Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A klasszikus cipőtől a modern műalkotásokig

2017. február 22. 20:57 // Forrás: Ecoport
Vass László a világhírű, kitűnő minőségű, kézzel varrott cipőket készítő, 1978 óta működő Vass Cipő műhely és üzlet alapítója és vezetője. Az 1970-es években kezdett el festményeket vásárolni; kollekcióját ma a világ legnevesebb magángyűjteményei között tartják számon. A veszprémi vár három példaszerűen felújított épületegyüttese ad otthont a Vass Gyűjtemény állandó kiállításának. A Veszprém város Önkormányzata és Vass László műgyűjtő által megkötött együttműködési megállapodás értelmében az épületegyüttest és a kiállítást a Művészetek Háza működteti.

A Modern Képtár könyvtár-szobájában beszélgetünk. Hogyan került ez a csodálatos kollekció Veszprémbe?

1999-ben volt egy kiállítás a Csikász Galériában a konstruktivista gyűjteményemből. Az ekkor kialakult jó munkakapcsolat során elmondtam, hogy szándékomban áll megnyitni a kollekciót a nagyközönség előtt. A Művészetek Háza és a veszprémi önkormányzat is pozitívan reagált a felvetésre, minek köszönhetően megindult egy párbeszéd közöttünk, majd az épületek rehabilitációja után, 2003-ban megnyithatta kapuit a ma is működő galéria.

Mi adta az indíttatást, hogy képeket kezdett el gyűjteni? Úgy gondolom, egyáltalán nem általános dolog, hogy valaki cipészmesterből műgyűjtő lesz, ráadásul mindkét területen világhírű.

Cipőipari technikumot végeztem, 23 éves koromban mestervizsgáztam. Az a fiatalkori lendület, ami a cipőkészítésben megnyilvánult – hogy elérjek egy bizonyos fajta egzisztenciát, és a családomnak egy elfogadható anyagi jólétet tudjak biztosítani –, 32 éves koromban elérkezett arra a pontra, hogy hobbit választhattam magamnak. Akkoriban kezdtem el kiállításokra járni, ugyanis az üzletem közelében volt a Csók István Galéria.

Összebarátkoztam a galéria vezetőjével, és ő hívta fel figyelmemet a jelentősebb tárlatokra. Teljesen autodidakta módon, mindenféle előzmény nélkül csöppentem bele a képzőművészet világába. Talán pont ezért is kihívásnak éreztem, hogy egy műtárgyat úgy vásárolok meg, hogy nem csak felelőtlenül elköltöm az általam megkeresett pénzt, hanem az a tárgy esetleg később értéket fog képviselni.

Ha jól tudom, akkor Barcsay Jenőnek fontos szerepe volt a gyűjtés és a gyűjtemény irányvonalának meghatározásában, kialakításában. Hogyan jutott el a mesterhez, és miért éppen őt kereste fel?

A döntésben a szerencse is nagy szerepet játszott. Két-három éves próbálkozás után – mikor már volt egy kisebb festménykollekcióm, mely a Tóth Menyhért képeket leszámítva nem tartalmazott igazán jelentős darabokat –, ismerőseim elvittek látogatóba Barcsay Jenőhöz. Valamit megérezhetett bennem, mert rögtön az első alkalommal sikerült vásárolnom tőle egy festményt, amiről később kiderült, hogy nagyon jelentős alkotás az életműben. Ez adta azt az indíttatást és egyben komoly feladatot, hogy egy megszerzett Barcsay kép mellé miként tudok egyenrangú képeket vásárolni, és így bővíteni a kollekciót.

Az elkövetkező nyolc évben hetente egyszer meglátogathattam Barcsayt, tanulhattam tőle, miközben készültem a beszélgetésekre, hogy méltó partnere lehessek egy olyan embernek, aki már az 1930-as években jelentős művész volt. Fokozatosan egy nevezőre kerültünk, és kialakult egyfajta barátság közöttünk.

Mi a gyűjtési koncepciója?

Először is ösztönösen vonzódom a geometrikus és az absztrakt képekhez. Az absztrakt képek sokfélék lehetnek, de az a konkrét világ, amely hozzám oly közel áll, nagyon egyértelmű művészet. Köthető az építészethez, a rendhez, a tisztasághoz. Amikor hazamegyek a zaklatott közlekedés és munka után, nyugalomra van szükségem; ezek a képek a mai napig nyugalmat árasztanak számomra.

Másodsorban rájöttem, hogy a huszadik századi magyar művészetnek – az én értékelésem szerint – legjelentősebb vonala ez a geometrikus irányzat. Megemlítem Moholy-Nagy Lászlót, Kassák Lajost, Victor Vasarelyt – csak a három legnagyobbat és legismertebbet –, akik jól ismertek, a magyar festészet „hirdetői” a világban. Miért ne lennék én is ennek a vonalnak a követője?

Amikor az első festményt megvásárolta, tudta, hogy ez egy életre szóló elköteleződés lesz?

Egyáltalán nem. Az első kép, amit vásároltam, egy tipikus kanapé fölé való festmény volt. Képcsarnokban vettem a csendéletet, melyen egy asztal állt, és talán egy növény. Később aztán a képet elajándékoztam. Az erősen geometrikus világ kiszorította a figurális alkotásokat a gyűjteményből.

Az utóbbi időben több művésszel beszélgettem, akik egyöntetűen azt mondták, az emberek nem vásárolnak képeket, műalkotásokat. Ön, mint műgyűjtő, mennyire találkozik ezzel a helyzettel, illetve Ön szerint változhat ez a közeljövőben?
Úgy látom, hogy az emberek félnek a modern művészettől, mert nincs meg hozzá a kellő ismeretük és tudásuk. Nem értik, ezért eltolják maguktól, nem akarnak szembesülni vele. Inkább visszamennek ahhoz a nagybányai iskolához, vagy az 1930-as évek festészetéhez, amely ma nagyon ismert és könnyen érthető művészet.

