Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. március 28. Gedeon
Veszprém
14°C
2024. március 28. Gedeon
Veszprém
14°C

Veszprémből indult színházi sikertörténet

2016. február 17. 14:20
Kulcsár Viktória annak idején tulajdonképpen véletlenül találta magát a Veszprémi Egyetem színháztudomány szakán. Ezt a véletlent később aztán felváltotta a tudatosság, aminek eredményeként előbb létrehozta a független társulatokat segítő FÜGE-t, majd a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházat Budán, amely ma már a fővárosi színházi élet egyik legfontosabb központja.

Bár nálunk talán még kevésbé terjedt el a híre, bizonyos körökben a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház fogalom. Ez az egykori üresen álló iskolaépületből lett közösségi- és alkotó tér alig három év alatt (de tulajdonképpen már annál előbb) a független színházi alkotók legfontosabb találkozási helyévé vált, s ezzel együtt

az elmúlt évek magyar színházi életének legjelentősebb sikertörténetét könyvelheti el magának.

Mindezt Kulcsár Viktória, egykori veszprémi színháztudomány-szakos hallgatónak köszönhetően.

Aki lemaradt volna a ház létrejöttének történetéről, kedd este pótolhatta tudását a Pannon Egyetem Színháztudományi Intézeti Tanszék szervezésében megvalósuló Dikció-akció programsorozat keretében, ahol dr. Nagy András, a tanszék oktatója beszélgetett Vikivel kezdetekről, összefogásról és a lehetséges jövőről is.

Nos, ha már a kezdeteknél tartunk, a történet éppenséggel egy pici kanyarral indult. Vikit ugyanis eredetileg a divat, a jelmeztervezés vonzotta, de a felvételi évében nem indult látványtervező szak a Képzőművészeti Főiskolán. Végül színésznőnek készülő barátnőjével közösen úgy döntöttek, megismerik a kulisszák mögötti világot is, így az akkor még Bécsy Tamás vezette veszprémi színháztudományi tanszékre jelentkeztek.

Kulcsár ViktóriaKulcsár Viktória

Viki elmondása szerint rengeteg inspirációval gazdagodott itt, nagyon sok szép emléke kötődik az egyetemi időszakhoz, az itt kapott útravaló pedig a későbbi gondolkodását is meghatározta.

Igazi pulzáló, kreatív közösség volt Veszprémben,

ahol színházi estek, produkciók születtek. Viki később kisebb alkotócsapatoknak tervezett jelmezeket, de egyre többször futott bele abba az akadályba, hogy a csapatok működéséhez hiányzott a megfelelő gazdasági, infrastrukturális háttér. Már a diploma megszerzése előtt megfogalmazódott benne a gondolat, hogy az ő munkájukat szeretné segíteni ezeknek a feltételeknek a megteremtésével.

Mivel mindig is a folyamatos tanulás és a kreativitás jellemezte, a diplomát követően elvégezte az ELTE kulturális menedzser képzését, majd civil referens és európai pályázatíró oklevelet szerzett. Több évig dolgozott a sárbogárdi önkormányzatnál kulturális szakreferensként, ami szerinte azért volt jó, mert nagyon sokat tanult a bürokráciáról – aminek az ismerete, bármilyen prózaian hangzik is, elengedhetetlen a Jurányi Ház működtetésénél is.

Nagy AndrásNagy András

Közben persze a színházról sem feledkezett meg: miután az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetbe (OSZMI) került, főállása mellett, szabad idejében folyamatosan azon dolgozott, hogyan lehetne javítani az alternatívok helyzetén. Több független színtársulat menedzsmenti munkáját is segítette, a tapasztalatok pedig egyre inkább megmutatták: ahhoz, hogy érdemben előre lehessen lépni, racionalizált rendszerre van szükség.

Így született meg a Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület, azaz a FÜGE 2006-ban, ami aztán a 2009-ben életbe lépett Előadó-művészeti törvényt követően különösen nagy jelentőségre tett szert. Hiába próbálta volna ugyanis a törvény bizonyos szempontból segíteni és beemelni a függetleneket a színházi struktúrába, olyan követelményeket szabott, amelyekre a kis társulatok nem voltak felkészülve. A FÜGE ernyőszervezetként abban segíti őket, hogy a különböző adminisztrációs és gazdasági terheket átvállalva hagyja, hogy a művészeknek csak a műalkotásra kelljen figyelniük. Viki vallja,

ezen a területen csak összefogással lehet életben maradni, de azt muszáj, hiszen sokszor bennük rejlik a fejlődés motorja.

