2017. január 18., szerda
Piroska névnap

Emlékjelet kaptak a holokausztnak áldozatul esett veszprémi diákok

Két egyesület kezdeményezésére avatták fel a Lovassy László Gimnáziumban a MOME-s diákok által tervezett emlékjelet szerdán.

A Magyar Zsidó Kulturális Egyesület és a Holokauszt Emlékközpont kezdeményezte azt az „Üres padok” nevű programot és műhelymunkát, melynek során oktatási intézmények és a tanárok diákokkal karöltve, szakértők segítségével kutatják fel azoknak az egykori iskolatársaknak a neveit, adatait, akiknek a kirekesztő törvények miatt el kellett hagyniuk iskolájukat, diáktársaikat, majd nyomuk veszett, és feltehetően a holokauszt áldozataivá váltak.

A programhoz számos iskola csatlakozott az országból, melyek mindegyikében a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói által tervezett emlékjelet helyeztek el. Veszprémből a Lovassy László Gimnázium állt a kezdeményezés mellé, diákjai Lendvai László (az iskola történelem és nyelvtanára) irányításával vettek részt a helyi kutatómunkában.

„Mindig nagy számokat mondunk, de minden egyes ember, akit elpusztítottak vagy munkatáborba kényszerítettek egyedülálló személyiség volt, akik közül a gyerekek azok, akik előtt fényes jövő állhatott volna. Ha nem emlékezünk rájuk, akkor másképp tekintünk a ma generációira is” - fogalmazott az avatáson Kirschner Péter, a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület elnöke.

Schultz zoltán iskolaigazgató és a Máthé éva, a Veszprémi Zsidó Hitközség vezetőségi tagja leplezte le az emlékjeletSchultz zoltán iskolaigazgató és a Máthé éva, a Veszprémi Zsidó Hitközség vezetőségi tagja leplezte le az emlékjelet

Az emlékjel avatásakor Máthé Éva, a Veszprémi Zsidó Hitközség vezetőségi tagja beszédében úgy fogalmazott, hogy az iskola szellemiségéhez hasonlóan a világon csak a befogadás és a nyitottság lehet a bármilyen közös eredmény kulcsa. Szerinte az emlékjelnek arra kell emlékeztetnie a diákokat, hogy a kirekesztés és a megbélyegzés többször ne fordulhasson elő.

A Veszprém Megyei Levéltár főlevéltárosa, Márkusné Vörös Hajnalka szerdai előadásában öt egykori veszprémi zsidó fiatal sorsát osztotta meg, felhívva a figyelmet arra, hogy az általánosítás és bűnbakképzés minden formáját el kell utasítani, mert a „történteket egyedi sorsokon keresztül szabad csak értelmezni”.

Az iskola egy másik projektje során (Doppelte Last – Kettős teher) szerb, horvát, bosnyák és magyar diákok segítségével is feldolgozta a holokauszt és a nemzeti szocializmus korszakát, a projekt egyik eredménye az a kisfilm, amit szerda délután vetítettek le az emlékjel avatása előtt.

bezárás