2019. szeptember 21., szombat
Máté névnap

Húsz éves a Tourinform Veszprém

1998. április 1-jén, 20 éve nyitotta meg kapuit a Tourinform Veszprém. Ennek kapcsán beszélgettem Bérczi Beátával, a Veszprémi Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetőjével, és Szabó Renátával, a Tourinform Veszprém irodavezetőjével.

Az elmúlt 20 évben közel 600.000 turistát láttak el információval a különböző helyszíneken. Több mint 120 kiállításon népszerűsítették a város turisztikai kínálatát és közel 1.200.000 db kiadványt adtak át az érdeklődőknek.

Hogyan kezdődött a veszprémi Tourinform története?

Szabó Renáta: Az önkormányzat felkérte Lőrincz Katalint, - aki akkor még nem a turizmus területén dolgozott, de itt volt Veszprémben, - hogy írja meg az irodanyitás pályázatát, dolgozza ki a turisztikai információnyújtás helyi koncepcióját. A Magyar Turisztikai Ügynökséghez, - illetve akkori jogelődjéhez – a Tourinform franchise tulajdonosához kellett pályázni, hogy a veszprémi iroda az országos Tourinform hálózathoz csatlakozhasson. A pályázat sikeres volt, így 47. tagként nyílt meg a Tourinform Veszprém 1998-ban. Az akkori fenntartó, Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata felkérte Lőrincz Katalint, hogy legyen ennek az irodának a vezetője. Kis létszámmal, két fővel nyílt meg az iroda, 9 négyzetméteren, a Rákóczi utca 3. szám alatt. Az évek alatt mind létszámban, mind helyszínben tudtunk bővülni. 2000-ben felköltöztünk a Vár utcába, egy jobban látható helyszínre, és egy nagyobb befogadóképességű irodába. Az iroda 2010-ben az Óváros tér 2. szám alatt nyerte el végleges helyét.

Bérczi Beáta: Április 1-jén ünnepelte 20 éves születésnapját az iroda, azonban az ünnepléssel picit várnunk kellett, hiszen előttünk állt még a szezonnyitó rendezvényünk, a Tavaszi Tekergő megszervezése. Az elmúlt 20 évben az irodában kiemelkedő munkát végzett kollégákkal, jelenlegi csapatunkkal és szakmai partnereinkkel közösen ünnepelhettünk április 21-én. Ünnepségünkön Porga Gyula polgármester úr, Szabó Renáta, a Tourinform iroda jelenlegi vezetője, és Dr. Lőrincz Katalin, irodánk megalapítója köszöntötte a vendégeket. Nagy örömünkre, a Magyar Turisztikai Ügynökség képviselői, és a Veszprémi Turisztikai Egyesület képviselői – akikkel több mint 13 éves szakmai kapcsolatot ápolunk - is elfogadták a meghívásunkat.

A 20 év alatt hány munkatársa volt a Tourinformnak?

Bérczi Beáta: Nehéz lenne összeszámolni, talán 15-20 kolléga dolgozott az elmúlt 20 évben. A mai munkaerőpiacra jellemző magas fluktuáció sem a múltban, sem jelenleg nem jellemző irodánkra. Csapatunk jelenlegi tagjai hosszú évek óta dolgoznak velünk. Természetesen gyermekáldás és egyéb családi ok miatt nálunk is van mozgás.

A két évtized alatt milyen visszajelzéseket kapott az iroda?

Bérczi Beáta: Fontos szerepünk van abban, hogy az idelátogató turisták milyen képet alkotnak a városról, kollégáink mennyire felkészülten fogadják őket. Folyamatosan kapunk visszajelzéseket, e-maileket vagy képeslapokat. Tavaly kaptunk Angliából kézzel írott képeslapot, illetve Ausztráliából is, melyben a legfelkészültebb és legkedvesebb magyarországi irodaként jellemezték irodánkat. Ezek a visszajelzések igazán fontosak számunkra, hiszen megerősítést kapunk, hogy jól végezzük a munkánkat.

Szabó Renáta: Sok elismerés van, amit az iroda és az itt dolgozó kollégák megkaptak ez alatt a 20 év alatt. A Magyar Turizmus Zrt. minden évben ellenőrizte az irodákat különböző szakmai szempontok alapján - aki ebben a szempontrendszerben 100 százalékot ér el, az megkapja a kitűnő iroda címet, melyet a mi irodánk 9 alkalommal is magáénak tudhatott már. Kialakítottak egy belső minősítési rendszert 2012-ben, mely alapján szintén minősített iroda vagyunk a kezdetektől. TDM szervezetünk megkapta „Az év iroda fenntartója” díjat 2011-re vonatkozóan, illetve „Az év TDM menedzsere” díjat nyerte el akkori ügyvezetőnk. Az iroda mindkét eddigi irodavezetője, - Dr. Lőrincz Katalin és jómagam – is megkapta „Az év Tourinformátora” díj arany és ezüst fokozatát, mely egy belső szakmai díj, hiszen az országban működő Tourinform irodák dolgozói szavazzák meg maguk közül, ki kapja meg ezt az elismerést.

Milyen tervei vannak az irodának a jövőre?

Szabó Renáta: A turizmus rendszere országos szinten átalakulóban van, a folyamat tavaly előtt kezdődött az országos turisztikai marketing szervezeti átalakításával, és azóta is egyre több szinten látható ez az átalakulás. Kijelölésre kerültek kiemelt turisztikai desztinációk, fejlesztési területek. Az újonnan meghatározott Balatoni kiemelt desztináció tagja lett immár Veszprém is hivatalosan, ezért mi is még erősebben nyitottunk a balatoni partnerek felé, velük szorosabbra fűzzük az együttműködést. Immár második éve veszünk részt például a Nyitott Balaton tavaszi és őszi kampányban. Emellett a Magyar Turisztikai Ügynökség a tervek szerint a Tourinform hálózatot is szeretné felfrissíteni, az irodák megjelenését átgondolni és modernizálni, úgyhogy erre mi is nagyon várunk, és készülünk rá. A digitális eszközök még hangsúlyosabb bevonása az információnyújtásba ma már elengedhetetlen feltétel, de nem elhanyagolható a mi szakmánkban a vendégekkel való személyes kapcsolat sem. Mi kollégáimmal továbbra is azon leszünk, hogy a Veszprémbe érkezőket, az ide látogatást tervező turistákat és a helyi lakosokat a legszélesebb körű, naprakész információkkal lássuk el a királynék városának - szerintünk páratlan - turisztikai élménykínálatával kapcsolatban, és tovább erősítsük a város hagyományaihoz méltó imázsát.