2018. november 19., hétfő
Erzsébet névnap

Az LMP a tanévkezdésről, tanárhiányról

Gerstmár Ferenc szerint vonzóbbá kell tenni a tanári pályát, és emelni a közoktatásban dolgozók fizetését.

A tanév kezdetén mindig előtérbe kerülnek az oktatáshoz kapcsolódó problémák, mint például alulfinanszírozottság, a tanulók terheltsége vagy a digitális kompetenciák fejlesztésének háttérbe szorulása. Idén a legnagyobb gond a pedagógushiány: a Klebersberg Központ statisztikai összesítései alapján az állami általános iskolákban és gimnáziumokban augusztus végén 4325 betöltetlen álláshely volt. Mindez akadályozza a szükséges csoportbontásokat, sok túlórát szül, számos helyen pedig csak nyugdíjas tanárokkal oldható meg a tanítás.

Érinti-e ez a tanárhiány Veszprémet? Felkészülnek-e a város intézményei a pedagógusok korfájának problémájára? A következő években ugyanis majdnem egyszerre nagy létszámmal fognak nyugdíjba vonulni a tanárok. Lesz-e utánpótlás?

A szeptemberi közgyűlésen napirend előtt ezekre a fenti kérdésekre keresi majd a választ Gerstmár Ferenc, az LMP önkormányzati képviselője Porga Gyula polgármesternél.

Gerstmár Ferenc (archív)Gerstmár Ferenc (archív)

Bár Veszprém szerencsére mindig is jó helyzetben volt az oktatás területén, és az említett iskolák fenntartója nem az önkormányzat, hanem az állam, de az LMP képviselője szerint az önkormányzatnak pontos képpel kell rendelkeznie ebben a témában.

Az LMP programjában szerepel, hogy az intézmények felett a helyi közösségek rendelkezzenek. Amíg ez megvalósulhat, addig számos intézkedést javasolnak. Növelni kell a pedagógusképzés színvonalát, a pedagóguspálya vonzerejét. El akarják érni, hogy minél több hallgató válassza a tanári pályát, ehhez pedig a szervezeti, szellemi és anyagi feltételeket gyökeresen meg kell változtatni. Jelentősen emelni kell a közoktatásban dolgozók fizetését, hogy bérezésük arányban legyen rendkívüli szellemi és fizikai igénybevételükkel. A pedagógusok átlagfizetésének alakulását a mindenkori minimálbérhez kell kötni, biztosítva az automatikus évenkénti béremelést. Ehhez az LMP a leghatékonyabb eszköznek a differenciált bérezést tartja, amely figyelembe veszi a tényleges teljesítményt a szakmában, és a munkát nehezítő körülményeket is. A kezdő pedagógusok esetében azonnali béremelést szorgalmaznak.