Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 2. Zsigmond
Veszprém
21°C
2024. május 2. Zsigmond
Veszprém
21°C

A húr, a gyep és a hajó

2015. november 11. 16:39
John Green Papírvárosok című regénye tinikomédiának álcáz egy filozófiai értekezést.

Időnként vissza-visszatérek a YA (young adult) irodalomhoz, aminek célközönsége a húszas éveik elején járó fiatal felnőttek. A YA irodalom túlmutat az ifjúsági irodalom androgün jellegén, amiben az első csók a szerelem beteljesedésének non plus ultrája: megjelenhet benne a szex, az illetlen ám életszagú szavak, az erőszak és a „felnőtt” irodalom által gyakran taglalt erkölcsi kérdések, problémafelvetések; ugyanakkor mindezt még a fiatalok ártatlanságával ábrázolja.

A YA irodalomhoz főleg olyankor nyúlok, amikor túl vagyok egy azonosulhatatlan karakterekkel teletömött lélektani krimin (Paula Hawkins: A lány a vonaton) vagy egy az emberiség jövőjét laboratóriumi patkánykísérletként ábrázoló sci-fin (Kim Stanley Robinson: Aurora), és mielőtt egy hasonlóan depresszív műbe kezdenék, a lelkemnek szüksége van egy kis időre, amíg regenerálódhat.

Habár gyakran érzem úgy, hogy a YA irodalomhoz egyfelől túl öreg vagyok, másrészt túl sok Y kromoszómával rendelkezek, szerencsére rendre azzal szembesülök, hogy a piac tele van jól megírt, az emberi létről általánosan is érdekes eszmefuttatásokat tartalmazó regényekkel. A kedvencem a műfajban a Papírvárosok.

John Green neve talán nem csak a könyvolvasók számára ismert; Csillagainkban a hiba című történetéből sikeres filmet is készítettek. A Papírvárosok főszereplője az érettségire készülő Quentin, aki halálosan szerelmes a szomszéd lányba, Margóba, aki viszont a leghajmeresztőbb kalandokba keveredik, amik közül csak a legszolidabb, hogy hónapokra eltűnik, és közben rockzenekarhoz meg cirkuszhoz csatlakozik.

Amit szeretek ebben a könyvben, hogy szemtelenül látványos módon igyekszik formálni a fiatal felnőtt olvasók ízlésvilágát, és a helyes irányba terelgeti őket. Olyan zenéket istenít, mint John Coltrane A Love Supreme című albuma (érdemes olvasás közben hallgatni, zseniális), a regény középső szakasza pedig tulajdonképpen egyetlen 250 oldalas verselemzés Walt Whitman Song of Myself című (egyébként Shakespeare-komédiák terjedelmével rendelkező) művéről – mindez persze észrevétlenül simul a történetbe.

Az ízlésformáló szerepe mellett azért is ajánlom a könyvet, mert szépen végigvezet egy filozófiai vezérfonalat. Rávilágít arra, hogy az ismerőseinket, barátainkat valójában olyannak látjuk, amilyennek látni akarjuk – a számunkra értékes tulajdonságaikat felnagyítjuk, a szerintünk hátrányosok fölött pedig szemet hunyunk – így azonban nem kapunk reális képet. A történet látszólag e gondolat mentén halad előre, újra meg újra visszatér hozzá a szerző, újra meg újra próbálja megfejteni, a végén pedig arra a következtetésre jut, hogy nemcsak másokat, de saját magunkat is így szemléljük. Nem tudjuk, kik vagyunk igazán, mert olyannak látjuk magunkat, amilyennek szeretnénk, ha mások látnának minket. És hogy gondolhatja bárki is, hogy ismer minket, ha még mi sem ismerjük igazán magunkat?

A Papírvárosokban nem a cselekmény az igazán értékes, hanem az a körítés, amivel Green kitölti a történések közötti oldalakat. Éppen ezért azt javaslom, hogy a filmadaptációt NE nézzétek meg, mert a szükségszerűen a történetre koncentráló mozi nem tud több lenni egy tinivígjátéknál, rossz színészekkel. A könyv ellenben humoros, fiatalos, és mint azt fentebb kifejtettem, okos olvasmány.

Én se lettem csöppet se szelídebb, én is lefordíthatatlan vagyok,
A világ tetői fölött harsogom el barbár kiáltásaimat.

A nap végső sugara hátramarad még kedvemért,
A többi után és híven, mint a többit, ráveti hasonmásomat az árnyékülte vadonra,
Odahívogat a ködbe és homályba.

Elmegyek, mint a levegő, fehér fürtjeimet rázom a szökevény napra,
Örvényekbe árasztom húsomat és rostos sávokban hömpölyögtetem.
Örökül hagyom magamat a sárnak, hogy kihajtsak a fűből, melyet szeretek,
Ha újra szükséged lesz rám, keress csizmatalpad alatt.

Aligha fogod tudni, ki vagyok én és mit jelentek,
De én mindazonáltal egészségedre válok majd,
És szűröm és erősítem véredet.

Ha nem is találsz rám rögtön, ne veszítsd el bátorságod,
Ha egyik helyen nem találsz, keress a másikon,
Valahol megállok, és várok reád.

(Walt Whitman: Ének magamról, részlet. Gáspár Endre fordítása)

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? 2024. április 22. 1:29 Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Valamikor réges-régen egy királynő ült az ablakánál, varrogatott és közben nézte, hogy hullik a hó. Megszúrta az ujját, és pár csepp vére az ablakpárkányon gyűlt hóra esett. Míg a vért nézte a havon, azt kívánta, hogy bárcsak olyan gyermeke születne, akinek bőre fehér, mint a hó, az ajkai pirosak, mint a vér, és a haja fekete, akár az ében.    2024. április 14. 22:06 A vegán életmód és a fogadtatása Eszter A vegán életmód és a fogadtatása Nem, ez nem egy táplálkozási tanácsadás lesz arról, miként érdemes jó és megfelelő tápanyagú termékeket a szervezetünkbe vinni, csupán azon tapasztalatokat osztom most meg, amelyekkel egy kezdő, félig vegán szembesülök az elmúlt időszakban, ami a környezet reakcióját illeti. 2024. április 7. 22:50 A húsvéti dekorációk valójában a közösségről szólnak A húsvéti dekorációk valójában a közösségről szólnak Avagy hogyan hat a szezonális településszépítés az ott lakókra.   2024. március 31. 21:20

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.