Az a bizonyos elgondolkodtató festészet, amit én pont Barcsay Jenőnél ismertem meg, távol áll az emberektől. Szomorúnak tartom ezt a helyzetet. Butaság, nem tanulás és ítélkezés jellemző ma. Innen ered a ma oly sokszor hallható: „ilyet én is tudok csinálni” megállapítás. Ugyanakkor fontosnak tartom leszögezni, hogy ez főleg Magyarországon van így, külföldön másként működik. A baseli kortárs művészeti vásáron például sorok kígyóznak, az emberek vásárolnak, viszik haza a képeket.

A gyűjteményben megtalálható nemzetközi vonal honnan indult? Érzékelhető volt az Ön számára, hogy miután nemzetközi alkotások is bekerültek a gyűjteménybe, külföldön is nagyobb elismerést kapott a kollekció?

A külföldi alkotások gyűjtéséhez Konok Tamással való barátságom adta a kezdő lökést. Mivel feleségével sokáig külföldön is éltek, mindig elújságolták, milyen kiváló kiállításokat láttak. Engem pedig elkezdett foglalkoztatni, hogy a gyűjteményemben ezek az elhangzott nevek miért nem jelenhetnek meg. Az első vásárlás az ő segítségükkel történt. Egy jelentős svájci gyűjteményből egy Adolf Luther képet vásároltam. Bizonytalan voltam, mert nem ismertem ezt a világot, mégis belevágtam. Így indult, lépésről lépésre, majd pedig elkezdtem művészeti vásárokra járni, külföldi galériákkal kerültem kapcsolatba.

Az évek során megérkezett a visszaigazolás döntésem helyességéről. A nemzetközi alkotásoknak köszönhetem például, hogy a kollekció egyedüli magyarként bekerülhetett egy fantasztikus világválogatásba, a BMW Art Guide by Independent Collectors negyedik éve megjelenő kötetébe.

Ön szerint mi az a tulajdonság, amivel egy gyűjtőnek mindenképpen rendelkeznie kell? Ki a jó gyűjtő?

A művészettel lehetőleg ne pénzt akarjon keresni az illető; önmaga örömére csinálja és higgyen a jövőben. Nem szabad kapzsinak, mohónak és hiúnak lenni. Művelje magát folyamatosan, és rendelkezzen egy olyan fajta tudással, amely alapján alakítani tudja gyűjteményét.

Vass László Budapesten született 1946-ban. Cipőipari technikumot végzett, majd kézműves cipő készítésével kezdett el foglalkozni. 1978-ban nyitotta meg saját üzletét (egyben műhelyét) Budapesten, a Haris közben, amely a mai napig működik. Cipői az egész világon ismertek, a húsz legjobb cipőkészítő között tartják számon. Az 1970-es évek második felében kezdett el festményeket gyűjteni. Kollekcióját ma már nem csak a magyar, de a nemzetközi geometrikus művészet legnagyobb alakjainak munkái is gazdagítják. A Modern Képtár – Vass László Gyűjtemény 2003-ban nyílt meg Veszprémben.

A cikk eredetileg az Ecoport magazinban jelent meg.

Dohnál Szonja | Fotó: Babják Tamás

vehir.hu
további cikkek
Víztükör és teagőz Víztükör és teagőz Nagyvári Csaba festményeiből nyílt kiállítás az Íródeákban pénteken. tegnap 14:01 Indul a jegyértékesítés a Gyárkert idei koncertjeire! Indul a jegyértékesítés a Gyárkert idei koncertjeire! Nyáron újra koncertek, a magyar zenei élet kiemelkedő előadói várják a közönséget a veszprémi Gyárkert Kultúrparkban - közölték a szervezők kedden.  tegnap 11:53 Olaszországig vitték Veszprém kulturális főváros jó hírét a helyi balett növendékek, akik már a profikkal is felveszik a versenyt Olaszországig vitték Veszprém kulturális főváros jó hírét a helyi balett növendékek, akik már a profikkal is felveszik a versenyt Martha Graham amerikai táncosnő szerint a legnagyobb táncosokat nem a tudásuk, hanem a szenvedélyük teszik naggyá – az élet pedig újra és újra bizonyítja, ez mennyire igaz. Március 22–24. között az olaszországi Lecce városában mutathatták meg tehetségüket és képviselhették Veszprémet a Victoria Art & Sport Egyesület, illetve a Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola balerinái: a X. IBCDC Domenico Modugno Nemzetközi Balett- és Kortárstánc versenyen nem várt kihívásokkal szembesültek, ráadásul először versenyeztek profi kategóriában, elhivatottságuk mégis a dobogóra repítette őket, bizonyítva, Veszprém méltán lett kulturális főváros.  tegnap 17:42 Kutyacsaholás a színházban állatvédelem Kutyacsaholás a színházban Van kutyabarát kávézó, étterem, könyvtár, hivatal, de egy színházban eddig meglepő lett volna négylábúakkal találkozni. A Veszprémi Petőfi Színház viszont most ebben is formabontó volt, ugyanis a VII. Lélektől Lélekig Fesztiváljának szombati napján az állatvédelemnek és a felelős állattartásnak is szentelt egy beszélgetést, így pedig a teátrum előcsarnokában az érdeklő közönség soraiban feltűnt több kutya is. 2024. április 21. 14:14

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.