2017. december 13., szerda
Luca névnap

Éjszakai baglyok vs. reggeli pacsirták

Tudományos magyarázat létezik arra, hogy az emberek egyik része miért az éjjeli baglyok a másik tábor pedig miért a reggeli pacsirták csoportjába tartozik. Ti melyik tábort erősítitek?

Sokszor sok helyről hallhattuk és olvashattuk, rengeteg előnye van annak, ha az ember korán kel. De van, akinek ez nem megy olyan könnyen. Van aki, még hajnali 2 órakor is forgolódik az ágyban, vagy éjjel többször felébred annak ellenére, hogy „korán” ágyba bújt, és van, aki már 10 órakor el tud aludni, és nem dúl – fúl, ha az ébresztő reggel 6-kor megszólal a füle mellett.

Senki nem tehet arról, hogy éppen az éjszakai baglyok vagy a reggeli pacsirták táborát erősítik.

A válasz, hogy egyesek miért így vannak összerakva, egyszerű: mert mindenkinek saját belső órája van.

Azok az emberek, akik korán tudnak felkelni, rövidebb a belső órájuk, míg azok az emberek, akik későn tudnak csak elaludni, hosszabb belső órával rendelkeznek. A belső óránk nem egyezik meg a 24 órás napi beosztással, és a különböző életkorban is változik ez a szám. A 20-as éveikben járó fiataloknak a leghosszabb a belső órájuk. Ebben az életkorban vagyunk a legenergikusabbak.

Egyesek szerint az alvászavarokkal küzdő emberek, génmutáció áldozatai.

Az éjjeli bagoly szindrómáért a CRY1 gén a felelős. Ez a „betegség” a népesség 10%-át érinti. Ezek a gének a cirkadián ritmust – a naponta ismétlődő élettani történéseket, egyebek között az alvás-ébrenléti ciklust – szabályozzák. A CRY1 mutáns változatát hordozók jellemzően 2-2,5 órával később fekszenek le, mint a népesség átlaga.

Nem csak egyszerűbb hátrányai lehetnek az alvászavarok e formájának – a reggeli munkakezdés nehézsége – de komolyabb egészségügyi problémák, mint a diabétesz kockázata, keringési zavarok vagy depresszió is megjelenhetnek.

A jó hír, hogy lehet ellene küzdeni. Még akkor is, ha a gének a felelősek az alvászavarokért, és nem a mindennapi szokásaink. Az érintettek külső tényezők befolyásolásával tompíthatják az örökletes hatást.

Ha álmatlan az ember, számoljon bárányokat, vagy igyon meleg tejet - tartja a népi bölcsesség.

Ha előző este sokáig fent voltunk, kerüljük a késztetést arra, hogy "behozzuk a lemaradást". Ez ugyanis megzavarhatja belső óránkat. Van, aki zenét hallgat, tévét néz, esetleg alkoholt fogyaszt lefekvés előtt, de érdemes vigyázni, ugyanis mindhárom megzavarhatja az alvás természetes ritmusát. A gyógynövényeket is segítségül hívhatjuk, akár tea, akár gyógyszer formájában. A népi gyógyászat szerint a legjobb nyugtató és elalvást segítő növények között találhatjuk a kamillát, a citromfüvet, a levendulát, a komlót és a valeriánát, azaz macskagyökeret is.

Ez csak néhány technika az alvászavarok „természetes” kezelésére. Vannak jól bevált receptek, de tény, hogy mindenkinek más és más módszer segít.