Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Nekik megadom magam

2016. január 15. 11:51 // Forrás: Képek: Gordon Eszter, recirquel.com
Mármint nem a drognak, amiről állítólag a Quimby dala ténylegesen szól, hanem a Recirquel Társulatnak. Mert a Cirkusz az éjszakában produkciójukkal nálam bizony enyhe függőséget okoztak.

Pedig ha rosszmájú lennék, azt mondhatnám, a színház és a cirkusz határmezsgyéjén mozgó csapat színház néven archetoposzt és kliséket formált kerettörténetté, ami egy újító társulattól nem túl forradalmi lépés. De nem leszek az, mert valójában a kedd esti produkciójuk után legszívesebben felszöktem volna a turnébuszra, hogy minden nap őket bámulhassam.

A 2012-ben, Vági Bence rendező-koreográfus vezetésével és a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskola végzős növendékeiből alakult újcirkusz társulat anno bemutatkozó előadásuknak szánták a Cirkusz az éjszakában-t, és ez a kijelentés nagyjából meg is ragadja a darab lényegét. Könnyen befogadható, nem túl bonyolult történet lenyűgöző cirkuszi mutatványokkal megfűszerezve. Azaz, tökéletes alap a közönségbázis megteremtéséhez.

Persze aki a nyaktörő gyakorlatok profi végrehajtása mellett shakespeare-i csavarokat is vár egy újcirkusz produkciótól, azt némileg zavarhatja a gyermeteg sztori. Mert hát cirkuszban arról mesélni, hogy mindenki repülni vágyik, tényleg nem igényel túl nagy fantáziát – végtére is nagyjából épp ez a cirkusz lényege.

Szóval ez az előadás tulajdonképpen csupán egy betekintés a kulisszák mögé, ahol a bohócok kikarikírozzák a naiv újoncot, aki még rendületlenül hisz az álmában, a megkeseredett porondmester-dizőz negatív tapasztalataival próbálja meg visszatartani őt, a szerelmesek szavak nélkül is értik egymást és ők mintha valóban szárnyalnának, az ifjú sztár pedig konokul felszegve az állát, mindent bevetve küzd a közönség kegyeiért. Élet a reflektorfényben és azon túl, múltidézés egy szinte kiveszett művészeti ágról, kicsit úgy, ahogy Hollywood is megmutatná.

És ez az egyszerűség tíz percig majdnem elbizonytalanított engem is, hogy vajon a társulatról szóló méltatások nem alaptalanok-e egy kicsit, de aztán menthetetlenül magával rántott a produkció.

Itt van nem egész egy tucat fiatal artista, akik olyan játszi könnyedséggel hajtanak végre lehetetlennek tűnő mozdulatokat, mintha az emberi határok nem is léteznének, törhetetlenek és halhatatlanok lennének, pedig hát dehogy, minden pillanatban az életükkel játszanak. Közben pedig az érzelmek sem sikkadnak el, és ez az, amiért különösen le a kalappal előttük. Nem tudom, láttam-e az utóbbi időben szebb ábrázolását szerelemnek vagy barátságnak, mint ahogy azt itt megmutatták a fiatalok, miközben elképesztő kecsességgel viteleztek ki egy szaltót a levegőben vagy egyensúlyoztak alig-alig kapaszkodva a kínai rúdon. Tényleg bizalomjáték ez, minden szempontból.

De említhetném Pintér Áron szomorú, kikosarazott bohócát is, ahogy reménytelenül és rendkívül esendően, minden kínját felvállalva lengett ide-oda a vékony kötélen, a végsőkig feszítve a húrt. Mélyen megindító volt minden pillanata.

Ez pedig sokkal többet mond számomra, mint egy nagy műgonddal összerakott koncepció. Arról nem is beszélve, hogy a nem színtiszta színházi produkcióknál – például a táncnál vagy esetünkben az újcirkusznál – jellemzően a nézőben kiváltott érzelmek lényegesebbek is.

Nos, van a színházban egy szakkifejezés, az ún. negyedik fal, amely láthatatlanul választja el egymástól a színpadot és a nézőteret, és amelyet a magam részéről néha nagyon is érzékelek. Ez a negyedik fal ezen az estén nem létezett. Átütő, magával ragadó, régen várt katartikus élményt nyújtott a társulat, ami után az egyedüli hiányérzet oka a túl gyorsan elröppenő nyolcvan perc volt. Gyertek még!

Bertalan Melinda
további cikkek
Kutyacsaholás a színházban állatvédelem Kutyacsaholás a színházban Van kutyabarát kávézó, étterem, könyvtár, hivatal, de egy színházban eddig meglepő lett volna négylábúakkal találkozni. A Veszprémi Petőfi Színház viszont most ebben is formabontó volt, ugyanis a VII. Lélektől Lélekig Fesztiváljának szombati napján az állatvédelemnek és a felelős állattartásnak is szentelt egy beszélgetést, így pedig a teátrum előcsarnokában az érdeklő közönség soraiban feltűnt több kutya is. 2024. április 21. 14:14 Az érzelmeket vették célkeresztbe a Veszprémi Petőfi Színháznál. Eltalálták. Petőfi Színház Az érzelmeket vették célkeresztbe a Veszprémi Petőfi Színháznál. Eltalálták. Pénteken délután hivatalosan az első napjával, valójában a nulladik nap után már a másodikkal vette kezdetét a Veszprémi Petőfi Színház Lélektől Lélekig Fesztiválja. Magyar kuriózumként a veszprémi teátrumnak ezúttal is sikerült a programjával a színházat tágabban értelmezni a színjátszásnál, olyan társadalmi üzenetek közvetítőjeként léptek fel, amelyek mindenkit érintenek, nemtől, kortól, vallástól, szociális helyzettől függetlenül. 2024. április 20. 9:00 Gáspár Sándor: erős szálak kötnek Veszprémhez Gáspár Sándor: erős szálak kötnek Veszprémhez Gáspár Sándor Kossuth-díjas színész volt a Vehír közéleti sorozatának legutóbbi vendége, így néhány szerencsés olvasónk egy kötetlen beszélgetésen vehetett részt, ahol maguk is feltehették kérdéseiket a színésznek. A Veszprémhez szorosan kötődő művész életformájáról, többlakiságáról is mesélt, amelyről egy videós összeállítást is megtekinthetnek. 2024. április 17. 13:29 Élet és halál kérdése a színpadon Élet és halál kérdése a színpadon Anat Gov: Happy Ending című drámáját mutatja be pénteken a Veszprémi Petőfi Színház. Az onkológián játszódó történet saját elmúlásukkal szembesíti a szereplőket – és a nézőket. 2024. április 11. 21:54

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.