Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Az őszinte emberi megnyilvánulásnál nincs szebb

2017. augusztus 29. 4:30
Van az embernél érdekesebb? – tette fel a kérdést interjúnkban Zalavári András, a Táncsics Mihály Szakközépiskola tanára, egyben választ adva arra is, miért kezd el valaki villamosmérnök végzettség mellett tánc-terápiával, meseterápiával, drámapedagógiával és írással is foglalkozni.

– El kell ismerni, meglehetősen sokrétű az érdeklődési köre. Mégis hogyan alakult ki a vonzalom önben ezek iránt a területek iránt?

– Az embernek két lába van. A műszaki terület iránti érdeklődésem valószínűleg a családban gyökerezik: szüleim mérnökök voltak, én a Lovassyban matek szakra jártam, elég egyenes út vezetett a tanárságig. Eredetileg villamosmérnök végzettséget szereztem, majd villamos műszaki tanár lettem. Szeretek tanítani, jól esik. Emellett mindig is érdekeltek az emberek. Létezik egy CSAKIT: Csoportanalitikus és Kiképző Társaság nevű szervezet, ahol csoportvezető lettem – pszichoanalitikus, önismereti csoportokat vezettem egészséges embereknek. Ahhoz ugyanis, hogy valaki betegekkel foglalkozhasson, orvosi vagy pszichológusi végzettségre van szüksége, ami nekem nincs. 15 évig tanítottam személyiségfejlesztést a Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola szociális munkás szakán, Pesten tartottam táncterápiás foglalkozásokat, majd drámapedagógiával kezdtem el foglalkozni.

– Ma hogyan kapcsolódnak ezek a tevékenységek az életébe? Kezdjük ezúttal a végén, a drámapedagógiával!

– Rendszeresen tartok felnőtt tanfolyamokat, illetve nemrégiben elvégeztem a Pannon Egyetem drámapedagógia képzését, hogy legyen róla papírom. A drámapedagógia alapját egyébként a játékok képezik, viszont mondjuk a zene alapjának számító skálázástól abban különbözik, hogy ezek örömszerző tevékenységek, amelyekkel különböző területeket is lehet fejleszteni: például az együttműködés képességét, vagy akár az érzékszerveket. Ez egy közös kincs, amit a színjátszás is használ, de az egykori úttörő mozgalmak és a cserkészek is. A drámapedagógia komolyabb, összetettebb része a tanítási dráma, amikor valamilyen konkrét történetet járunk körbe a gyerekekkel. A színjátszással ellentétben ilyenkor nem a nézőknek játszunk, hanem a résztvevők önmaguknak, a játék során pedig a szereplők egy képzeletbeli világot építenek fel, ahol olyan konfliktusokkal találkoznak, amelyekkel egyébként az életben is, csak itt ez védett körülmények között történik meg. Éppen ezért viszont olyan tapasztalatokra tehetnek szert a szereplők, amelyet a való életben is hasznosíthatnak.

– Ha már történeteknél tartunk, Allotrópia és Casting címmel egy-egy drámát is jegyez. Hol találkozhatunk ezekkel a darabokkal?

– A Castingot korábban bemutattuk a veszprémi Alig Színpaddal, játszottuk többfelé, Budapesten is, előadta a magyarkanizsai színjátszó csoport, jelenleg egy szegedi társulat játssza, akik a nyáron Velencére is elhozták az előadást. Ez egy négyszereplős szappanopera, a történet is arról szól, hogy egy szappanoperához tartanak szereplőválogatást. Az Allotrópia kicsit kilóg a színházi világból, az egy válás történetét meséli el egy asztal körül ülve szintén négy szereplőn keresztül. Korábban a büki Sok-szín-pad nevű amatőr társulat játszotta, illetve több fesztiválon is szerepelt.

– Honnan jött az írás ötlete?

– Világéletemben írtam, csak mindig mást. Dolgoztam az írott sajtóban is, rögtön végzés után egy évig gyakornok voltam Győrött a Kisalföldnél. Piszok rossz újságíró voltam mondjuk, gyorsan ki is estem. Aztán a RadioJam külsős újságírója voltam – és elég sok dráma órát írtam, publikáltam a Drámapedagógiai Társaság hivatalos lapjában, a Drámapedagógia Magazinban, hosszú évekig voltam amatőr színjátszó a Veszprém Megyei Amatőr Színjátszók Egyesületében. Egyszer csak úgy gondoltam, megpróbálok írni színpadra is.

