Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Instant nevetőkúra

2016. március 22. 20:22 // Forrás: Képek: Gáspár Gábor / Veszprémi Petőfi Színház
Olcsó közhely, hogy a kockázatvállalás általában meghozza a gyümölcsét, de ez most abszolút igaz a Petőfi Színház új bemutatójára, a Család ellen nincs orvosságra. Rég szórakoztam színházban ilyen jól.

Ray Cooney darabját szokás komédiának és bohózatnak is hívni (valószínűleg épp attól függően, miként pozicionálja magát az adott színház), és bár az elnevezés nagyjából mindegy is, annyi igaz, hogy elég könnyű elcsúszni rajta. Lehet belőle egyszerre izgalmas és humoros előadást készíteni, és abba a hibába is esni, hogy túlpörgetjük a poénokat, amitől a végén az egész egy gyengébb szintű szilveszteri Mikroszkóp Színpad kiadássá minősül le.

Nos, Kéri Kitty nemcsak jól választja ki az alapanyagot – ami kellően szórakoztató, és még némi erkölcsi tanulságot is tartalmaz –, de az arányérzéke is rendben van. Az az elképzelés pedig, hogy csináljuk meg úgy az előadást, mintha a BBC karácsonyi műsorának egyik epizódját látnánk, számomra rendkívül szimpatikus.

A színházterembe lépve nyílt színpadkép fogad minket – nem lebben fel függöny sem az 1., sem a 2. felvonás kezdetén, csak a fényekkel játszanak, ahogy egy-egy reklámszünetként szolgáló villanással egy pillanatra megszakítják a cselekményt, amíg mindenki kifújja magát. Pont olyan, mintha egy filmstúdióban ülnénk, vagy legalábbis otthon a kanapén, és közben egy direkt gegekkel teletűzdelt karácsonyi sorozatrészt néznénk – ezt támasztja alá az előadás végi bolondos tánc is.

Közben az ünnep unásig ismert dallamai szólnak a háttérben – a sokakat a világból is kikergető Last Christmas, a Train nótája, a Shake Up Christmas, és még az Igazából szerelemből ismert Christmas is all around is felcsendül Billy Macktől. Ennél jobb fricska nem is kell, hiszen az Igazából szerelem a britek nagyjából leghíresebb exportcikke, és a számok is pont annyira reálisak, mint a darabban beadni próbált „igazságok”. Mindent elborító boldogság és nagy összeborulások? Ugyan már! Kalamajka kalamajka hátán, aztán a végén elgondolkodhatunk, ki szedte rá jobban a másikat.

Minderre erősít rá Berzsenyi Krisztina díszlete is: visszafogott, fehér falak, kellemes környezet. Tökéletes ellentéte mindannak, ami a komédiában zajlik: összeszedettség, nyíltság, ártatlanság.

Határozottan nagy előnye ennek az előadásnak az irónia, és az is, hogy a színészek partnerek a bohóckodásban, és látszik rajtuk, élvezettel teszik ezt. Az elején van néhány erőltetett poén, ami nem jön át – bár ez inkább a szöveg hibája; van, amivel nem lehet mit kezdeni. A legjobb helyzeteket Oberfrank Pál és Rancsó Dezső hozzák David Mortimore, a felelősséget hárító, a karrierjét és a házasságát egyaránt veszélyeztető, hirtelen feltűnt gyermeke elől menekülő orvos és a palira vett barát szerepében. Színes és élettel teli figurákat hoznak, túllépnek a sablonokon és fokozatosan árnyalják egy kicsit a karaktereket, amitől az egyik nem lesz egyszerűen ellenszenves, a másik meg szimplán nyámnyila.

Terescsik Eszter a volt szerető, Jane Tate szerepében egyszerre aggódó anya, a körülmények áldozata, akit időnként ma is ugyanúgy félre lehet lökni, mint amikor teherbe esett, máskor agyafúrt fiatalasszony, aki mégsem hagyja magát, és végül jól játssza ki a neki szánt kártyalapokat. A másik oldalon pedig ott a feleség, Rosemary Mortimore. Palásthy Bea alakítását épp visszafogott játéka teszi érdekessé: csipkelődő megszólalásai arra engednek következtetni, valójában mindvégig tudja, mi folyik körülötte, s csak belemegy a színjátékba.

Szórakoztatóak a többiek is: Mucsi Kristóf a kissé hisztis, tipikus kamasz módjára viselkedő fiúként, Kőrösi Csaba rászedhető őrmesterként, Módri Györgyi a tűzrőlpattant főnővér, Nyirkó István a bosszantó bolond öregúr szerepében teszi emlékezetessé az előadást.

Nem azért, mert katartikus élményekben és nagy felismerésekben lenne részünk. Nincsenek mélyenszántó gondolatok, és tulajdonképpen könnyen csúszik az egész. De itt most pont emiatt tud működni a dolog. Szóval a magam részéről azt mondom, megérte a színháznak egy kicsit kilépni a megszokott keretek közül. Reméljük – az ígérethez híven – a jövőben tényleg kapunk még ilyen darabokat.

Bertalan Melinda
további cikkek
Kutyacsaholás a színházban állatvédelem Kutyacsaholás a színházban Van kutyabarát kávézó, étterem, könyvtár, hivatal, de egy színházban eddig meglepő lett volna négylábúakkal találkozni. A Veszprémi Petőfi Színház viszont most ebben is formabontó volt, ugyanis a VII. Lélektől Lélekig Fesztiváljának szombati napján az állatvédelemnek és a felelős állattartásnak is szentelt egy beszélgetést, így pedig a teátrum előcsarnokában az érdeklő közönség soraiban feltűnt több kutya is. 2024. április 21. 14:14 Az érzelmeket vették célkeresztbe a Veszprémi Petőfi Színháznál. Eltalálták. Petőfi Színház Az érzelmeket vették célkeresztbe a Veszprémi Petőfi Színháznál. Eltalálták. Pénteken délután hivatalosan az első napjával, valójában a nulladik nap után már a másodikkal vette kezdetét a Veszprémi Petőfi Színház Lélektől Lélekig Fesztiválja. Magyar kuriózumként a veszprémi teátrumnak ezúttal is sikerült a programjával a színházat tágabban értelmezni a színjátszásnál, olyan társadalmi üzenetek közvetítőjeként léptek fel, amelyek mindenkit érintenek, nemtől, kortól, vallástól, szociális helyzettől függetlenül. 2024. április 20. 9:00 Gáspár Sándor: erős szálak kötnek Veszprémhez Gáspár Sándor: erős szálak kötnek Veszprémhez Gáspár Sándor Kossuth-díjas színész volt a Vehír közéleti sorozatának legutóbbi vendége, így néhány szerencsés olvasónk egy kötetlen beszélgetésen vehetett részt, ahol maguk is feltehették kérdéseiket a színésznek. A Veszprémhez szorosan kötődő művész életformájáról, többlakiságáról is mesélt, amelyről egy videós összeállítást is megtekinthetnek. 2024. április 17. 13:29 Élet és halál kérdése a színpadon Élet és halál kérdése a színpadon Anat Gov: Happy Ending című drámáját mutatja be pénteken a Veszprémi Petőfi Színház. Az onkológián játszódó történet saját elmúlásukkal szembesíti a szereplőket – és a nézőket. 2024. április 11. 21:54

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.