A tárlat apropóját részben a VeszprémFest adta – mára már hagyomány, hogy a fesztiválhoz kapcsolódóan minden évben kiállítás is kapcsolódik, illetve ugyancsak 14 éves tradíciónak számít, hogy a Művészetek Háza minden esztendőben megrendezi az év kiállítást, ezt a címet ugyancsak Maurer Dóra alkotásainak gyűjteménye birtokolhatja. A művészetet és Maurer Dórát ünnepeljek ezzel – ajánlotta az érdeklődők figyelmébe a kiállítást Hegyeshalmi László, a Művészetek Háza igazgatója.
Maurer Dóra Munkácsy-, és Kossuth díjas grafikus, festő, filmkészítő, művésztanár, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Professzor Emeritája művészetének meghatározó elemét adják a geometrikus formák, a színváltozások és az eltolódások, ahogy arra Dr. Geskó Judit, a Szépművészeti Múzeum 1800 utáni gyűjteményének vezetője is rávilágított megnyitó beszédében.
- Figyeljük meg, miként változnak meg a színek akárcsak a Modern Képtár - Vass László Gyűjteményt befogadó épületek antracitszürke esőcsatornáin, vagy ahogy a felhők futnak, a fények és árnyékok váltakoznak és rávetülnek az udvarra. Hasonló jelenségek figyelhetők meg azon a 8 mm-es filmen is, melyet Maurer Dóra készített a 14. századtól épülő puchbergi vár egyik boltozatos termében, és amely a kiállítás nyitó darabja és egyben kiindulási pontja is – fogalmazott Greskó. Maurer egy hónapig dolgozott a vár toronyszobájának kifestésén, s ott jött rá a színek és a fény valós viszonyára.
Akkor még rettenetesen bosszantotta, hogy a folyamatosan változó fényhőmérséklet miatt a zöld szín fekete, a türkiz szürke, a lila barna lett, miközben az eredeti színeket akarta a filmen és a fényképeken is viszontlátni. Maurert azonban ennél keményebb fából faragták. A nehézségek a munka tárgyává, anyagává váltak.
A megfigyelés tárgya című kiállításának alapját ezek adják, s Maurer maga is megidézi például az esőcsatornákat: az utolsó szekcióban 6 fénykép mutat be egy-egy esőcsatornát különböző napszakokban.
De a színek és fények játékának analizálása a kiállítás minden darabjában tetten érhető: a tárlat valamennyi festészeti korszakkal számol, bemutatja a természetivé váló tárgyakkal való munkát, a mozgás-elmozdulás kérdését, az eltolódás-eltolás problematikáját, a színes vonal és a festett színes medenceforma közti különbséget, és felvállalja, hogy az egymásra festett, időnként provokatívan ronda színek szinte szabályszerűen megkövetelik a komplementer színeket. Ezzel végső soron megmutatja mérhetetlen szabadságát is – zárta gondolatait Greskó.
A megfigyelés tárgya című kiállítás megtekinthető 2017. október 28-ig a vasárnapi szünnapot kivéve minden nap 10 órától 18 óráig.