2019. március 23., szombat
Emőke névnap

Mit egyek edzés előtt?

Gyakran beszélgetünk arról, hogy mit együnk edzés után. Hál’ Istennek sokan tudják, hiszik és alkalmazzák az edzés utáni étrend adta előnyöket, melyek az óra, edzés, hatékonyságát növelik, egészségünket megőrzik, javítják.

Arról viszont csak kevesen tudnak, hogy milyen ételeket, mikor egyenek, ha aznap még mozogni akarnak, és nem szeretnének kellemetlen vagy kényelmetlen helyzetbe kerülni. Nem mellékesen a délutáni/esti edzésen csúcsformában szeretnének lenni.

Saját tapasztalat, hogy ha nem figyelek oda, akkor az edzésemet durván tudja befolyásolni az, hogy mit és mikor ettem aznap. Jártam én már mindenhogy: hagytam már félbe edzést hasmenés, csikarás miatt, volt, hogy csak nyitott ablaknál mertem dolgozni a gázosodás miatt, de volt olyan is, hogy remegtem az éhségtől, és már az ismerősöket sem ismertem meg… Egyik sem egy egészséges állapot. Nem elég, hogy kellemetlen máshol levakarni a csempét, még az edzés is egy kalap kaki.

Az étrendünkben ugyanúgy, mint a testmozgásban, fontos a tervszerűség, a tudatosság, és hogy kiismerd magad, a szervezeted, hiszen neked kell megtapasztalnod, melyek azok az ételek, amelyek megfelelő energiát szolgáltatnak, megfelelő ideig, és nincs befolyással, legalábbis, negatív befolyással az emésztésedre. Figyelembe kell venni azt is, hogy milyen típusú edzésnek nézel elébe, mert nem mindegy, hogy gyorsnak vagy kitartónak kell lenned, esetleg mindkettőnek vagy, hogy mennyire kell a mozgékonyság. Hogy maradjak a saját rossz példámnál, nekem a gyúráshoz nagyon, de nagyon bejött a lencsefőzelék, egy órával az edzés előtt. Ha összefűztem egy félóra alvással, akkor ütött igazán.

Olyan voltam, mint egy holdkóros, kóvályogtam a gépek közt, köszöntem még a szoláriumnak is, de magamhoz képest erős voltam, és jó volt a vérbőségem is. Olyanokat edzettem, mint soha. Feszültem, mint az állat, mondogattam. Ha viszont most a Jiu Jitsu edzés előtt ilyet ennék, akkor szerintem fizetnének érte a csapattársaim, hogy ne jöjjek. Arról nem is beszélve, hogy egy nagy nulla lennék a teli gyomrom miatt. Vagy lenne mire fognom…

Így én azokon a napokon amikor Jitsuzom, délben eszem utoljára és majd csak a training után, esetleg, ha ki tudom még nyitni a szám.

Igazából én most a két végletet írtam le. Az lenne az ideális, ha könnyen emészthető és mégis hosszan energiát adó ételeket ennél, legeslegkésőbb egy órával az edzés előtt. Mire is gondolok? Ne ilyenkor együnk cupákos, zsíros húsokat, nagy rosttartalmú főzelékeket, olajos halat, stb. Együnk inkább összetett szénhidrátokat, melyek folyamatosan szolgáltatják az energiát és nem engedik ingadozni az inzulinszintet. Ilyenek például a zabpehely, a durumtészta, melyeket kiegészíthetünk olyan fehérjeforrásokkal, mint a párolt tőkehal vagy a pulyka-, csirkemell, főt tojás.

Vagy egyszerűen egy jól megválasztott táplálék kiegészítő is lehet.

A döntés a Tiéd, de inkább az edzés keménysége miatt szenvedj, mintsem attól, hogy nem bírsz teljesíteni a gyomrod miatt.