Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Duguláselhárítás

2016. december 2. 22:10
Aki gyakran közlekedik autóval a városban, az tudja, hogy a reggeli és délutáni csúcsidőszakban néhány kritikus szakaszon komoly torlódások alakulnak ki.

Az Óvári Ferenc utca, a Hotel előtti szakasz (jövő hónaptól Mindszenty József utca) és a belső körgyűrű – Budapest útcsomópont is embert próbáló kihívássá változik a munkaidő előtti és utáni időszakban. A dugók kialakulását többféle módon is meg lehetne akadályozni, és ehhez csak át kell ültetni a gyakorlatba a máshol már bevált megoldásokat. Mondok néhány példát.

1., Lámpás kereszteződések helyett körforgalmak

A körforgalmak folyamatosabb haladást tesznek lehetővé, és elvileg minden irányból azonos esélyt adnak a csomópontba lépéshez. De csak elvileg, mert a forgalom ritmusát nagyban befolyásolják a körforgalmak közvetlen közelében található lámpás csomópontok – ezt a hatást leginkább a Hotel előtt érezhetjük. Éppen itt jelenthet megoldást az a kettős körforgalom, aminek kialakítására pályázatot nyújtott be az önkormányzat néhány hónappal ezelőtt. A konstrukció előnyeit Lamos Péter, a Városfejlesztési Iroda irodavezetője magyarázta el.

A közeljövőben jelentősen átalakul ez a látképA közeljövőben jelentősen átalakul ez a látkép

A Budapest – Brusznyai Árpád – Mártírok u-i jelzőlámpás és a Bajcsy-Zsilinszky Endre – Mártírok – Kórház u-i táblás forgalomirányítású csomópont egy szerves egységet képező belvárosi közlekedési hálózati elem és mint ilyen ezek fejlesztését is együttesen szükséges kezelni.
A csomópont(ok) fejlesztésére a körforgalommá történő átalakítás a kézenfekvő és előnyös megoldás mind közlekedésbiztonsági szempontból (balesetek bekövetkezésének valószínűsége, ill. súlyossága), mind pedig a forgalom rugalmas lefolyása szempontjából, amelyet egyes napszakokban jelenleg a működő jelzőlámpák generálta felesleges várakozási idők akadályoznak.
A jogerős útépítési engedélyekkel rendelkező tervek az előbbi esetre a többsávos körforgalmak egy speciális változatát, az ún. turbó körforgalmat tartalmaznak, amelyet a megfelelő csomóponti kapacitás (áteresztőképesség) tett szükségessé.
Az ilyen jellegű körforgalmak lényege, hogy az autósnak már behajtás előtt el kell dönteni, hogy merre halad tovább, ugyanis a sávok közt fizikai elválasztás is lesz, így növelve a közlekedés biztonságát. Ennek ellenére a körforgalom használata nem lesz bonyolult, működési elve a külső körgyűrűn, a hipermarket közelében található körforgaloméhoz hasonlít majd.
Utóbbi csomópont „hagyományos” körforgalomként kerül kialakításra azzal, hogy megoldja Bajcsy-Zsilinszky utcáról a gyorsétterem előtti parkolóba való behajtást, ill. a Kórház utcából történő kikanyarodás a mai állapothoz képest jelentősen könnyebbé és biztonságosabbá válik.
A beavatkozástól összességében az várható, hogy a nap jelentős részében gyorsabb lesz a forgalom lebonyolódása, csúcsidőszakon kívül várakozások nélkül lehet átjutni a csomópontokon, ezzel együtt a gyalogosok közlekedése szintén felgyorsul.
Fentieken túl nem elhanyagolható a városkép minőségi javítása/megújulása sem.

2., Ösztönözzük az autósokat arra, hogy kerüljék el a belvárost

Veszprém belvárosa azért ilyen forgalmas, mert nemcsak az ide tartó célforgalommal kell számolni az utakon, hanem azokkal is, akik jobb lehetőség híján a belvároson keresztül jutnak el az egyik külső kerületből a másikba.

A célforgalom csökkentéséhez egyszerre kellene létrehozni és megszüntetni parkolókat. Ha a szűkebben értett belvárosban egyáltalán nem lenne parkolási lehetőség, értelemszerűen a forgalom is drasztikusan visszaesne. Ehhez persze az is kell, hogy viszonylag rövid séta árán elérhető legyen a terület, vagyis a belváros peremén nagy méretű parkolókat kell kialakítani. Az ötlet nem ördögtől való, és nem is most merült fel először: a kulturális negyed koncepcióban már megfogalmazták, hogy hosszú távon a Színházkertből és az Erzsébet-ligetből is kitiltanák az autókat, és egy egybefüggő zöld sávot alakítanának ki a gyalogosoknak.

Ami az átmenő forgalmat illeti, ehhez elengedhetetlennek tűnik a Pápai és a Jutasi út összekötése. A szakasz megépítésére a Modern Városok programban ígéretet is tett a kormányfő, bár egyelőre ez a pont kikerült a támogató kormányhatározatból. A szakasz forgalomcsökkentő hatásairól ismét Lamos Pétert kérdeztem.

