Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Történelmi csúcsra ért az üzemanyagár / A kormány nem hajlandó közbeavatkozni

2008. május 15. 11:57 // Forrás: MNO-MTI
Történelmi csúcson állnak a magyarországi üzemanyagárak: a gázolaj literenkénti átlagára 326 forintra, a 95-ös benziné pedig 308 forintra nőtt csütörtökön a benzinkutaknál. Eközben a kormány nem tervezi, hogy adómérsékléssel vagy más módon csökkenti a benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árát.
Az újabb emelkedés hátterében az áll, hogy a Mol Nyrt. a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát bruttó 8 forinttal, a 95-ös benzinét pedig 5 forinttal emelte. A Mol legutóbb május 7-én emelte bruttó 4 forinttal a gázolaj és 3 forinttal a 95-ös benzin nagykereskedelmi árát.

A fuvarozók kereskedelmi gázolajár bevezetését szorgalmazták a fuvarozással foglalkozó vállalkozások számára. Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének elnöke elmondta, hogy a gázolaj árának az elmúlt másfél évben tapasztalt drasztikus emelkedése ellehetetleníti a fuvarozó vállalkozókat, és ha a kormányzat nem nyújt segítséget a helyzet rendezésére, az nemcsak a fogyasztói árak emelkedését hozza magával, de számos fuvarozó cég megy majd csődbe. A kormányszóvivő viszont azt mondja: az uniós előírások szerint a kabinet nem avatkozhat be ilyen módon.

Dittel Gábor véleménye szerint „a fuvarozó szakma fontossága az építőiparéhoz hasonlítható, ám az előbbi ötször nagyobb mértékben járul hozzá a közterhekhez”. Megjegyezte: a mezőgazdaságban az üzemanyag jövedéki adójának 80 százaléka, a vasút esetében pedig 100 százaléka igényelhető vissza. A fuvarozóknak juttatott kedvezmény mértéke a kormányzattal folytatott tárgyalások során alakul majd ki – tette hozzá.

Füle László, az egyesület alelnöke elmondta: „elértünk ahhoz a pillanathoz, amikor a vállalatok nem, vagy csak minimális profitot termelnek, majd hozzátette: Magyarországon és Európában pontosan annyi teherautó közlekedik az utakon, amennyi szükséges, hiszen senki sem küldi ki feleslegesen a teherautókat ilyen magas üzemanyagárak mellett”. Hangsúlyozta: az üzemanyagárak 10 százalékos emelkedése a nyereségtartalom 3 százalékos visszaesését hozza magával.

A fuvarozók problémáikat másfél évvel ezelőtt, illetve ez év februárjában is írásos összefoglalóban jelezték a miniszterelnöknek. Budai Bernadett elmondta: a kereskedelmi gázolajár bevezetése nem várható, és sem a Pénzügyminisztérium sem a kormány nem tervezi, hogy beavatkozzon ezekbe a folyamatokba. Nem is teheti, érvényben van ugyanis az európai uniós pénzügyminiszterek tanácsának az állásfoglalása, amelyben a kormányokat arra kéri, hogy ilyen helyzetekben, amikor magas a benzin, gázolaj ára, akkor ne az adótartalom változásával avatkozzanak be a folyamatokba. Ehhez az állásfoglaláshoz a magyar kormány is tartani kívánja magát.

A gázolaj ára már a múlt heti emeléssel történelmi csúcsot ért el, literenként átlagosan 318 forinton, a 95-ös benzin kissé még elmaradt a rekordtól, átlagosan 303 forintba került. A kutaknál 10-15 forintos árkülönbséget is tapasztalhatnak az autósok, de piaci források szerint olyan kút már nem lesz, ahol 300 forint alatt lehet 95-ös benzint kapni.

Elemzők szerint az üzemanyagárak emelkedésének még nincs vége: a gázolaj literenkénti átlagára az idén várhatóan 320 forintra emelkedik a tavalyi 265 forintról, de lesznek olyan időszakok is, például nyáron, a nagy közúti forgalom idején, amikor elérheti a 350-360 forintot. A gázolaj ára, elsősorban a nemzetközi fuvarozó cégek keresletnövekedése miatt, világszinten is nagyon magas. Míg 2007-ben 1 tonna gázolaj átlagára 700 dollár volt, napjainkban már 1200 dollárért lehet ugyanennyi üzemanyagot vásárolni a tőzsdén.
Beke G. László
további cikkek

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.