Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Amikor egy sárkány szállt le Budapesten

2017. június 26. 4:49
Valahogy így kezdődik Virág Emília Sárkánycsalogató című kötete, a tavalyi év legelszabadultabb urban fantasyja. Pedig az Oktogonon feltűnő sárkány még csak a kezdet.

Anyukám racionális típus, aki sosem rajongott különösebben a fantasykért, valószínűleg azért, mert a hétköznapi élettől általában igen messze állnak. Szerintem ez nem igaz, és néha a legjobb fantáziatörténetek mesélnek a legtisztábban az életben fontos értékekről és az emberi természetről, és ha valaki olvasta a Harry Potter könyveket, akkor tudja, miről beszélek, bár számomra ebben Neil Gaiman a non plus ultra – az Óceán az út végén például zseniálisan megírt allegóriája a felnőtté válásnak.

Szóval vannak fantáziatörténetek, amelyekkel elképesztően gazdagodhatunk. Virág Emília regényével éppenséggel inkább fogyhatunk. Legalábbis abban az esetben, amennyiben a nevetés állítólag fogyaszt, bár más vélekedések szerint a kacagás a hosszú élet titka is, úgyhogy tulajdonképpen megkapunk mindent, amit akarunk.

Egy jó poént biztosan. Mert a Sárkánycsalogató olyan, mintha 328 oldalra felfűztek volna egy jól megkomponált és – valljuk be őszintén – kissé elmebeteg viccet. Mert végül is minek lehetne nevezni azt, amikor Józsi, a pizzafutár egyetemista egy másnapos reggelen egy okostelefon, egy merülőforraló és egy kotyogós kávéfőző segítségével átjárót nyit egy párhuzamos Magyarországra, amin keresztül véletlenül rászabadít egy sárkányt az Oktogonra? Aztán rögvest az ő nyomában egy Béla nevű lovag is megjelenik, hogy ellopja a lény tojását, és ezzel elnyerje a Hetedik Királyság királykisasszonyának szívét.

Pedig ez csak a kiindulópont, amit eszelősebbnél eszelősebb fordulatok követnek. Miután ugyanis a sárkány sikeresen szétdúlta az Oktogont, Józsi és a lovag pedig sikertelenül megpróbálta hazacsalogatni őt egy lopott tehén segítségével, hőseink rövid úton a másik világban találják magunkat. Józsi pedig kénytelen rájönni, hogy tényleg nem álmodik, és ha szeretne visszatérni kényelmes, wifi kapcsolattal rendelkező életébe meg az ő szíve választottjához, előbb le kell győznie a gonosz boszorkányt.

A történet innentől kezdve két szálon mozog, a mai Budapesten és a középkort idéző, mágikus Magyarországon, időközben pedig egy minden hájjal megkent marketinges, egy lidérccsirke és néhány beszélő állat is feltűnik a színen.

Virág Emília ezzel elég jól ki is jelöli az irányokat a céljait illetően, de amitől számomra mégis csak kiemelkedőbb lett a regény egy szimpla szórakoztató ponyvánál, azok a cselekmény mögött meghúzódó apró utalások. A szerző bevallottan maga is egy isten háta mögötti településről származik, ahol az emberek sokszor elég vaskalaposan állnak hozzá a modern világhoz, és ahol tényleg úgy néz ki, mintha megállt volna az idő. Miközben Budapesten járva ugyancsak érezhető ez a beállítódás, csak éppen ott a másik oldalról, ahol a vidék szó egyesek számára még mindig a végtelen pusztát, a szénásszekeret, a gémeskutat és a vasvillát jelenti.

Virág Emília pedig nagyon jól játszik ezzel az ellentéttel, ahogy beleszövi azt a népmesei hagyományokba: amellett, hogy direkt humorforrásként használja és szöveg szintjén is érzékelteti a különbségeket, finom kritikát is megfogalmaz vele.

Akárcsak a karakterek és motívumok esetében. Józsi, a kissé málészájú és léha gyerek tökéletesen leképezi az Y generációt: 28 évesen még mindig az egyetemi padokat koptatja, hozzá van ragadva a telefonjához meg a tablethez, a buli az élete, és közben fél elköteleződni. Innen nézve nem is olyan nehéz megtalálni a rejtett üzenetet a történetben: időnként egy váratlan fordulattal fejbe csap az élet, emlékeztetve, hogy ideje felnőni, ami néha épp olyan őrült és beteg kaland, mintha egy párhuzamos világban kellene megküzdened a gonosz varázslatokkal.

Nem mondom, hogy a Sárkánycsalogató minden ízében egy szépirodalmi mű, de ha valaki két csobbanás között, az árnyékban hűsölve szeretne egy jót nevetni és kedveli az abszurd meséket, akkor ne nagyon keresgéljen tovább.

Bertalan Melinda
további cikkek
Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? tegnap 1:29 Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Valamikor réges-régen egy királynő ült az ablakánál, varrogatott és közben nézte, hogy hullik a hó. Megszúrta az ujját, és pár csepp vére az ablakpárkányon gyűlt hóra esett. Míg a vért nézte a havon, azt kívánta, hogy bárcsak olyan gyermeke születne, akinek bőre fehér, mint a hó, az ajkai pirosak, mint a vér, és a haja fekete, akár az ében.    2024. április 14. 22:06 A vegán életmód és a fogadtatása Eszter A vegán életmód és a fogadtatása Nem, ez nem egy táplálkozási tanácsadás lesz arról, miként érdemes jó és megfelelő tápanyagú termékeket a szervezetünkbe vinni, csupán azon tapasztalatokat osztom most meg, amelyekkel egy kezdő, félig vegán szembesülök az elmúlt időszakban, ami a környezet reakcióját illeti. 2024. április 7. 22:50 A húsvéti dekorációk valójában a közösségről szólnak A húsvéti dekorációk valójában a közösségről szólnak Avagy hogyan hat a szezonális településszépítés az ott lakókra.   2024. március 31. 21:20

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.