A pécsi Janus Pannonius Múzeum és a Laczkó Dezső Múzeum együttműködésnek eredményeképpen újabb cserekiállítás érkezett Veszprémbe. Ezúttal Victor Vasarely, az optikai festészet, vagyis az „op-art” kiemelkedő mesterének alkotásai kerülnek reflektorfénybe, míg Egry József művei Pécsen, a Modern Magyar Képtárban mutatkoznak be. Az időszakos tárlat aktualitását két jelentős évforduló adja: a művész éppen 110 éve Vásárhelyi Győző néven látta meg a napvilágot Pécsen, 2017-ben pedig halálának huszadik évfordulójára emlékezünk.
A kiállítás március 26-ig tekinthető meg a Laczkó Dezső Múzeumban.
A megnyitó ünnepségen elsőként dr. Perémi Ágota, a Laczkó Dezső Múzeum igazgatója köszöntötte a vendégeket. Körülbelül egy éve ugyanez a teremben egy hasonlóan neves magyar alkotó, Rippl-Rónai József képeinek adott helyet. Örülünk, hogy idén is egy olyan kiállítással szolgálhatunk az érdeklődőknek, amely kimagasló kulturális értéket képvisel – hangzott el a múzeumigazgató beszédében.
A két cserekiállítást kifejezetten ezen együttműködés alkalmából állították össze a pécsi és a veszprémi múzeum dolgozói. Perémi Ágota elmondta, bár a két magyar alkotó munkássága és pályafutása is különbözik, mindkettőjük művészi hagyatéka jelentős.
Némedi Lajos, Veszprém alpolgármestere elmondta, hatalmas öröm számára, hogy a magyar kulturális élet két bástyája, Pécs és Veszprém ilyen terményeken tud együtt dolgozni. Főként mert nem csak a két múzeum, hanem a kultúra kedvelői is élvezhetik a kooperáció gyümölcsét.
Dr. Őri László, Pécs alpolgármestere is köszöntötte a veszprémieket. Elárulta, mindig örömmel jön Veszprémbe, már csak azért is, mert mindig a balatoni nyaralások emlékét hozza vissza. A királynék városa és a kultúra városaként emlegetett Pécs felbecsülhetetlen értékű kulturális kincseket őriznek, ezért az alpolgármestert örömmel tölti el, hogy ez a cserekiállítás is hozzájárul a Vasarely-emlékév minőségivé tételéhez.
Dr. Csornay Boldizsár a Janus Pannonius Múzeum igazgatója köszöntőjében beszélt a számos programról, tárlatvezetésről és kiállításról, amelyek a Pécsről elszármazott művész emlékét őrzik. „Vasarely gyakran emlegette, hogy a művészet csak kevesek kiváltsága. Ezen változtatni kell." – Csornay Boldizsár. – Úgy vélem, ez tükrözi Vasarely viszonyát saját alkotásaihoz és a művészethez. A mester gyakran biztatta a szemlélőt, hogy nyúljon hozzá az alkotásokhoz, változtassa meg, vegyen el belőle vagy adjon hozzá. Műveit egyfajta médiumként tartotta számon alkotó és befogadó között.
A kiállítást Sárkány József főmuzeológus nyitotta meg, aki Vasarely munkásságát méltatta. A főmuzeológus mesélt arról, hogy Vasarely igyekezett előidézni és felhasználni a nézői aktivitást. Szerette, ha művei elbizonytalanították, nyugtalanították a szemlélőt, törekedett is arra, hogy az alkotások ne tegyék lehetővé a nyugodt, egyidejű szemlélést. Bátran használta a színekben és formákban rejlő lehetőségeket és remélte, hogy művei az átlagember számára is elérhetőek lesznek. Magyarságára egész életében büszke volt.
A Laczkó Dezső Múzeumban látható a művész Fekete és fehér sorozatának több darabja, köztük a Biadan című alkotás, amelyen a rajz pozitív és negatív változatának egymás mellé helyezése azt a hatást kelti, mintha különböző mélységben elhelyezkedő, egymáshoz képest el-elmozduló rétegeket látnánk.
A kiállítás végigvezet Vasarely művészetének fő korszakain, így középpontba kerülnek az op-art textilek, fekete-fehér konstrukciók, geometrikus szerkezetű és kinetikus alkotások. A képeket szemlélve pedig tényleg nem tudjuk majd eldönteni, merre domború, vagy épp homorú a sík felület, ami előtt állunk.