A FÜGE tehát létrejött, de kellett egy bázis is. Lehetőleg olyan, ami a budai miliőben található, hogy ne minden Pestre koncentrálódjon, hanem kicsit kiegyensúlyozottabb legyen a kulturális élet, frekventált helyen helyezkedjen el, és közösségi térként funkcionálhasson. Az ideális helyre végül a MAMUT Bevásárló központtal szemben, a Jurányi utcában talált rá Viki egy használaton kívüli 4 emeletes iskolaépület képében, ami bár eredeti elképzeléseihez képest kicsit nagy volt, mégis már a nyitásra megtelt alkotócsoportokkal, bizonyítva, mennyire szükség volt egy ilyen helyre.

A Jurányi egyben közösségi tér isA Jurányi egyben közösségi tér is

A 2012 őszén nyitott Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház 6500 m²-en várja a kultúra és a művészet szerelmeseit, ahova belépve egy kicsit úgy érezhetjük magunkat, mintha időutazást tettünk volna a '70-es évek Nyugat-Berlinjébe vagy a New York-i underground világba. A ház egyszerre produkciós hely, ahol előadások próbái folyhatnak, este pedig meg is nézhetjük azokat; inkubátorház, ami infrastruktúrát biztosít több mint 60 alkotónak – például Pintér Béla és Társulatának, a Duda Éva Társulatnak, a Szkénének –, és közösségi tér is, ahol együtt jógázhatunk a Tünet Együttessel, beülhetünk a kávézóba egy csésze kávéra, vagy megnézhetünk egy kiállítást.

Igazi összművészeti fellegvár,

ahol az előadó-művészek mellett civil szervezetek, designerek, grafikusok, jogászok is dolgoznak, és ahol a tehetséggondozásra (Titánium) és a Tantermi Színházi Projektekre is figyelnek.

Nem csoda hát, ha ma már nagyon sok embert vonz a Jurányi, még Amerikából is. Vikinek sok munkával és rengeteg erőfeszítéssel egyre többeknek sikerült bebizonyítania, hogy az alternatív színház egyáltalán nem egyenlő a dilettantizmussal és a dohos pincében cigarettázó művészjelöltekkel, a Jurányi zsenialitását pedig kőszínházi alkotók is elismerik, akik előszeretettel hívnak független művészeket a saját produkcióikba is. De az egyik legnagyobb büszkeség Viki szerint az, hogy

a Jurányi Ház idehaza és Európában is egyedülálló modellje érettségi tétel lett egy budai középiskolában.

S hogy mi következhet ezek után? Viki szeretné, ha sikerülne meghonosítani ezt a modellt a vidéki városokban is, hogy a független szcéna ott is nagyobb teret kapjon.

Bertalan Melinda
Domján Attila
további cikkek
A művészet: béke A művészet: béke Jon Fosse norvég írót kérték fel arra, hogy fogalmazza meg üzenetét a színházi világnap alkalmából. Gondolatait világszerte felolvassák szerdán az esti előadások előtt.  2024. március 26. 22:37 Eddig csak albérlő volt a bábszínház, most végre otthonra lelt Eddig csak albérlő volt a bábszínház, most végre otthonra lelt Harminckét éve itt báboznak a városban, de igazán méltó helyet csak most sikerült találniuk. Nem csoda, ha ezt különleges módon szerették volna megünnepelni: pénteken a közönséggel együtt, a Várlak Fesztivál indulásával avatta fel a Kabóca Bábszínház új, Deák utcai épületét. 2024. március 23. 15:21 ’Vegyétek már észre, hogy itt vagyok, és ez megtörtént velem!’ ’Vegyétek már észre, hogy itt vagyok, és ez megtörtént velem!’ A perinatális veszteséget, azaz egy csecsemő, vagy magzat elvesztését feldolgozó színházi darab érkezik Veszprémbe április 6-án. A lélek legmélyebb szintjeire is ható előadásnak nem csak az a célja, hogy segítsen az érintett pároknak a tragédia feldolgozásában, a környezetüknek is szolgál tabudöntögető útmutatóval. Cikkünkben a rendező, a színészek és pszichológusok és szakemberek is beszélnek a témáról. 2024. március 21. 8:42 Bestseller: március 23-án világpremier a Pannon Várszínházban Bestseller: március 23-án világpremier a Pannon Várszínházban Március 23-án mutatja be a Pannon Várszínház Peter Quilter komédiáját, a Bestsellert. Az előadás rendezője – és egyik játszója – Szelle Dávid, aki maga talált rá a kétféle változatban is létező darabra, hiszen van egy háromszereplős, illetve egy hatszereplős verziója. Előbbit még soha nem játszotta egy színház sem, így a Pannon Várszínház világpremierre készül. A szereplőket kérdeztük a közelgő bemutatóról: Szelle Dávidot, Kárpáti Barbarát és Oravecz Editet. 2024. március 19. 15:47

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.