Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Nekem is jogom van, hogy meghallgassanak

2017. március 5. 12:33 // Forrás: Fotók: Veszprémi Petőfi Színház
A király beszéde lebontva tulajdonképpen egy roppant egyszerű gondolatra alapozó fejlődéstörténet, ami mégis fontossá teszi a Petőfi Színház előadását, az pontosan ez az egyszerű, de sokszor még napjainkban sem egyértelmű mondanivaló: eltérni egy kicsit az átlagtól nem bűn.

Merthogy David Seidler drámája lényegében épp csak arról szól, hogyan néz szembe egy ember saját démonaival és gyengeségeivel, miközben önmaga és a világ is felismeri, hogy attól, mert valaki egy kicsit más, még lehet értékes, mi több, karizmatikus. Az persze ad a dolognak némi plusz tétet, hogy ez az ember történetesen a trónra lépő király, akinek a II. világháború árnyékában kell túllépnie a dadogással kapcsolatos szorongásán, mert a tiszta, erős beszéd ezúttal döntő lehet Nagy-Britannia sorsát illetően.

De az üzenet attól még ugyanaz. És nagyon is aktuális. Nem kell ahhoz királynak lenni, hogy értsük, milyen az, amikor a világ ki- és lenéz, de minimum némi fenntartással kezel, mert van egy kis defekted: nem látsz, nem hallasz, tolószékes vagy, autista, vagy éppen bármi más olyan „hiányossággal” küzdesz, amit a társadalom már nem tolerál olyan jól. Amikor nem férsz bele a dobozba, mert nem az elvártat hozod.

VI. György sem fér bele abba a sémába, amit egy uralkodó család tagjától elvárnak. Talán egy kicsit érzékenyebb, már gyerekként kilóg a sorból, aminek a környezete annyira nem örül, így aztán pszichésen kialakul nála a dadogás. Plusz egy ok, hogy még inkább lehessen rá furcsán nézni, ő pedig még inkább szorongjon. Tökéletes öngerjesztő folyamat.

De a csapdából ki kell lépni, és azt csak emberséggel lehet. Úgy, ha VI. György, azaz Albert herceg és a világ is elfogadja, hogy ő – bármennyire is presszionálná erre a rendszer –elsősorban mégis csak egy ember, és nem egy intézményrendszer – de attól még joga van a meghallgatáshoz.

A Petőfi Színház előadásának éppen ez a legnagyobb erénye, ahogy ezt megmutatja és következetesen végig is viszi. No meg a szerencsés rendező és főszereplő választás.

Csankó Zoltán egyszer már megformálta VI. Györgyöt, igaz, akkor csak a hangjával, hiszen ő az Oscar-díjas film főszereplőjének, Colin Firth-nek a szinkronhangja. Volt tehát némi lépéselőnye, de így is szép teljesítmény, amit nyújtott, bizonyítva, hogy nem csak az orgánuma jó, de a mimikája és a mozdulatai is a helyén vannak, igazi átlényegült játékot nyújt. Pontosan láttatja, ahogy Albertből Bertie válik, azaz az udvar gőgjét némileg magán hordozó sarjból ember, és éppen ezáltal igazi király.

Kőrösi Csabára szeretnek vicces vagy kétszínű szerepeket osztani, akiket már gyakorlatilag csípőből hoz, éppen ezért üdítő volt látni, hogy most egy olyan alakot kell megformáznia, akinek a humora mellett a tisztességessége és a tartása nagyobb hangsúlyt kap, így egy-egy pici, az elején érzett elbillenést leszámítva sokkal gazdagabb is volt most számomra az eszköztára.

Ők ketten Csankóval olyan párost alkotnak, akik mellett színdarabbeli valós partnereik játéka minden szándék szerint is csak korrekt lehet. Nem azért, mert kifejezett kivetnivalót találnék a két színésznő, Módri Görgyi és Halas Adelaida színpadi jelenlétében: ugyan nem vettek le a lábamról, de tulajdonképpen hozták azt, amit a szerepük megkívánt – ebből a szempontból egyébként Halas Adelaida Erzsébete izgalmasabb volt számomra, több rétege volt a karakternek.

Kiemelném még Szűcs Lászlót, aki a BBC rádióriportereként és rendezőként pár perces szereplésével is képes volt emlékezeteset alkotni.

Nem véletlenül említettem Funtek Frigyes rendezőt, mert mintha egy kicsit letisztogatta volna az egész előadást, és ez alatt nemcsak a minimál díszletet értem, hanem a polgári színjátszásra olykor ráragadt manírokat is, helyette viszont sikerült hangulatban megidéznie a szigetországot.

Funtek jó arányérzékkel dolgozik, ritmikailag igen a helyén volt az előadás, és noha utólag belegondolva az időbeli ugrásokat és az ok-okozati láncolatokat talán nehezebb nyomon követni, elnézhető ez a kis vétség, amiért a személyes fejlődéstörténet jobban ki lett bontva, mint a történelmi háttér. Mert az „utórezgések” szempontjából a legfontosabb kérdés mégis csak az: a darabban hordozott üzenet által képesek leszünk-e mi is fejlődni?

Bertalan Melinda
további cikkek
Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? 2024. április 22. 1:29 Kutyacsaholás a színházban állatvédelem Kutyacsaholás a színházban Van kutyabarát kávézó, étterem, könyvtár, hivatal, de egy színházban eddig meglepő lett volna négylábúakkal találkozni. A Veszprémi Petőfi Színház viszont most ebben is formabontó volt, ugyanis a VII. Lélektől Lélekig Fesztiváljának szombati napján az állatvédelemnek és a felelős állattartásnak is szentelt egy beszélgetést, így pedig a teátrum előcsarnokában az érdeklő közönség soraiban feltűnt több kutya is. 2024. április 21. 14:14 Az érzelmeket vették célkeresztbe a Veszprémi Petőfi Színháznál. Eltalálták. Petőfi Színház Az érzelmeket vették célkeresztbe a Veszprémi Petőfi Színháznál. Eltalálták. Pénteken délután hivatalosan az első napjával, valójában a nulladik nap után már a másodikkal vette kezdetét a Veszprémi Petőfi Színház Lélektől Lélekig Fesztiválja. Magyar kuriózumként a veszprémi teátrumnak ezúttal is sikerült a programjával a színházat tágabban értelmezni a színjátszásnál, olyan társadalmi üzenetek közvetítőjeként léptek fel, amelyek mindenkit érintenek, nemtől, kortól, vallástól, szociális helyzettől függetlenül. 2024. április 20. 9:00 Gáspár Sándor: erős szálak kötnek Veszprémhez Gáspár Sándor: erős szálak kötnek Veszprémhez Gáspár Sándor Kossuth-díjas színész volt a Vehír közéleti sorozatának legutóbbi vendége, így néhány szerencsés olvasónk egy kötetlen beszélgetésen vehetett részt, ahol maguk is feltehették kérdéseiket a színésznek. A Veszprémhez szorosan kötődő művész életformájáról, többlakiságáról is mesélt, amelyről egy videós összeállítást is megtekinthetnek. 2024. április 17. 13:29

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.