2019. szeptember 21., szombat
Máté névnap

Szálljunk szembe az influenzával!

A január, február minden évben az influenzajárvány ideje, egyik évben enyhébben üti fel a fejét, másik évben pedig mindenkit leterít, mint ahogy ebben az évben is. Nézzük, hogy tudunk ellene védekezni és segíteni a gyógyulást, ha már elkaptuk a betegséget.

B-vitaminok:

Mindenkinek a C-vitamin jut először eszébe, ha a betegségek elleni védelemről van szó viszont a B-vitaminokat keveset emlegetjük ebben a vonatkozásban, pedig megérdemelnék. A B5-vitamin (pantoténsav) például elengedhetetlen azon antitestek képződéséhez, amik kijelölik azokat a patogéneket, amelyeket aztán a szervezetünk megsemmisít és eltávolít. Nagyon jó forrása a gomba, avokádó, lencse és az édesburgonya. A B6-vitamin (piridoxin) támogatja az immunrendszer T-sejtjeit, hogy elpusztítsák a baktériumokat, vírusokat, egyéb fertőző sejteket és a daganatos sejteket. Megtalálható a spenótban, napraforgó magban, vajban és édesburgonyában.

Fokhagyma, gyömbér, zöldtea:

Mindegyik tartalmaz olyan anyagot, ami segíti az immunrendszer működését. A fokhagymában lévő allicin egy kénvegyület, amely gyulladáscsökkentő és antimikrobális hatású, így egy megfázás esetén, ha minden nap fogyasztjuk, akkor jelentősen megrövidítheti a betegség hosszát. A zöld tea katekineket és egyéb fitonutrienseket tartalmaz, amelyek segítenek eltávolítani a vírusok, baktériumok lebontásából származó toxikus anyagokat a szervezetünkből. A friss gyömbér pedig gyulladáscsökkentő hatású.

Ügyeljünk a gyomor-, bélrendszerünk egészségére:

Gyakran megfeledkezünk róla, viszont nem kellene, hiszen a bélrendszerünk szerves része az immunrendszerünknek. Egészséges emésztőrendszerrel nekiindulni a télnek már fél sikert jelent. Ez a rendszer végül is egy gát a külvilágból a szervezetünkbe jutó anyagok és a szervezetünk között. Az egészséges bélrendszerben megtalálható baktériumok antimikrobális vegyületeket képeznek, amelyek például az influenza vírus ellen is küzdenek. Fogyasszunk változatosan és lehetőleg nyersen minél több feldolgozatlan élelmiszert, amelyek vízben nem oldódó rostban gazdagok, mint a zöldségek, gyümölcsök és a teljes gabonaipari termékeket, így egészségesen tarthatjuk emésztőtraktusunkat.

Bogyós gyümölcsök:

Áfonya, málna, eper, feketeszeder, ribizli, de általánosságban véve az összes bogyós gyümölcs különösen kedvező hatással van a szervezetünkre és minél sötétebb a színe annál több értékes anyagot tartalmaz. Ezeknek a gyümölcsöknek a bőrében nagyon nagy mennyiségben találhatók antioxidánsok amelyek segítik csökkenteni a gyulladásos folyamatokat és elősegítik a máj detoxikációs folyamatait. Minden nap egy nagyobb maréknyi ezekből a gyümölcsökből segít távol tartani a betegségeket.

Cink- a szupererő megfázás esetén

A cink a legalapvetőbb ásványi anyag az immunrendszer általános erősítésére, segíti és erősíti az immunrendszer T-sejtjeit. Forrásai az olajos magvak, diófélék, csicseriborsó, szárazhüvelyesek, quinoa és a zöld leveles zöldségek.

A megelőzés a legjobb terápia:

A változatos, kiegyensúlyozott táplálkozás és a rendszeres étkezés segíti az immunrendszerünk megfelelő működését. A napi 7-8 órás alvás illetve a rendszeres alvási ritmus is befolyásolja a védekezési készségünket a fertőzésekkel szemben. A rendszeres testmozgás is segít, mivel emeli a testhőmérsékletünket így elősegítve az enzimek fiziológiás hatását. Az érzelmi stressz csökkentése is elengedhetetlen az immunszuppresszió csökkentéséhez és erre tökéletesen megfelel a sportolás. A stressz, különösen a krónikus stressz növeli a kortizol szintet a szervezetben, amely pedig az immunrendszer lelassulását és a limfocita sejtek termelését gátolja. Amennyiben túl gyakran vagyunk betegek akkor érdemes átgondolnunk, hogy mennyi stressz ér minket, hiszen ez a szervezetünk szinte legnagyobb ellensége.

Csík Orsolya
dietetikus, táplálkozási tanácsadó
info@egeszsegesdieta.eu
www.egeszsegesdieta.eu