Ahogy arról 2016 végén mi is beszámoltunk, az IBM Magyarországi Kft. konzorciumi partnereivel (CaptureZrt., Delta Systems Kft., Libra Szoftver Zrt., Pannon Egyetem) közösen együttműködési megállapodást kötött a VKSZ Zrt.-vel annak érdekében, hogy valós tesztelési eredményekkel támaszthassák alá a konzorcium által fejlesztendő alkalmazásokat. „Utóbbiak nemcsak a termelő és szolgáltató vállalatoknak nyújthatnak hasznos információkat, de rajtuk keresztül a lakosságnak is értéket szállítanak a műszerezettség, összekapcsoltság és intelligencia hármasán keresztül” – árulta el kérdésünkre dr. Temesvári Balázs, a VKSZ Zrt. vezérigazgatója.
A konzorciumi partnerek első ízben a városi intézmények közműveinek optimális működtetését célozták meg. „Májusban egy veszprémi óvodában és egy bölcsődében szereltünk fel okos mérőeszközöket, amelyek egy webes felületen keresztül folyamatos információval látták el a VKSZ Zrt. munkatársait a fogyasztási adatokról. Ez persze nem csak azért jó, mert így közel valós időben kapunk tájékoztatást arról, éppen mennyi vizet vagy áramot használ fel az adott intézmény, hanem azért is, mert egy-egy vészhelyzeti esetben, például csőtöréskor közüzemi szolgáltatóként rögtön be tudunk avatkozni.
Ráadásul a pontos adatok és visszajelzések révén könnyedén lehet optimalizálni és csökkenteni a költségeket. Egyáltalán nem mellékes gondolat ez, hiszen a városi költségvetés igen jelentős hányadát a városi intézményekkel kapcsolatos közműkiadások adják, miközben a megspórolt összeget akár égetőbb beruházásokra is lehet költeni. Az okos mérőrendszer teljes városi intézményrendszerre való esetleges kiterjesztésével pedig a környezettudatos városüzemeltetés irányába is fontos lépéseket tehetnénk” – magyarázta Temesvári Balázs.
Egyéb, hatékonyabb működést célzó megoldások esetében is történt már egyeztetés a Zrt. munkatársaival, illetve sikerült azonosítani a konkrét, optimalizálandó területeket és folyamatokat. Ehhez a konzorciumi partnerek három lekérdezést fejlesztettek ki, amelyek a LIBRA SmartCloudReportingEngine (LRE) eszköz segítségével egységes riportot készítenek a pénzeszközök helyzetéről és a városüzemeltetési feladatokról, amit aztán továbbítanak az önkormányzat felé, így a közös kommunikációs platformon keresztül megkönnyítik az együttműködést, adategyeztetést a városházi kollégákkal – tájékoztatott a vezérigazgató.
A fentieken túl a kísérleti projektben fontos szerep jut még az üzleti folyamatok modellezésének és menedzselésének is. Utóbbi vizsgálatával a közüzemi szolgáltató a papír alapú kommunikáció folyamatát szeretné gyorsítani, melyben a Pannon Egyetemen kifejlesztett ORENBI rendszer nyújt segítséget, amely grafikus módon támogatja majd a gyors és hatékony folyamattervezést, valamint a kapcsolódó digitális űrlapok összeállítását.