Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 18. Erik
Veszprém
19°C
2024. május 18. Erik
Veszprém
19°C

Különleges versszínházzal készül a Kabóca a hazaszeretet jegyében

2024. május 4. 12:27
Május 17-én mutatja be a Kabóca Bábszínház az ’édes hazám’ című versszínházi előadását, melynek középpontjában kortárs magyar, közéleti versek állnak, amiben a költők a hazájukhoz való viszonyukat fogalmazzák meg. A veszprémi bábszínház közzétett egy interjút a darab rendezőjével, egyben egyik szereplőjével, Kocsis Pállal, amit az alábbi cikkünkben mi is szemléztünk.

"A hazájához való viszonya szerintem alapvetően mindenkinek fontos, akkor is, ha aktívan foglalkozik vele, és akkor is, ha nem. Én Nádasdy Ádám A hazafiúi hűségről című versét tartom az előadás egyik mottójának, ebből indultam ki az előadás szövetének létrehozásakor. Szerettem volna behozni a személyes aspektust, családi szinten. Egy olyan család köré szerveztem a „cselekményt”, amiben négy generáció képviselteti magát. " - Nyilatkozott Kocsis Pál arról, hogy miért fontos neki a haza, mint téma.

Kiderült az is, hogy mi alapján válogatott a magyar versek közül az előadásba. Mint mondta, "a magyar költők – klasszikusak és kortársak egyaránt – hangsúlyosan a hiányérzetüket fogalmazzák meg a hazájukkal kapcsolatban. Én nem szerettem volna, hogy ebben az előadásban úgy beszéljünk a hazáról, hogy az milyen rossz. (...) Minden, amit kifogásolunk, hiányolunk, ami bánt vagy elkeserít minket a hazával kapcsolatban, az csak azért tudja ezt tenni velünk, mert alapvetően szeretjük a hazánkat."

Az előadás dramaturgi íve kapcsán, ahol négy generáció találkozik azt mondta, mindez számos különböző szemszöget kínál. "Alapvetően a szeretet dominál, még akkor is, ha az életkorból és a szocializációból fakadóan máshogy viszonyulnak a különböző családtagok egy-egy kérdéskörhöz. Igyekeztem a különböző szemléletmódoknak megfelelően válogatni a verseket, hogy nyelvezetében és gondolatiságában stimmeljen ehhez a négy generációhoz."

"Talán a táncszínházhoz tudnám leginkább hasonlítani a versszínházat. Egy hangulatváltás olykor fontosabb és beszédesebb, mint a következetes dramaturgia. A vers a létező legsűrűbb forma. A válogatásba nem is nagyon kerültek be terjedelmesebb és történetszerű versek. Lehet, hogy a vers elsőre kicsi alkotóelemnek tűnik, de maximálisan jelen kell benne lenni, hogy átadjuk a tartalmát, a hangulatát, a zeneiségét. Minden egyes kicsi vers-elemben sűrítetten ott az egész előadás. A színészi jelenlét épp emiatt a koncentráltság miatt nehéz: rengeteg tartalom és jelentés bújik meg akár csak egy szó mögött is."

De, hogy hogyan jelennek meg a bábok ebben az előadásban, arról Kocsis Pál azt mondta: "Egyrészt lesz tárgyjáték: egy nagy asztalt képzelj el egy teraszon, ahol éppen befejeződött egy családi vacsora. Ami az asztalon megtalálható, azt fel lehet használni arra, hogy megjelenítsünk egy-egy hiányzó alakot, vagy felidézzünk egy távoli, mégis erős emléket. Használunk majd egy egyszerűsített bunraku bábot is – ez az életnagyságú alak lesz a dédi, aki valójában már nincs közöttük."

"A versnél szabadabb műfaj a világon nincs! És ha valaki „megcsíp” egy költőt vagy egy verset, az nagy élmény. Szerencsére elég széles a paletta: mindenki találhat kedvére valót, akihez vagy amihez tud kapcsolódni. A vers lényegében egy kis performansz: van lüktetése, hangulata, mondanivalója. Engem mindig megnyugtat, amikor verset olvasok."

A teljes interjú a Kabóca Bábszínház oldalán ide kattintva olvasható el.

Hajas Bálint
további cikkek

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.