Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Frontfoci és késlekedő karácsony

2016. december 21. 14:32
A karácsonyi reklámok jószerivel olyan elengedhetetlen részeivé váltak az ünnepnek napjainkban, mint a fenyő meg a fényfüzér. És bár december 24-re sokszor már a fülünkön folynak ki, vannak, amelyeket mégsem lehet nem szeretni.

Az persze nem vitás, hogy minden ilyen, néha már kisfilmnek is beillő alkotás mögött tűpontosan összerakott marketingstratégia áll. Aki valaha is hallott valamit a reklámpszichológiáról, pontosan tudja, hogy egy terméket, szolgáltatást úgy a legkönnyebb eladni, ha az egész burkoltan történik: kapcsold össze sokak által fontosnak tartott értékekkel, érj el érzelmi kötődést, és máris nyert ügyed van. Mindettől függetlenül és annak ellenére, hogy tisztában vagyunk vele, hogy a reklámok célja még mindig a fogyasztásra hívás, akad néhány darab, amit tényleg öröm nézni. Ezekből gyűjtöttünk össze párat.

Elnézést, egy kicsit késik a karácsony!

Mi kell egy igazán élvezhető karácsonyi reklámhoz? Legyen olyan, mintha egy rövidfilmet néznénk, adjunk hozzá egy egyéni látásmóddal rendelkező rendezőt (Wes Anderson), egy tehetséges (magyar származású) színészt (Adrian Brody), kis nosztalgiát és bohókás hangulatot, és meg is van a recept.

Man on the Moon

Karácsonyi reklámban a brit John Lewis márka szinte verhetetlen. Szőrös szívvel nézve csupa giccs, amit évről évre összehoznak, amolyan „ilyen csak a mesében van” analógiára, de valószínűleg épp emiatt működnek a spotjaik. Az űrutazás népszerűségét meglovagoló kisfilmjük történetisége miatt a legjobb.

Foci a fronton

Sokan támadták annak idején a Sainsburyt, merthogy nem illik marketing célokra használni egy történelmi eseményt, szerintem viszont éppen azért felejthetetlen, mert megtörtént eseményt dolgoz fel, és ha középiskolában a háború ezen momentuma nem jutott el hozzánk, legalább így tudomást szerzünk róla.

Angol kezdőknek

A lengyel aukciós oldal, az allegro.pl filmje gyakorlatilag mintapéldája annak, mire is ugrik a reklámnéző: humor, cuki állatok és gyerek-nagypapa páros. De a helyzet az, hogy egy ennyire nyilvánvaló orrba támadás ellenére is szeretjük.

Az én hősöm az apám

A magyar film aranykorát idéző Unicum reklám valószínűleg azért is lehetett akkora siker, mert itthon ritkán találkozunk hasonló karácsonyi reklámokkal, másrészt a generációk közötti hídépítésre és a példamutatásra hívja fel a figyelmet.

+1

A Coca-Cola ünnepi reklámja szinte elbújhat az előzőek mellett, de azért a láttán a 90-es évek gyerekei minden bizonnyal még ma is rögvest együtt kezdenek el dúdolni, hogy „Ünnepelj ma velünk, ünnepelj ma velünk…”

Bertalan Melinda

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.