– Van még ötlet a tarsolyában?

– Most fejeztem be egy monodrámát. Pillanatnyilag elég pocsék, de remélhetőleg lehet még rajta javítani. Nem vagyok az a típus, akinek rengeteg ötlete van, de amikor akad, azt igyekszem megbecsülni.

Pillanatkép a Casting c. előadásbólPillanatkép a Casting c. előadásból

– Említette, hogy a drámapedagógiát megelőzően a terápiás foglalkozásokban merült el, tartott táncterápiát is. Miként kell ezt elképzelni?

– A táncterápia lényege, hogy amikor a lelkünk mozdul, a testünk is vele mozdul, és a testünk mozgásának változásaival együtt járnak belső változások, amelyek hatnak egymásra. Van olyan ága a táncterápiának, amikor a hagyományos táncból indulunk ki. Én Nagy Mártontól tanultam, ő azt mondja, hogy a táncterápia inkább a pantomimmal vagy ösztönös mozgással van kapcsolatban. Összességében minden művészetterápiához hasonlóan a táncterápia is arra mutat rá, hogy míg a verbális nyelvben a szociális kényszerből fakadóan nagyon ügyesen megtanulunk hazudni önmagunknak és másoknak is, a nonverbális formák sokkal őszintébbek és így több minden elérhető. Nagyon jól hazudni a testével csak egy kitűnő színész vagy egy elfogadható politikus tud, a hétköznapi emberek nem.

– A tánc önmagában is érdekli?

– Abszolút nem. Nézőként igen, de egy táncszínházi előadást nem tudnék összerakni, falábú vagyok.

– Ezek szerint az imént említett tevékenységeknek nem a művészi oldala érdekli önt, hanem inkább az emberi természet, amely megmagyarázza a tanítással való kapcsolódást is.

– Van az embernél érdekesebb?

– És mi az emberekben a legérdekesebb?

– Az őszinteség. Nem ismerek szebbet az őszinte emberi megnyilvánulásnál, történjen akár mozgásban, szóban, festészetben, zenében vagy a sportban. Amikor valaki odateszi magát és önmagát adja, az nagyon szép.

– Jelenleg az ismert meseterapeutától, Boldizsár Ildikótól tanul meseterápiát. Milyennek élte meg a vele való találkozást?

– Ildikó egy szenzációs személyiség, egy igazi boszorkány, de persze jó értelemben. Hatalmas tudással rendelkezik és egy számomra nagyon érdekes életszemlélettel – mint ember és szakember is olyan személy, akire érdemes felnézni.

– Mesélne róla, pontosan mi a meseterápia lényege?

– Ildikó eredetileg mesekutató, nem pszichológus, aki úgy véli, a népművészet többi eleméhez hasonlóan a mesék is kerek egészet alkotnak és olyan, évszázadok, akár évezredekalatt lerakódott tudást tartalmaznak, amelyek a mai ember számára is fontos tapasztalatokkal bírnak. Módszerének egyik alapja, hogy a mesék valaha nem gyerekeknek szóltak – ez csak korunk sajátossága –, hanem 14 év felettieknek, azaz fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, a mesebeli történések pedig belső történések, fontos belső tanulsággal bírnak, amelyeket akár terápiára, fejlesztésre is lehet használni. Ha például én elvégzem ezt a 120 órás tanfolyamot, alkotó-fejlesztő meseterapeuta címet kapok.

– Ezek szerint nemcsak a tudás öröméért végzi el a tanfolyamot, hanem alkalmazná is a megtanultakat.

– Amennyire tudom, de fogalmam sincs, mennyire van erre lehetőség Veszprémben.

– A többi terápiás tevékenységét tudja alkalmazni itt?

– Azokat sem tudom, mert egyszerűen nem értek ahhoz, hogy eladjam magam. Az már egy harmadik terület, amihez nincs végzettségem és nem is érzek hozzá affinitást.

– Az iskolában tudja kamatoztatni a tudását? Szakít rá időt, hogy munkaidőn kívül foglalkozzon a gyerekekkel, ha igénylik?

– Minden, ami az ember személyiségét meghatározza, befolyásolja a munkában is, de bevallom őszintén, munkaidőn kívül nem szakítok már erre időt a gyerekekkel. Nagyon becsülöm azokat, akik rengeteg időt tudnak erre fordítani, én viszont azt tartom szem előtt, hogy munkaidőn belül a lehető legjobban végezzem a dolgom.

