Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Hiába van a vállalkozások nyakán a digitalizáció, nem foglalkoznak vele

2018. szeptember 12. 12:21
A XX. századra jellemző munkaalapú gazdaságból a XXI. századra a tudás-alapú gazdaság előre törését figyelhetjük meg. Az ipar 4.0 kifejezést rengeteget halljuk mostanság. Kicsit olyan a KKV szektor szintjén erről beszélni, mint Columbo feleségéről. Sokszor szóba kerül, de igazán senki nem tudja leírni pontosan. Gazsi Attila, a VOSZ országos elnökhelyettesének írása.

A vállalkozásokat leginkább lázba hozó kérdések csak áttételesen hozhatók összefüggésbe a digitalizációval Magyarországon. A legtöbbünk a munkaerő-hiánnyal, a dinamikusan növekvő munkavállalói bérigénnyel valamint az ezekhez szorosan kapcsolódó termelési/szolgáltatási fennakadásokkal küzd. A napi problémák mellett elsőre nehezen értelmezhető az Ipar 4.0 jelentette kihívás, az IT biztonság, vagy a kollaboratív robotok jelentette előnyök, nem hiába, a Bell Research kutatása szerint a hazai KKV-k mindössze 10%-a tartja fontosnak a digitalizációt.

Ipar 4.0

Sajnos, attól, hogy nem foglalkozunk vele nap mint nap, még itt van a nyakunkon a digitalizáció. Ráadásul kénytelenek vagyunk a vállalkozások túlélésének zálogaként tekinteni rá. A XX. századra jellemző munkaalapú gazdaságból a XXI. századra a tudás-alapú gazdaság előre törését figyelhetjük meg. Az ipar 4.0 kifejezést rengeteget halljuk mostanság. Kicsit olyan a KKV szektor szintjén erről beszélni, mint Columbo feleségéről. Sokszor szóba kerül, de igazán senki nem tudja leírni pontosan. Azt tudjuk, hogy az első nagy ipari forradalom a gőzgépeknek köszönhető. A második az elektromosság elterjedésének, így jöhettek létre a futószalagok és a tömegtermelés. A harmadik a számítógépek elterjedésével kezdődött.

A negyedik már nem ilyen egyszerűen megfogható. Részben a robotok elterjedését és okos termelőrendszerek megjelenését hozza magával, részben az olcsón rendelkezésre álló adathalmazból kinyerhető hasznos információt jelenti, valamint a szolgáltatások és termékek rendkívül gyors fejlesztési idejét és minden eddiginél személyre szabottabb jellegét fogja magával hozni.

Az általános leíráson túl, megpróbálom közérthetőbb példákkal szemléltetni a digitális térhódítást, mely leginkább vállalkozási mérettől függ. A nagyobb cégek élen járnak a fejlesztésben, a kisebbek technológiailag kevésbé felkészültek. Vegyük a számlázást, mely minden cég tevékenységében megtalálható.

A nagyobb cégek már ritkán használnak nyomtatott számlát, inkább elektronikusan készítik el, míg a kisvállalkozások jelentős része még számlatömböt használ. Hasonló, bár bonyolultabb terület az internetes megjelenés, itt a legnagyobbak már saját applikációkon keresztül kommunikálnak a vásárlóikkal, míg sok cég még csak statikus weboldallal próbál megjelenni a weben, aztán itt is a legkisebb vállalkozásokra jellemző, hogy nem készíttetnek saját webes felületet. Ez utóbbiak létszáma nem elenyésző, a cégek harmadának semmiféle elektronikus jelenléte nincs.

Azoknak, akik csak most kezdenek ismerkedni a digitális világgal, érdemes a legfontosabb, legkönnyebben elsajátítható területekre fókuszálni. Ilyen például az online beszerzés, mivel az interneten gyorsan és könnyedén összehasonlítható a termékek, alapanyagok ára, vagy ugyanilyen egyszerűen lehet a saját tevékenységünket a környékbeli versenytársakéval egybevetni. Számos weboldal foglalkozik munkaerő hirdetéssel is, ezeken a nyomtatott formátumoknál hatékonyabban lehet munkavállalót találni. A közösségi média használata is segítheti mind a vállalkozás megismertetését, mind az információgyűjtést.

Nem pénz kérdés

A digitalizáció nem csak pénz kérdés. A felhő alapú szolgáltatások jelentős része olcsó vagy ingyenes (elég csak a Google szolgáltatásaira gondolni), a vállalkozásokat segítő applikációk is többnyire ingyen elérhetőek. Az online foglalási oldalak remekül támogatják az idegenforgalmat és a vendéglátást (Booking, TripAdvisor, Viator, AirBnB), a közösségi média a kreativitásunk függvényében keltheti fel az érdeklődést bármely szolgáltatás iránt (Facebook, Instagram, Pinterest). Ezek megismerése és használata megtérülő befektetés.

A digitális fejlődésben meg kell látnunk a lehetőséget a kedvezőbb árú termelésre, a nagyobb forgalomra, a jobb minőségű szolgáltatásra, az ügyfelek kényelmesebb elérésre vagy a versenyképesség fenntartására.

Gazsi Attila, a Vállalkolkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének megyei elnöke, az országos VOSZ elnökhelyettese

vehir.hu
további cikkek
Befektetőként tért vissza a Pannon Egyetemre az egykori hallgató Pannon Egyetem Befektetőként tért vissza a Pannon Egyetemre az egykori hallgató Az egyetem a tudást, a cégek pedig a piaci tapasztalatukat és saját tőkéjüket teszik bele abba az az együttműködésbe, ami mindkét félnek előnyös a nap végén. A Pannon Egyetem most egy olyan befektetőcéggel írt alá együttműködési megállapodást, aminek alapítója annak idején Veszprémben végzett, most pedig befektetőként tér vissza az alumni intézménybe. 2024. április 2. 14:52 Város és vállalkozások, együtt, egymásért Város és vállalkozások, együtt, egymásért Három ínséges év után idén már konszolidálódni látszik a hazai gazdaság helyzete, amit a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) is szeretne felpörgetni azzal, hogy több területen és folyamatos jelleggel nyújt segítséget a hazai vállalkozóknak. Csütörtök este a VOSZ Veszprém vármegyei szervezete tartotta meg aktuális taggyűlését és fórumát, ahol az is elhangzott, milyen szimbiózis van az önkormányzat és a helyi vállalkozók között. 2024. március 22. 10:37 A tavalyit meghaladó forgalomra számít a húsfeldolgozók többsége húsvétkor A tavalyit meghaladó forgalomra számít a húsfeldolgozók többsége húsvétkor Az idei húsvéti szezon előtt nem volt jelentős alapanyag-áremelkedés, ezért a húsfeldolgozók legalább a tavalyihoz hasonló forgalomra számítanak, többségük 5-15 százalékos növekedést is vár az idei ünnepi időszakban, a kisebb üzemeknél a húsvéti forgalom elérheti az éves mennyiség 30 százalékát is - írta a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Húsiparosok Szövetsége szerdai közös közleményében, amelyben azt ajánlották a fogyasztóknak, hogy keressék a hazai termékeket, hiszen a magyar eredet a minőség garanciája. 2024. március 20. 12:07 A magyar munkavállalók csaknem fele váltana munkahelyet A magyar munkavállalók csaknem fele váltana munkahelyet A magyarországi munkaerőpiacon szinte minden második alkalmazott váltana munkahelyet, amelynek kiválasztásánál a fizetés mértéke és a munkahely elhelyezkedése számít elsősorban - közölte a Profession.hu negyedéves reprezentatív kutatása alapján kedden. 2024. március 19. 13:22

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.