Saphier Dezső műgyűjtő festménykollekciójából nyílt kiállítás csütörtökön a múzeumban Magyar nőfestészet 1895-1950 címmel.
Saphier gyűjteményéből nem első alkalommal áll össze kiállítás: 2008-ban a Nemzeti Múzeumban már volt egy hasonló tárlat, ám mind a közönséget, mind a szakmát megosztotta. Furcsa erről értesülni az emancipált nők korában, hiszen előrehaladottabb időket élünk, mint a 19. század végén, a 20. század elején, amikor a női alkotók nehezen tudtak érvényesülni – mondta el köszöntőjében Brányi Mária alpolgármester.
„Bízom benne, hogy Veszprémben pozitív visszajelzéseket fog szülni a tárlat, hisz a királynék városában régi hagyománya van a nők szerepvállalásának. Gondoljunk csak Saroltra, Gizella királynéra, vagy az angolkisasszonyokra, akik arra biztattak: legyünk magabiztosak, álljunk ki magunkért, és próbáljuk ki magunkat az élet minél több területén! Ezt az üzenetet hordozzák ezek a festmények is” – fogalmazott.
Topor Tünde, az Artmagazin főszerkesztője megnyitó beszédében elárulta: a lapnál mindig nagy figyelmet fordítanak a nők reprezentációjának, de úgy érzik, lenne még mit tenni a női művészek elismertségéért. Ezért is nagyon inspiráló, hogy Saphier Dezső mindig képes friss szemmel nézni a művészetekre, és új dolgokat beemelni a szakmába. Ez a kiállítás pedig akár egy új lehetőséget is magában rejthet: eddig egyedül Washingtonban létezik női múzeum – Veszprém, mint egy igazán jó szellemű hely, kiválóan alkalmas lenne a második ilyen múzeum megnyitására.
A mostani kiállításon Saphier Dezső közel ötven alkotást bocsátott szemlére, amelyek a személyességgel, a női érzékenység tükröződésével ragadják meg a befogadót. A megnyitó után arról is mesélt, honnan fakad már igen korán, 8 évesen kialakult gyűjtőszenvedélye, hogyan jutott hozzá az egyes képekhez, és milyen emberi sorsok húzódnak meg a festmények mögött.
A megnyitón a Dohnányi Ernő Zeneművészeti Szakközépiskola növendékei és tanárai működtek közre.
A kiállítás 2016. április 24-ig tekinthető meg, hétfő kivételével 10-től 18 óráig.