Jön a 13. Pannonfíling Mozgóképes Találkozó
A Pannonfíling szervezői, Dósay Norbert és Németh Csaba beszámoltak a rendezvény részleteiről, amit november 4-én rendeznek meg az Expresszó Klubban. Lesz rengeteg rövidfilm, a videókliptől a thrilleren és animációs filmen át az ismeretterjesztő és kisjátékfilmig, és beszélgetés a látottakról. A főszervezők elmondták, közel hét és fél órányi minőségi anyag közül választották ki azt a 21 filmet, amelyet beválogattak a versenyprogramba. A rendezvény erőssége, hogy az alkotók visszajelzést kapnak a filmjeikről, igazi véleményezés történik. Jövőbeli céljuk felvenni a kapcsolatot a külföldi fesztiválokkal, ugyanakkor megőrizni a „családias” hangulatot.
A mai magyar film sikeres időszakot él
Szajki Péter, rendező a mai magyar filmekről szólva kiemelte, alapvetően két hagyománya alakult ki a magyar filmnek: a szerzői filmes (Jancsó Miklós, Sándor Pál stb.) és szórakoztató műfajhagyomány, (a Liliomfitől a Kincsemig) – persze más műfajoknak is vannak kiemelkedő példái (ilyen a dráma, azon belül többek között a Megáll az idő című film). A 90-es évek „furcsa időszak” volt, a rendszerváltás után sok irányba fordult a magyar film, igazi mozgolódás jellemezte ezt az időszakot. A szerzők is "egymásba játszanak", van átmenet, Tarr Béla például Jancsót folytatja.
A magyar film sikeres időszakot él (lásd: Saul fia, A testről és lélekről stb.) , és soha nem volt még ekkora financiális támogatottsága sem. Ráadásul felnövőben, feltörekvőben van egy ígéretes filmes réteg: a Simó-osztály tagjai, Hajdu Szabolcs, Török Ferenc, Pálfi György, de itt van Zomborácz Virág is, és még nagyon sokan. Sok új film születik, gyors a forgó, a moziban általában az első hétvége a döntő, ha akkor megnézik a filmet, azt jelenti, jó volt a marketing, a második-harmadik héten már nem az dönt, hanem "szájról szájra" jár a film híre, az első benyomások.
Sok jó magyar filmünk van tehát (Fehéristen, A nagy füzet, Ernelláék Farkaséknál, A martfűi rém, Félvilág). Van/lesz akciófilmünk is (A Viszkis novembertől), van musical-ünk (Pappa pia), családi filmünk (Mancs), krimink (A Kút, A tökéletes gyilkos), vígjátékunk (Coming out). Bizonyított a Kincsem és a Brazilok is – a sort még hosszan lehetne folytatni. Az azonban nem mindig kiszámítható, hogy mi tetszik a nézőknek. Az biztos, emelkedik a nézőszám, egyre nagyobb a bizalom a magyar film iránt.
Filmfinanszírozás ma
Buvári Tamás, rendező a filmfinanszírozás lehetőségeiről beszélt. A Magyar Nemzeti Filmalap az elsődleges kiindulópont, amelynek célja, hogy a rendelkezésére álló keretből olyan magyar vagy magyar részvételű koprodukciós filmek létrehozását támogassa, amelyek a nézők számára különleges élményt jelentenek, szórakoztatnak és nemzetközi viszonylatban kiemelkedő sikereket hoznak. A Filmalap nemcsak támogatást nyújt a pályázatokon nyertes projektek számára, hanem folyamatos kapcsolattartást, kreatív közreműködést és a nemzetközi megjelenéshez szakértelmet és kapcsolatrendszert is. A Filmalap a támogatást pályázati alapon nyújtja – írják a mnf.hu oldalon. Van egy ún. Inkubátor program, ami fiatal pályakezdő filmrendezőknek szól, első egész estés játékfilmjük elkészítésének elősegítésére jött létre.
