A város úthálózatának európai uniós forrásból, a Település- és Területfejlesztési Operatív Programban megvalósuló fejlesztéseit Dulicz László, a Pro Urbe kft. ügyvezetője ismertette.
Dulicz László
A Pápai utat a Völgyhídtól a Henger utcai csomópontig gondolják újra, itt emelt szintű, „koppenhágai típusú” kerékpársávot hoznak létre, megújítják a közvilágítást. A Henger utca meglévő szakaszait felújítják, illetve befejezik a hiányzó szakaszokat, itt is kerékpárúttal és járdával egészítik ki az úttestet. Körforgalmat alakítanak ki az Ipar utca – Henger utca csomópontba.
Az új kelet-nyugati tehermentesítő útvonalat a Pápai úttól a Tüzér utcáig tervezték meg, ez később a Modern Városok programban egy völgyhídon keresztül csatlakozik majd a Jutasi útra a Hittudományi Főiskola közelében. A Pápai út – Tüzér utca közötti szakaszon körforgalmi csomópontokat hoznak létre, zajvédő elemeket telepítenek.
Béres Gábor
Fejlesztik a Jutasi utat is: a Munkácsy körforgalomtól a belváros felé gyalogos-kerékpáros utat terveznek az útszakasz nyugati oldalán, míg a Munkácsy úttól északra kétoldali kerékpársávot hoznak létre a jelenlegi útfelületen. Ezzel biztonságos kerékpáros közlekedési kapcsolatot teremtenek a vasútállomástól a belváros felé. A Balaton irányába a város és Szabadságpuszta között mezőgazdasági úttal közös kerékpárutat hoznak létre, ami a későbbiekben Felsőörs és Csopak irányába rákötési lehetőséget biztosít.
Kettős körforgalom az OTP-kórház csomópontban
Fontos fejlesztés lesz a belvárosi OTP-kórház csomópontba építendő kettős körforgalom – erről már Béres Gábor, a Pro Pervium Mérnöki Iroda Kft. ügyvezetője beszélt. A Mártírok útja – Bajcsy-Zsilinszky út – Kórház utca csomópontba, a kórház elé „hagyományos” körforgalmat építenek, a Budapest út – Brusznyai utca – Mártírok útja jelenleg lámpás kereszteződésébe, az OTP elé viszont úgynevezett turbókörforgalmat. Ezt a megoldást a kilencvenes években találták ki Hollandiában, azóta ott már 200 fölött van a számuk, és Közép-kelet Európában is egyre elterjedtebbé váltak. Működési elvük, hogy az autósoknak – hasonlóan a jelenlegi kanyarodó sávokhoz – már a körfogalomba beérkezés előtt el kell dönteniük, hogy milyen irányba hagynák el a csomópontot, és eszerint kell a megfelelő sávba sorolniuk. A körforgalomban a sávokat beton elválasztó elemek határolják, így minden sávot csak egy kijáratnál lehet elhagyni.
Előre sávot kell majd választani a turbókörforgalomnál
A megjelentek érdeklődtek a Jutasi út esetleges felületi megújításáról, ami azonban nem része a programnak. Brányi Mária alpolgármester hozzátette: az önkormányzat folyamatosan dolgozik a rossz állapotú utak megújításán, tavaly 400 millió forintot költöttek erre a célra.
A most bemutatott fejlesztések megvalósulása „hihetetlenül nagy előrelépés lesz” az alpolgármester szerint: a kelet-nyugati mentesítő út kialakítása jelentősen tehermentesíti a belvárost, és az újabb körforgalmak mérsékelhetik a reggeli és késő délutáni órákban tapasztalható torlódásokat.
Brányi Mária
Arra a kérdésre azonban, hogy mindez mikor valósulhat meg, nem tudtak választ adni: ez függ attól, hogy mikor sikerül támogatási szerződést aláírni, meddig húzódik a közbeszerzési eljárás. Az útépítések ütemezését és a megvalósulás dátumát csak azután lehet felvázolni, ha már kiválasztották a kivitelezőt – hangzott el.