Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Hajó és vitorláskikötő Zamárdiban, de mikor?

2008. május 21. 15:23
A Balatonhoz és a kikötőépítéshez értő ember tudja, hogy egy új kikötő megépítésének megtérüléséhez legalább 10-20 év kell – fogalmazott Lain Ferenc, a zamárdi önkormányzat területfejlesztési bizottság tagja, a kikötő–projekt koordinátora. A projekt bekerülési összege 1.2-1.4 milliárd forint között mozog. Igaz, komoly befektetői csoport még nincs a látóhatáron, a kezdés időpontja is kérdéses.

Zamárdi 16 km-es sugarú körzetében sem hajó- sem vitorláskikötő nincs. Még a múlt század elején a királyi államkincstárnál sem sikerült az akkori, apró településnek „kilobbiznia” a hajókikötőt – mondta Lain Ferenc. Az utóbbi húsz év úgy telt el, hogy minden évben valaki legalább egyszer felvetette a kikötő építését. A jelenlegi kikötő tervének engedélyeztetési, előzetes jóváhagyási eljárása két évvel ezelőtt megkezdődött az akkori terveknek megfelelően. Az eljárás során, összesen 31 érintett féllel kell időközönként az összes változást ismertetni, jóváhagyatni és engedélyeztetni. Azt mondják a szakemberek, hogy ilyen nagyságrendű, 300 vitorlást befogadó kikötő engedélyeztetési eljárás 2-től 10 évig is elhúzódhat. Lain Ferenc szerint a tervezési eljárás másfél év múlva befejeződhet, utána kezdődhet a tényleges építkezés. Sokan azt hitték, hogy part menti kikötő lesz, de mivel a déli partról beszélünk, a parttól 440 méterre nyúlik be a kikötő, ugyanis a hajóknak legalább 3.5-4 méteres merülés kell – folytatta a koordinátor. A kőzúzalékot ülepíteni kell, ami újabb egy év, utána kerülhet fel rá a járóréteg. A személyforgalmat biztosító hajókikötő az objektum nyugati részén épülne fel. Ami biztosítaná a település vízi úton történő megközelítését. Tihany csak negyedórányi távolságra lenne a vízen, ami szintén sokat lendítene a turizmuson. A helybéliek támogatják a tervet, csak történjen már végre valami, mondogatják. Az a vád sem igaz, hogy természeti „katasztrófát” okoz a kikötő, mivel a gát biztosítja az érintett partszakasz természetes vízáramlást, így nem képződnek zátonyok, lerakódások. Ezt bizonyítja a szakhatóságok előzetes véleményezése. Tökéletes projekt nem létezik, így szinte elkerülhetetlen, hogy bizonyos civil szervezetek ne támadjanak minket – mondja Lain Ferenc, de ez százalékos arányban kifejezve a kettőt sem éri el, elenyésző az ellenzők száma.

Végül is, hogy mikorra készül el a kikötő Zamárdiban, senki sem akart jóslatokba bocsátkozni.

Beke G. László

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.