Ezeken kívül a NMHH (Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság Médiatanács) Mecenatúra-programja, a Magyar Művészeti Akadémia Filmes Tagozata, az NKA és a Filmjus Alapítvány pályázatai állnak rendelkezésre. Állami támogatás nélkül is készülnek filmek, amelyek nagy sikereket érnek el: ilyen a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan, Ernelláék Farkaséknál, Sohavégetnemérős, Szeretföld, Fagyott május és a legújabb, a Férfikor.
A szombathelyi PUK csoport is bemutatkozott A II. Szavasz Minifeszt rövidfilmjével
A PUK csoport 2002-ben kezdődött: Ahol a művészetért – annak szabadsága miatt és annak szabadságáért – lelkesedő szombathelyi fiatalok igyekeztek ténylegesen tenni, mellőzve a hagyományos kereteket, fittyet hányva, sőt, talán tudatosan is szembemenve az "elvárttal". A csoport születését pedig sűrű performanszok, kiállítások, bulik, interaktív szeánszok, utazások követték – írják facebook oldalukon.
A SZAVASZ kortárs minifesztivál keretében május 20-án a Fő téren az érdeklődők egy különleges, interaktív mozdulatszínház-előadásnak lehettek részesei Poprócsi Barnabás és a PUK csoport, valamint Horváth Dániel hegedűjátékának köszönhetően. Ennek a komfortzónából kimozdító, elgondolkodtató előadásnak a rövidfilmjét tekinthettük meg Veszprémben.
Lichter Péter és a Fagyott május – szubjektív
Lichter Péter, fiatal filmrendező előadásában arról beszélt: valójában minden film kísérlet. A kísérleti filmnek 100 éves hagyománya van, a 20-as évektől James Cameron-ig mindenki kísérletezik, csak utóbbi a technikával variál. Amit mi kísérleti filmnek nevezünk, (mert nem nagyon tudjuk máshogy), valójában a történetmeséléssel kísérletezik: azt mutatja meg, hogyan kerüli meg, hogyan függeszti fel a film a történetmesélést, hogyan nem mesél.
Mi az avantgárd horror? Lichter Péter szerint ez kreált kategória, lényege a két fogalom egymásnak feszülésében rejlik: horror, ami kísérleti. A horror mint filmes zsáner műfaj szabályaival kísérletezik: a horror módját minimalizálja.
Lichter Péter erdőhorrora, a Fagyott május szűk keretek között mozog: egy beállítással, nulla párbeszéddel, önredukálással. A kevésnél is kevesebbet mutat. Lichter Péter számára mégis az a kihívás, hogy a horrorfilm horrorfilmsége mégse szűnjön meg. A cél egy játéktér felállítása a nézőnek, ami azt sugallja: Gyere, és játssz!
És, hát igen, igazi türelemjáték a film, nézése közben tisztulnak a tüdők, nagy-nagy sóhajok vannak, voltak tegnap is.
Több helyen is nevezik tájkép-filmnek a művet. A fák „mellé” más dolgok is oda vannak "pakolva", de önmagában a fák élete elvarázsol. A kopasz fákról verődik vissza a főszereplő, tükröt tartanak, rajtuk „csattan” a cselekmény. A fáknak is lesz, lehet története, s éppen azt mutatja meg a film, mennyi minden történik ott, ahol nem is gondolnánk. Kötelező fókuszt tesz oda, ahova általában egy film nem. Figyelj oda, ahol látszólag nem történik semmi. A fák élnek, túlélnek, változnak, elviselnek.
Vannak szövegtöredékek, amik segítenek az értelmezésben, régi gyerekkori videókból részletek, nyugtalanító, ám mégis tökéletes hangeffektek, elsötétülés és bolyongás, belehelyezkedés a vándor szerepébe.
Ha sikerül elkapni a hangulatát, és elérni az alfa-állapotot, nagy megtisztulást adhat, közben más filmek is lepöröghetnek…