2019. április 22., hétfő
Csilla névnap

Egy seggel több lovon

Azt ugye már többször is kifejtettem, hogy milyen edzés mentalitás az elfogadott, az eredményes. Sok olyan sportolónak, emberkének tetszik ez, akik meg vannak lőve amiatt, hogy nem egy röghöz kötődnek, több féle sportot űznének vagy egy sport unalmas, de heti többször csinálnának azért valamit.

Ennek egyébként szakmailag is lenne értelme, ugyanis egy jól megválasztott keret sportág színesebbé teheti az alap edzésünket, és megakadályozhatja a fáradásos sérüléseket, amik egyébként a legnagyobb rákfenéi a felnőtt edzéseknek.

Viszont itt a kérdés, hogy ha nem egyfajta sportágat csinálok és kiegészítem valamivel, akkor mivel?! Szinte minden ( ! ) edzés valamilyen szinten egyoldalú terhelést ad a testnek és ez hosszútávon veszélyes. Ezért fontos, hogy vizsgáljuk meg az edzésmintánkat vagy kérjük szakember segítségét. Nem egy kvantumfizika egyébként, de mivel nagyon fontos, ezért érdemes időt, pénzt szentelni a dolognak.

Megpróbálom egy példával érzékeltetni a dolgot.

Tiborunk 41 éves, logisztikai cége van és bár sokat dolgozik, rájött hogy neki heti négy edzés kell ahhoz, hogy formálódjon, vagy úgy alakuljon, ahogy ő szeretné.

Van egy jó pár éves “testépítő” múltja a helyi nagyon menő edzőteremben, ahol egy-két órát el szokott tölteni a haverokal és elég komoly előélete van a szarul kivitelezett gyakorlatok tárházából. Másfél-két év után eléggé lelassult a fejlődése, sőt mondhatjuk úgy is, hogy szinte semmit nem alakult. Ha nem tolta volna tele magát anyaggal vagy nem hajtott volna egy versenyre, akkor ugyanazon a szinten ketyegett volna még 10 évig. Az elmúlt fél évben azonban valami isteni sugallatnak köszönhetően rátalált a funkcionális edzésre.

Emberünknek a mentalitásával nem is volt semmi baj, hajlandó volt alázatosan belevetni magát a munkába és mivel a gyakorlatok sokasága, azok nehézségei, és az állandó kihívások hatására elengedte az egóját, ezért aztán nagyon szépen fejlődött. Igen ám, de hiába töltött éveket az edzőteremben előtte, nem tanult meg húzódzkodni, nem tanulta meg a saját súlyát kezelni, sőt a vállán össze is szedett egy nehezen gyógyuló ízületi sérülést. Ezt aztán ilyen rövid idő alatt ezt nem is lehet pótolni. Ennek hatására (mivel kimaradtak ezek a húzó gyakorlatok amik egyébként nagyon fontosak) egyoldalúvá vált a terhelése a testének, hiszen zömében lettek a nyomó, a toló gyakorlatok.

Ekkor beszélt össze edzőjével, hogy bizonyos gyakorlatok elvégzéséhez újra használni fogja az edzőtermeket, hiszen ott vannak hát gépek, keresztcsigák, evezőgépek, amikkel ezeket a gyakorlatokat el lehet úgy végezni hogy nem terheljük a beteg sérült vállat túlságosan.

Ugye itt már bejött egy másik edzés fajta is, amit beiktatott. És hogy teljes legyen a kép, és értelmét nyerje a címünk is, heti egyszer elment lovagolni, mert az nagyon jót tett a derekának, csípőjének.

Ha Tibor példáját nézzük, akkor látható, hogy az alap mozgását kiegészítette olyan tréningekkel, amik teljes értékűvé tették a mozgásmintáját és élvezhetővé vált számára a testedzés.

Ne féljetek tehát több fajta edzésmódszert összerakni. Lehet akár az úszás, lovaglás, konditerem, funkcionális edzés, hegymászás, bringázás. Bármilyen sportot érdemes összerakni a másikkal, a szempont viszont mindig az legyen hogy az egyik egészítse ki a másikat. Arra nagyon vigyázni kell, hogy nehogy átessünk a ló túlsó oldalára, mert hidd el, azt is nagyon egyszerű. Innen ugye a közmondás is, hogy egy fenékkel nem lehet két lovat megülni.