A városi közlekedési hálózat fejlesztését, új közlekedési kapcsolatok kiépítését alapvetően a mobilitási igények növekedéséből, a természetes forgalomfejlődésből adódó forgalmi terhelés növekedése és a településfejlesztés során beépítésre kerülő különböző funkciójú területek által generált forgalom többletterhelése teszi szükségessé.
Az ún. belső útgyűrű Pápai út és Jutasi út közötti szakaszának kiépítése nem kizárólagosan a belváros forgalmának csökkentése érdekében szükséges. Az új nyomvonal a meglévő belső útgyűrűhöz csatlakozva elsősorban az általa feltárt Iparváros, a Dózsaváros és a Jutasi úti lakótelep számára biztosít új közlekedési kapcsolatot, amely a későbbiekben beépülő fejlesztési területek forgalmának levezetése mellett a meglévő úthálózat forgalmi átrendeződését is maga után vonja. Ennek következtében lehet számítani az új úthálózati elemnek többek között a Házgyári utat és a belvároson átvezető nyomvonalat érintő jelentős tehermentesítő hatására is.
Emellett várhatóan jelentős igény jelentkezik a kerékpáros és gyalogos közlekedés irányából is, ezért kívánatos olyan kialakítás, amely ezeket a közlekedési módokat is támogatja.
Meg kell jegyezni, hogy az útszakaszon az elképzelések szerint az átmenő tehergépjármű forgalom nem lesz engedélyezett, így az ezekből adódó zaj- és légszennyezés nem terheli a környező lakóterületeket.
A tervezett útfejlesztés elemzése a forgalmi modellvizsgálatok során megtörtént, azonban a várható forgalom csökkenés nagyban függ az ipari területek és az érintett városrészek fejlődési ütemétől is.

3., Egyáltalán ne használjunk autót

A dugók elkerülésének legbiztosabb módszere, ha egyáltalán nem ülünk autóba. A helyi tömegközlekedés jelenlegi állapotát látva persze senkit nem hibáztatok, ha mégis inkább a személygépkocsit választja. A buszok elöregedtek, szinte nincs olyan városrész, ahol ne panaszkodnának a menetrendre. A problémát a városvezetés is látja, keresik is a lehetséges megoldásokat. Az egyik ilyen, hogy az önkormányzat valamilyen formában tulajdonosként jelenjen meg a helyi tömegközlekedés szervezésében, így ugyanis közvetlen hatása lenne a szolgáltatás alakulására. Hogy ez pontosan milyen konstrukcióban valósulhatna meg, azt nem tudjuk, mindenesetre néhány hónappal ezelőtt a Közgyűlésen Porga Gyula polgármester azt nyilatkozta az ügyben, hogy a VKSZ Zrt. és a volántársaság közösen vizsgálják a lehetséges megoldásokat.

Ehhez jöhet még az intermodális csomópont, amiről rengeteget írtunk már. A belváros forgalomcsökkentése szempontjából most csak annyit elevenítenék fel, hogy a koncepció részeként a helyközi buszokat is bevonnák a helyi közlekedésbe, ezzel pedig a városon belüli közlekedés új réteggel gyarapodhatna.

A fenti példákból látszik, hogy a belvárosi „duguláselhárítás” nemcsak elméletben, de a gyakorlatban is megvalósítható. Azt persze minden egyes ponttal kapcsolatban el kell mondani, hogy a tervek valóra váltása költséges és időigényes feladat.

Most egyébként ön is hozzájárulhat a folyamathoz azzal, ha szán tíz percet a témára, és kitölti a Városfejlesztési Iroda online kérdőívét.

Schöngrundtner Tamás
Domján Attila
további cikkek
Karbantartás miatt a mostani és a következő hétvégén lezárják a Déli pályaudvart Karbantartás miatt a mostani és a következő hétvégén lezárják a Déli pályaudvart Két áprilisi hétvégén, 6-án és 7-én, valamint 13-án és 14-én a Déli pályaudvaron komplex karbantartást végeznek, ezért akkor az állomás nem indít és nem fogad vonatokat, ugyanakkor a pénztárcsarnok a lezárás ideje alatt is megközelíthető marad - közölte a Mávinform szerdán a vasúttársaság honlapján. 2024. április 3. 15:32 Több mint duplájára emelkedett a tanuló bérletesek száma a V-Busznál Több mint duplájára emelkedett a tanuló bérletesek száma a V-Busznál Hatalmas sikert aratott a 350 forintos tanuló bérlet Veszprémben, már az első hónapban több ezer új fiatalt sikerült megnyerni a közösségi közlekedésnek. 2024. március 7. 13:17 A GTA-ban érezte magát a sofőr közélet A GTA-ban érezte magát a sofőr A valószínűleg ittas állapotú férfi a lépcsőn át szeretett volna távozni autójával, ám az érdekes manőver nem sikerült. 2024. március 2. 9:13 Gyorsan és biztonságosan lehet suhanni Nemesvámos és Veszprémfajsz között közlekedés Gyorsan és biztonságosan lehet suhanni Nemesvámos és Veszprémfajsz között Befejeződött a Nemesvámost és Veszprémfajszot összekötő 1,35 km-es útszakasz teljes felújítása, így az utazási élmény mellett a biztonság szempontjából is sokat javult a helyzet. Sőt, Nemesvámoson már egy fix traffipax is figyeli az autósokat. 2024. március 1. 9:24

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.