Mivel ez városunk egyik kiemelt jelentőségű emlékműve lesz, mely szimbolizálja a település – és környezetének, például Szentkirályszabadja községnek – katonai repüléshez kapcsolódó múltját, így szerkesztőségünk lehetőséget kapott arra, hogy a javítóüzem területén egy exkluzív interjút készítsen a gépet előkészítő szakemberekkel. A helyszíni riportunk során nemcsak a kiállításra szánt helikopter technikai részleteit tudhattuk meg, hanem az MH Légijármű Javítóüzem tevékenységét is megismerhettük, sőt testközelből lehettünk tanúi az ott folyó munkálatoknak.
Kecskeméten a hazánkban egyedülálló képességgel rendelkező MH Légijármű Javítóüzem (MH LéJü) végzi a kiválasztott Mi-24-es helikopter kiállításhoz szükséges előkészítését, melybe olyan munkafolyamatok tartoznak bele, mint például az egykori harcihelikopter hatástalanítása, a szükségtelen berendezések kiépítése, állapotának feljavítása és természetesen a helikopter teljes festése.
„A Magyar Honvédségben rendszeresített repülőgépek és helikopterek karbantartására, javítására és nem utolsósorban fejlesztésére irányul a tevékenységünk. Ez egy nagyon sokrétű tevékenység, mely számos szakterületet igényel és gyakorlatilag az elektromos rendszerektől kezdve, a sárkányhajtómű részeken át egészen az anyagvizsgálatig terjed. Mindezt kiegészíti egy kutatási tevékenység (pl.: a légijárművek műszaki változtatását megelőző megvalósíthatósági tanulmány elkészítése a hatóság felé), de ide tartozik a különböző technológiai leírások, üzemeltetési dokumentációk elkészítése is.
Az üzem 68 éves fennállásának és folyamatos működésének köszönhetően az országban egyedülálló szakmai háttérrel (eszközök, gépek, technológiák) és tapasztalattal rendelkezik. A Javítóüzem kiváló szakmechanikusokat és mérnöki gárdát tudhat magáénak, és ennek köszönhető az, hogy a széles szakértői körre és eszközparkra alapulóan ma már a Magyar Honvédség minden egységére kiterjedő általános szintű karbantartási és fejlesztési tevékenységet is el tud végezni. Például a tevékenységi körébe tartozik a Honvédségben használt mérőeszközök kalibrálása, javítása, forgalmazása, de mivel tűzoltókészülék-karbantartó műhellyel is rendelkeznek, erre alapulva a katonaság által alkalmazott tűzoltó készülékek karbantartása is az ő szakmai hátterükkel folyik.” – tudtuk meg a Javítóüzem főmérnökétől és egyben parancsnokhelyettesétől, Molnár József alezredes Úrtól.
Amit a kiállítandó helikopterről tudni lehet, hogy elhelyezése az egykori 87. Bakony Harcihelikopter Ezred bázisául szolgáló szentkirályszabadjai repülőtér bevezető útjának bal oldalán lesz. Emellett a repülőeszköz éjszakai megvilágítást fog kapni: a menetirány szerinti jobb oldali (félszárnyon elhelyezett) zöld, a baloldali piros és a farok végén elhelyezkedő fehér helyzetfény világítani fog, illetve piros ledes kabinvilágítást kap mind a két fülke és ezek áramellátását a tervek szerint napelemek fogják biztosítani.
Jelenleg a helikopter festésre előkészített állapotban a kecskeméti MH Légijármű Javítóüzemben van és legutóbb statikus mérte fel teljes egészében a gépet. Vizsgálta, hogy például hol helyezkednek el a futóművek/futóműbekötések, mik a talapzat tervezett tartópontjai és ott milyen erőhatások fogják érni a gépet. De figyelembe kellett venni a felmérésnél azt is, hogy a harcihelikopter 15 fokos bólintási szöggel kerül majd kiállításra, azaz úgy fog tűnni, mintha gyorsításban lenne éppen, így orrterhelést fog kapni - s a tervezésnél ezzel is számolni kellett. Azonban míg jelen készültségi fokig eljutott a helikopter több munkafolyamaton kellett átesnie, többek között nemzetközileg ellenőrzött hatástalanításon is, melyet ugyancsak a Légijármű Javítóüzem szakemberei végeztek. Ugyanis „csak az üzem rendelkezik mindazon képességekkel, ami lehetővé teszi a kiállítási célra szánt Mi-24-es helikopter előkészítését, ugyanis a kiállított helikopterek és repülőgépek rekonstrukciós munkálatai – hasonlóan az üzem egyéb tevékenységeihez – elég sokrétű tevékenységet foglalnak magukban.