– Az említetteken kívül rengeteg egyéb tanfolyamot is elvégzett, például bűnmegelőzéssel, médiaismerettel, pályázatkészítéssel, informatikával kapcsolatban. Miért olyan fontos önnek a tanulás? A folyamatos ismeretszerzés nélkül nem is érezné jól magát a bőrében?

– Egyszerűen érdekesnek tartom a tanulást, hogy mindig szélesítem kicsit a látóköröm. Nagyon szeretek lustálkodni is, de szeretem ezeket a dolgokat, mert mind – még az informatika is – kapcsolódik az emberhez.

– Arra nem gondolt, hogy inkább a terápia vonalán indul el és azt teszi főállássá? Akkor koncentráltabban foglalkozhatna az emberi lélekkel…

– Ez megint csak azzal van összefüggésben, hogy nem tudom eladni magam. Amikor például csoportos drámapedagógiás foglalkozást tartok, ott nem a résztvevők fizetnek – számukra ingyenes –, nem ők adják a megbízatást. Ahhoz viszont, hogy megbízatást szerezzek, egészen más kvalitások kellenek – ami bennem nincs, mert nem szeretem az önfényezést –, vagy egy tisztességes menedzser. Ha egyszer kilóg a szekerem rúdja az oktatásból, úgyis arra indulok el, de a tanítás most egy fix állás, amit persze ugyanúgy szívesen csinálok, mint a másik tevékenységeket, ha van lehetőségem rá.

– És ezekre a tevékenységekre miként tekint? Munkaként vagy hobbiként?

– Élvezetes munkaként, amit nagyon szeretek csinálni, de számomra ezek nagyon komoly dolgok is, amit a lehető legjobban kell elvégezni, mert ilyenkor úgy érzem, hogy ki kell szolgálnom azokat, akikkel dolgozom. De ez nem zárja ki az örömet.

– Ha mégis csak egyet választhatna közülük, mi lenne az?

– Nem vagyok hajlandó választani közülük. Gyerekként se választottam egy példaképet, amikor az iskolai feladatban ezt kérték, és akkor sem, amikor nem hittek nekem és másodszor is megíratták velem.

– Ha valaki szeretne önnel kapcsolatba lépni, hogy teheti meg?

– Az interneten, Facebookon könnyen elér.

Bertalan Melinda
Domján Attila
további cikkek
Májusban kinyit az első borszalon Veszprémben Májusban kinyit az első borszalon Veszprémben Megérkezett az első gólya Veszprémbe egy új rendezvény képében, ami az EKF eredményességét már az azon túli időszakban bizonyítja. Az első Veszprémi Borszalon azokat az értékeket képviseli, aminek erősítésén a kulturális főváros program hosszú időn át dolgozott. Május végén pedig bárki megtapasztalhatja ezt a Várban található impozáns helyszínen, amiről szerda délután árultak el a szervezők többet. ma 1:47 Teljes a line-up a 12. Paloznaki Jazzpikniken Teljes a line-up a 12. Paloznaki Jazzpikniken 2024. augusztus 1-3. között ismét sokszínű zenei élményekbe borul a Balaton-felvidéki jazzfalu: 12. alkalommal rendezik meg a már nemzetközi hírű butikfesztivál, a Paloznaki Jazzpikniket. tegnap 17:07 Új műfaj mutatkozik be a Kabóca Bábszínházban Új műfaj mutatkozik be a Kabóca Bábszínházban Különleges, zenés gyerekelőadással készül a Kabóca Bábszínház 2024 tavaszán: a Piroska és a Farkas című operilla bemutatója 2024. május 11-én 16 órakor lesz a Deák Ferenc utca 13. szám alatt.  2024. április 16. 15:42 Gáspár Sándor: erős szálak kötnek Veszprémhez Gáspár Sándor: erős szálak kötnek Veszprémhez Gáspár Sándor Kossuth-díjas színész volt a Vehír közéleti sorozatának legutóbbi vendége, így néhány szerencsés olvasónk egy kötetlen beszélgetésen vehetett részt, ahol maguk is feltehették kérdéseiket a színésznek. A Veszprémhez szorosan kötődő művész életformájáról, többlakiságáról is mesélt, amelyről egy videós összeállítást is megtekinthetnek. tegnap 13:29

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.