2018. július 21., szombat
Dániel névnap

Megtalálni mindenkiben azt, amiben jó

Egy új magyar modell segíthet a munkaerőpiacra készülő fiataloknak abban, hogy saját kompetenciáikra és erősségeikre támaszkodva vágjanak neki a nagybetűs életnek. Gazsi Attila és csapata egy egyedülálló képzési rendszer fejlesztésén dolgozik, mely a megyében jövőre akár ezer diáknak is segíthet a pályaválasztásban.

-A példa azt mutatja, hogy vannak olyan diákok, akik sosem dolgoztak semmit, és mire kijönnek a középiskolából vagy az egyetemről, nem tudják, hogy mihez kezdjenek magukkal - kezdi beszélgetésünket Gazsi Attila, a HR szolgáltató nagyvállalat, a Man at Work Kft. résztulajdonosa és a Meló Diák Észak-Dunántúli Iskolaszövetkezet vezetője.

Gazsi Attila 30-40 fős csapatával egy olyan startup létrehozásán dolgozik, mely a fiatalokat akár már általános iskolás korukban is be tudja csatornázni, és afelé terelni, hogy későbbi életük során saját erősségeikre támaszkodjanak és válasszanak munkahelyet, vagy épp kezdjenek vállalkozást.

Az elv lényege, hogy a fiatalokat már iskolaszövetkezetnél eltöltött évek alatt az életkori sajátosságoknak megfelelően képezik. „Azt gondoljuk, hogy az élethosszig tartó tanulás nem bullshit, mert fontos, hogy megtaláljuk azt az ívet, ki miben jó, és hogy ebből mire van szüksége a munkaerőpiacnak”- mondja.

A rendszerbe bekerülő diákok egy mobilos applikáción keresztül számtalan dolgot kaphatnak majd meg: nyelvi képzést, IQ,- és EQ tesztet, és minden olyan mást, amiből felmérhetők az úgynevezett „soft-skillek” és kulcskompetenciák. Mindezt gamifikált, azaz játékos formában. Jelenleg csak néhány ilyet tudnak mérni, de ha befejeződik a fejlesztés, legkésőbb az év végéig mintegy húsz különböző teszt lesz. Az iskolaszövetkezeti projektvezetők is részt vesznek majd a diákok iránymutatásában, a visszacsatolásokat és leírásokat pedig a diákok is olvashatják majd, amiből összeállhat egy olyan kép, amiből kiderülhet, merre érdemes tovább menni: inkább vállalkozó szellemű emberről van szó, vagy egy monotonitást bíró, változatosságot kerülő egyénről.

„Az a célunk, hogy megtaláljuk mindenkiben azt, amiben jó, és erősítsük azt, amiben fejleszthető”

- mondja Gazsi Attila, aki szerint azok, akik részt vesznek majd a projektben, felkészültebbek lesznek, és számtalan olyan dologgal tisztában lesznek, amivel kortársaik jellemzően nem: tudni fogják például, hogy milyen egy munkaszerződés, vagy miképp kell kommunikálni egy elsőre idegen környezetben.

„Fontos, hogy nem csak munkát és tudást szeretnénk adni a diákoknak, hanem élményt is. Egyrészt tisztába kerülhetnek magukkal, másrészt meg tudjuk mutatni nekik, hogy miben lehetnek sikeresek. Már összeálltunk egy képző céggel, amelyik kreditet ad egy bizonyos elvégzett munka után, amelynek segítségével a diák ingyen elvégezheti a képzéseket. Százas nagyságrendben vannak olyan online programjaink, amivel már el lehet indulni egy bizonyos irányba”-mondja.

100 milliós projekt és VR szemüveg

Gazsi Attila úgy látja, érdemes fejleszteni a projektet, ugyanis a Meló Diáknál évente több mint 30-40 ezer diák fordul meg (ebből 4-4500 Veszprémben). „Ez egy olyan sokaság, akikben nagy potenciál rejtőzik.” A program kivitelezése még folyamatban van, de a tervek szerint nyár végére, rosszabb esetben decemberre összeáll úgy, hogy jól lehessen használni. A tervek szerint jövő nyárra 8-10 ezer középiskolás diákot és egyetemistát vonnak be a rendszerbe.

Efféle grandiózus tervekhez nagy csapat is kell. „Próbálunk minél nagyobb partnerekkel szerződést kötni, mert minden egyes lépés több tízmillió forintot jelent.”

A projekten jelenleg 30-40 szakértő (fejlesztő, marketinges, soft-skill pszichológus) dolgozik, és ha a végére érnek, 100 millió forint is lehet a számla végösszege, de Gazsi Attila azt mondja, ha valaki hozna még egyszer ennyit, azt is el lehetne költeni, ugyanis irdatlan mennyiségű pénzt emészt fel a programozás.

A vállalkozó szerint folyamatosan kell majd fejleszteni, ugyanis olyan gyorsan változik a világ, és jönnek létre új munkakörök, hogy nem biztos, hogy egy most első osztályba beülő általános iskolás tudja-e, hogy milyen munkakörben dolgozik majd, mire végez.

A program még el sem indult, de már most a VR-szemüvegek bevetésén gondolkoznak.

Egy CNC-esztergályos a szemüvegen keresztül olyan gépeket is láthat, nyomkodhat és beállíthat, amiket az iskola sosem tudna megvenni”

- meséli a tervekről.

New Yorkban is bemutatták

Az egyedülálló projektet a kolozsvári Babes- Bolyai Tudományegyetemen, és a New-York-i ENSZ székházban is bemutatták, ahol támogatásra ajánlották egy február eleji ifjúsági konferencián.