Minden a hatástalanítással kezdődik, melyet a CFE-szerződés előírásai alapján kell elvégezni. Magyarországon – a szükséges jogi és technikai feltételek birtokában – légijárműveken hatástalanítást az MH LéJü képes végrehajtani.
Alapszabály, hogyha a kiállításra kijelölt légieszközökön nem végeztek el nemzetközileg előírt megfelelő hatástalanítást, akkor ennek elvégzésre ellenőrzött keretek között kell sort keríteni. Az eljárás a hatástalanítás helyének kijelölésével kezdődik, majd sorban következnek az eszközön elvégzendő hatástalanítási munkafolyamatok. A műveletnek mindvégig nemzetközileg ellenőrizhetőnek kell lenni, így erre előzetesen egy hatástalanítási dokumentációt kell készíteni, amit jóváhagynak és ezt követően zajlik le a folyamat. Azonban érdemes megjegyezni, hogy a hatástalanítás során csak a helikopter vagy repülőgép egyes szerkezeti elemeit gyengítik meg, illetve egyes berendezéseit távolítják csak el, a hatástalanítás nem jár a repülőeszköz teljes „roncsolásával” illetve végső soron megsemmisítésével. A legtöbb esetben a hatástalanítás úgy történik meg, hogy azt egy laikus észre sem veszi: például műgyantát öntenek a hajtóművek egyes részeibe, a sárkányszerkezetet bizonyos pontokon meggyengítik és természetesen a fegyverrendszert minden esetben kiveszik, vagy ha esztétikai okokból benthagyják, akkor véglegesen használhatatlanná teszik.
A folyamat során mindig szem előtt tartják, hogy mi lesz a hatástalanított repülőeszköz sorsa. Ha kiállítás, főleg, ha ez emelvényen történik meg, mint ahogyan ez a szolnoki Mi-24-es esetében történt, akkor a sárkányszerkezet meggyengítéseit ennek figyelembevételével végzik el.”
A hatástalanítást a helikopter kiállítási célú felkészítése követte, mely még jelenleg is tart. Általánosságban a magasban kiállításra kijelölt repülőeszközök ún. kikönnyítése végett az összes berendezés, például hajtóművek, lokátorok, fegyverrendszerek, kiszolgáló berendezések kiépítésre kerülnek. Ugyanakkor komoly kihívást jelent a különböző fúvócső imitációk, és egyéb, a kiszerelt berendezések miatt módosult részek javítása/helyreállítása.
„A kiállítandó gépen jelenleg még rekonstrukciós munkálatok zajlanak, mint például lemezes munkák, állapot feljavító munkák, majd kiállításra történő előkészítési munkák és további statikai vizsgálatok következnek.” A kecskeméti üzemben elvégzendő utolsó művelet a festésre való előkészítés (csiszolással), alapozás, festés, feliratozás lesz, majd ezt követi a kiállítási helyszínre történő szállítás, illetve az ott történő felállítás. Utóbbi feladatokat is az alakulat szakemberei végzik igaz civil (darus) vállalkozók közreműködésével.
Mindeközben Veszprémben is zajlik a kiválasztott terület előkészítése, így hamarosan – előreláthatólag a 2019-es év nyarán – a helikopteremlékmű felállításra is kerülhet. Veszprémben a koordinációs munkálatokat ”Kerecsen” harcihelikopter zászlóalj egykori parancsnoka, Kaptur József nyugállományú repülő alezredes irányítja.
Köszönjük a Magyar Honvédség Légijármű Javítóüzemnek a lehetőséget, hogy bepillantást nyerhettünk az ott folyó munkálatokba!
(A kiállítandó Mi-24-es helikopterről és az emlékmű állításának előzményeiről a www.harcihelikopteresemlekek.blogspot.com, illetve a www.harcihelikopter.blog.hu blogoldalakon lehet további információkat megtudni.)