. Nagyon sok mindenről elmondhatták a véleményüket, az éves költségvetési tervtől kezdve a tervezett felújításokig, vagy az éppen akkor zajló utcanév-visszaállításokról és a nem idevaló szobrok eltávolításáról, amelyek a tradíciók helyreállítását szolgálták.

Tulajdonképpen ’89-től a városi tanács végrehajtó bizottsága és a tanács önmérséklést hajtott végre: előkészítette a hosszú távú döntéseket, alternatívákat rakott le az asztalra, de döntéseket már nem hozott, azt meghagyta az utódoknak.

Mindez egységes döntés eredménye volt? Nem voltak nagy ellentétek a tanács tagjai között a reformokat illetően?

Nem, sőt kifejezetten béke volt. A tanácsnak kellett előkészítenie mind az országos képviselőválasztásokat, mind az akkor még tanácsi választásokat is, de mindent a pártokkal megvitatva tettünk. Mindenki, még a legkisebb pártok is lehetőséget kaptak propagandaeszközeik használatára, megfelelően szabályoztuk, ki milyen gyakorisággal jelenhet meg a városi tévében, mennyi percet kap kampánytevékenységre. Minden kívánságukat teljesítettük, nem volt probléma ennek az elfogadásában. Ők is érezték, hogy igazságos rendszerben készítjük elő a változásokat, és senkit nem helyezünk előtérbe, sem az akkor még létező MSZMP-t vagy a már alakuló MSZP-t.

Ezek szerint tehát zökkenőmentesen zajlott le a rendszerváltás Veszprémben.

Azt mondhatom, teljes mértékben. 1990 végén volt egy komoly tárgyalás az új önkormányzati polgármester, a munkatársai és a betelepült Bramac vezetőinek részvételével. Akkor a cég külföldi tulajdonosa azt mondta, ismerve a magyar politikai viszonyokat, igencsak meglepte, milyen jó kapcsolat van az egykori és a jelenlegi politikai vezető között, s elismerésre méltó, hogy megbecsüljük egymást és a másik munkáját. Nagy feszültség tehát nem volt, kisebb zavarkeltések néha akadtak, de ezek nem voltak nagyon jelentősek.

Ön személy szerint hogy élte meg az átmeneti időszakot? Nehéz volt búcsút mondania a posztjának?

Könnyű szívvel tettem meg, 1989-ben ugyanis már határozottan eldöntöttem, hogy nem indulok újra a választásokon. 10 és fél évig vezethettem a várost, amit lehetett, megtettem ez idő alatt. ’90-ben egy teljesen új politikai vezetés alakult, új szisztémák születtek, amiben én már nem kívántam részt venni. Egyrészt azért is, mert én a régi rendszer embere voltam, azt pedig valószínűleg többen nem akarták volna, hogy onnan kerüljön ki valaki a város élére. Másrészt azt gondoltam, ott vannak az újak, ez most az ő idejük, hogy bizonyítsák, tovább tudják vinni azt a munkát, ami a város fejlesztése érdekében történt. Én ezt nem akartam befolyásolni még a jelenlétemmel sem.

Összességében végül is elégedett a változással? Lenne olyan, amin javítana?

Nagyon nehéz kérdés ez, mert kívülről nézve nagyon könnyű azt mondani, hogy én ezt vagy azt jobban csinálnám. De bent lenni abban a cselekvési folyamatban egészen más. Mások az információk, a lehetőségek, az erőviszonyok, korlátok vannak, amelyek mind befolyásolják a cselekvést. Adott kérdésben persze lehet vitázni, például hogy egy bizonyos fejlesztést érdemes volt-e meglépni vagy sem, de nagy általánosságban nem.

Nem mondom, hogy minden döntést mindig meghoztam volna, de nagyon sok minden jól alakult, sokat fejlődött a város a rendszerváltás után is, így én elégedett vagyok azzal, ami Veszprémben történt és történik.

Hogyan alakult az élete, miután leköszönt tanácselnöki pozíciójáról? Mennyire távolodott el a politikától?

Az első egy év, miután 1989. október 19-én becsuktam magam mögött a tanács kapuját, elég nehéz volt: több helyen is próbáltam elhelyezkedni, de néhányan ezt megakadályozták. Ezt nagyon rossz volt megemészteni. Szerencsére aztán sikerült. ’94-ben, Dióssy László egykori polgármester második ciklusának idején egy kicsit újra közelebb kerültem a politikához: létrehozott egy polgármesteri tanácsadó testületet, és felkért, hogy én is vegyek részt benne. Ez nagyon jó volt. Időközben megkaptam a Pro Urbe érdemérmet, majd ugyanebben az évben, 2000-ben a Veszprém Városfejlesztési Befektetési Zrt. igazgatóságának elnöke lettem. Nagyon szerettem azt a nyolc évet, amit ott töltöttem, sajnálom is, hogy ma már nem létezik ez a cég: nélküle nem épülhetett volna meg a pláza, a Topshop, 400 lakás, az Aréna, a piaci rekonstrukció nem valósult volna meg, egy sor olyan dolog, amely ma fontos Veszprémnek. Életem második legszebb időszaka volt ez, ahol tényleges nyugdíjba vonulásom előtt megint sokat tehettem a nekem oly kedves városért.

Bertalan Melinda
Domján Attila
további cikkek
Elhunyt Latorczai János gyászhír Elhunyt Latorczai János 2024. december 16. 12:50 Hegedűs Barbara: Nem ijedünk meg a feladattól! Hegedűs Barbara Hegedűs Barbara: Nem ijedünk meg a feladattól! Október elején mindenfajta politikai pletyka nélkül érkezett a hír, hogy az Országgyűlés Fidesz-frakciója Veszprém alpolgármesterét, Hegedűs Barbarát kéri fel Dömötör Csaba megüresedő listás helyének betöltésére. Azóta eltelt több mint két hónap, a veszprémi politikus pedig számos alkalommal és különböző témákkal szerepelt már az országos médiában. Hogy hogyan lett egyik pillanatról a másikra alpolgármesterből országgyűlési képviselő, ki döntött erről valójában és milyen feladatokkal bízták meg, ezekről is kérdeztük Hegedűs Barbarát, aki beavatott abba is, milyen folyosói beszélgetések zajlanak egy NATO bizottság szünetében az ukrajnai háborúról. 2024. december 12. 22:57 Megbukott a francia kormány közélet Megbukott a francia kormány Az Új Népfront nevű baloldali pártszövetség és a Marine Le Pen neve által fémjelzett Nemzeti Tömörülés által kezdeményezett bizalmatlansági indítvány 331 szavazatot kapott az 577 fős alsóházban. A kormány megbuktatásához legalább 288 szavazatra volt szükség. 2024. december 5. 8:34 Még mindig nem tudni, hogy hány név lesz majd a szavazólapon a Dózsavárosban időközi önkormányzati választás Még mindig nem tudni, hogy hány név lesz majd a szavazólapon a Dózsavárosban Január 19-én a Dózsavárosban, Csererdőn és Jutaspusztán új önkormányzati képviselőt választanak. Eddig két jelölt jutott el addig, hogy összegyűjtötte és le is adta az induláshoz szükséges ajánlásokat, kettő másik pedig már felvette az ajánlóíveket. Kérdőjelek viszont még mindig vannak, hogy pontosan hány név is szerepel majd a szavazólapokon. 2024. december 5. 9:30

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.