2018. augusztus 19., vasárnap
Huba névnap

Le a cipőkkel! Irány mezítláb sétálni!

Talán gyermekkorában mindenki többet mászkált mezítláb, mint mostanában – elég veszélyes bármilyen városi parkban ledobni a cipőt, hiszen ki tudja, éppen mibe lépünk bele. Néha viszont érdemes megkockáztatni, hiszen a földön történő mezítlábas járásnak bizonyítottan vannak egészségügyi hatásai is.

Valószínűleg sokan sétáltatok már pázsiton, gyepen, mezőn, folyók melletti kavicsokon, tengerparti homokon, köveken, földúton, a stég fadeszkáin, sárban, de vajon hányan vagytok, akik tudják, milyen érzés sétálni, fenyőtobozon, fenyőkérgen, gyöngykavicson, bazaltkövön, tőzegen, hőálló téglán, agyaglapokon, meggymagon, nádkötegen, esetleg kukoricacsutkán?

Akik igen, azok valószínűleg jártak már Magyarország valamelyik mezítlábas parkjában.

A mezítlábas parkok, vagy más néven Kneipp-parkok ötlete Sebastian Kneipp által kifejlesztett egészségmegőrző módszerén alapulnak. Ezekben a parkokban olyan különleges utakon gyalogolhatunk, melyeknek burkolata eltérő alapanyagokból készült, közben változatos talpmasszázsban részesülünk. Minden felület más-más reflexpontot stimulál és egészségügyi hatásai is vannak.

  • Javítja az idegrendszerünk állapotát
  • Jót tesz a keringési rendszerünknek
  • Erősíti az izmainkat
  • Megakadályozza a lúdtalpat
  • Megelőzi a visszerek kialakulását

A betonon való séta is mezítlábas ugyan, és lehet, hogy egy kicsit egészségesebb, mintha cipőbe dugnátok a lábfejeteket, de az alábbi egészségügyi előnyökkel nem igazán jár, hiszen ugyanúgy viszonylag sima, egyenletes talajon járunk. Ahhoz pedig, hogy jót tegyen nekünk a mezítlábas séta, az kell, hogy buckás, puha, egyenetlen legyen a lábunk alatt a talaj.

(Forrás: www.visitbuk.hu)

Azért persze ne legyünk meggondolatlanok! Van olyan helyzet, amikor érdemes kerülni a mezítlábazást. Kiknek kell mindenképp vigyázni? Először is a gyermekeknek érdemes megtanítani, hogy mire nem szabad lépni. Így jelentősen csökkenthető a balesetveszély. Ugyanakkor valljuk be őszintén, a legtöbb gyerek alig várja, hogy levegye a cipőjét.

A cukorbetegeknek is fokozottan érdemes figyelniük, akiknek egyrészt a betegség miatt sokszor kialakul egy talpfájdalom, másrészt a sebeik nehezebben gyógyulnak. Illetve a vérzékeny betegeknek is érdemes kerülni ezen hobbit és akik vérhígitót szednek, azoknak is nagyon kell figyelniük.

Ha ti még nem voltatok, akkor érdemes felkeresni az ingyenes mezítlábas parkokat, ahol nemhogy szabad, de egyenesen kötelező mezítláb járni. Egyrészt szuper kirándulóhely mindegyik, másrészt a lábatoknak is jót tesz a természetes masszázs. Magyarországon 12 Kneipp – park létesült, mely közül az egyikhez nem is kell sokat utaznunk, hiszen Csopakon a strand keleti végénél kezdődő Ifjúsági sétány mentén találjuk a 230 méter hosszú Mezítlábas ösvényt.

Mezítlábas ösvény Csopakon (Forrás: www.csopak.hu)Mezítlábas ösvény Csopakon (Forrás: www.csopak.hu)

További mezítlábas parkok:

  • Békásmegyer-Ófalu Mezítlábas Park
  • Bükfürdői Kneipp Park
  • Ceglédi Mezítlábas Park
  • Hegyháti Kneipp Térség – Kneipp túrautak
  • Hét Patak Gyöngye Natúrpark (Alsómocsolád)
  • Konda-völgyi Kneipp-ösvény (Dombóvár)
  • Remetszőlősi Bodzaliget Pihenőpark
  • Százhalombattai mezítlábas ösvény
  • Szent Miklós Gyógyfüves Ház – Kneipp kert (Ölbő)
  • Tabajdi mezítlábas park
  • Tálentum Falusi Turisztikai Fogadóhely – Mezítlábas ösvény (Irota)