2019. augusztus 20., kedd
István névnap

Elektromos rollerek lepik el az országot

Az eddig ismeretlen kártékony jószágok egyre több városban bukkannak fel egy új, korszerű közlekedési lehetőséggel fenyegetve a lakosságot. Az országos problémát jelentő rollerek elszaporodása ellen továbbra is keresik a megoldást.

Magyarázhatom a környezetvédelem vagy az egészségtudatos életmód divatos fogalmaival, de valószínűleg ha vezetnék, én is autóval járnék. De autózás nélkül, a gyalogosok és a tömegközlekedők táborát erősítem a legtöbb hétköznapon.

Természetesen ideje volt kitalálni egy “C” tervet azokra az esetekre, ha nincs idő a 30-40 perces álmodozós reggeli vagy délutáni sétámra, ami kisebb ösztönzést követően meg is született.

Talán tíz éves korom óta először figyeltem fel a rollerekre és úgy fest, hogy azóta a roller is “felnőtt korba lépett” és jóval több lett a lábbal hajtott gyerekkori játéknál, ugratgatásoknál, száguldásnál.

Továbbra is szórakoztató és még mindig létezik a régi, nosztalgikus kis gumi keréken guruló fém verzió is, ám a technológiai fejlődés és a modern igények életre hívták egy újabb környezetkímélő közlekedési alternatívaként az elektromos rollereket.

Egyes országokban, városokban a népszerűsödő eszköz bérelhető formában is használható különböző kölcsönző hálózatoknak köszönhetően, amelyek működésüket tekintve hasonlóak a közösségi autós szolgáltatókhoz. De az új jármű rohamos terjedése nálunk még nem aratott egyértelműen osztatlan sikert.

Citromot adnának a Limenak

Május 1-től Budapest utcáin is megjelent az új közlekedési mód: a Lime elektromos rollerjeit telefonos applikáción keresztül lehet “bérelni”, vagyis egy egyszeri kioldási költséget követően percdíjat fizetve használhatjuk a rollereket.

A debütálás óta azonban különböző felületeken gyakran találkozhattunk a Lime használatával kapcsolatosan felmerülő problémákkal.

Mivel a Lime szolgáltatásához nem tartoznak kijelölt “parkolási zónák”, “Lime pontok”, ezért a városban egyre több elhagyott, gazdátlan roller várakozik a leglehetetlenebb helyeken, amiről mostanra rengeteg fotó is készült. A szolgáltatás előnye vált az egyik legnagyobb hátránnyá, hiszen a cél a járművek könnyebb elérése lett volna.

totalcar.hutotalcar.hu

Gyalogosként tartunk a rollerektől, autóval tehernek érezzük, ezért néhány településen bizonyos útszakaszokon, városrészekben már betiltották az elektromos rollerezést. De vajon tényleg a Lime és a roller a hibás, hogy egy új, egyszerűen használható közlekedési eszköz problémát okoz vagy csak képtelenek vagyunk alkalmazkodni a megfelelő keretek nélkül az újdonságokhoz?

Kerékkel érkezik a probléma

Az emberek soha nem barátkoztak meg könnyen az idegen újdonságok, hirtelen jövevények érkezésével. A megszokott nem feltétlen unalmas: a szokás kényelmet és biztonságot is jelent. De mi történik akkor, ha a fejlődés változásokat is hoz?

Első rolleres, munkahelyem felé vezető utam közben elgondolkodtam a csodálkozó tekinteteken és a kevésbé gyakori fintorgásokon: ha egy körültekintően használt elektromos roller reakciókat tud kiváltani, milyen lehetett, amikor a lovaskocsik mellett megjelent az első autó az országban?

fotó: magyarjarmu.hufotó: magyarjarmu.hu

Hatschek Béla optikai műszerész rajongott a technikai újdonságokért, így 1895-ben ő vásárolta az első “motorkocsit”. A Nicoletta kávéház terasza előtt parkoló autó hírére pillanatok alatt tömeg verődött össze: lökdösték, taposták egymást, hiszen mindenki közelebbről akarta látni a járművet. Majd két rendőrtiszt érkezett a helyszínre: “tiltó rendelkezés nincs, de a kérdés mégis tisztázásra szorul. Kérjük Hatschek urat, egyelőre vonja be a gépet az utcáról, majd megbeszéljük az ügyet s értesítjük a további eljárásról.”

Az első autó és az első autós Magyarországon

Az idén van háromnegyed évszázada, hogy az eddig csak hírből ismert, és akkor még külföldön is ritkaságszámba menő új jármű - az automobil - megjelent hazánkban. Az évforduló alkalmából az első automobilistát, Hatschek Bélát és rakoncátlan szerkezetét, a kis Benz „Velo"-t sze

Mára természetesen törvényi előírásokkal, közlekedési szabályrendszer kialakításával alkalmazkodtunk az új világhoz és ezek betartásával, biztonságos módon sikerült beépíteni az autós közlekedést a hétköznapi életbe.

Ez egyfajta tanulság: tiltás helyett, szabályokra van szükség és türelemmel, megfelelő rugalmassággal, alkalmazkodással olyan dolgok jöhetnek létre, amelyek könnyebbé, jobbá tehetik a mindennapjainkat. Elszomorító, ha az egyetlen jáható út, hogy elektromos roller többé nem járhat az utakon egy olyan korban, ahol egyre népszerűbb a “zöld életmód”.

Töltés 100-ra: légy erős roller!

Ha már töltés, akkor néhány technikai információról is érdemes szót ejteni. Különböző típusok, eltérő árakon kínált rollerek vannak a piacon: én egy Xiaomi rollert használok, amely egy töltéssel körülbelül 30 kilométert tud megtenni, maximálisan 25 km/h sebességgel. Ez esetemben több mint felére csökkentette a napi menetidőmet: 15-20 perc alatt érkezek meg a munkahelyemre és fontos, hogy nem okozok több kárt a környezetemben, mint a gyaloglással.

Valószínűleg lenne olyan pillanat gyalogosként, amikor megijednék egy elsuhanó rollertől, de már némi tapasztalattal a hátam mögött elmondhatom: az elektromos rollerrel ugyan nem érdemes bravúrosan manőverezni, de a rendkívül jól működő fékkel és a könnyen kezelhető, érzékeny “gázkarral” felszerelkezve biztonságosabban használható gyalogosok között, mint egy kerékpár.

Megértek minden aggódó pillantást, szabályokra szükség lesz, de az elfogadáshoz a legfontosabb, hogy a jelenlegi roller felhasználók körültekintően, legalább az alapvető társadalmi normákat betartva közlekedjenek a gyalogosok pedig kezeljék rugalmasabban az új járművet. Mutassuk meg, hogy a rollerezés egy követendő jó, amit nem tiltani, hanem támogatni kell!

Első hetem rollerrel: nem sérült meg senki.
5 mód, hogy jófej rolleresek lehessünk

  1. Lehetőség szerint bicikliúton közlekedjünk.
  2. Figyeljünk a gyalogosokra! A járdán közlekedő gyalogosoknak még új idegennek számít az elektromos roller, ezért valószínűleg nem számítanak a tempósabban érkező járműre.
  3. A csengőt használni egyáltalán nem kellemetlen, sőt kötelező. Az elektromos roller halk, ezért a biciklihez hasonlóan érdemes diszkréten jelezni, amikor közeledünk a gyalogosok felé.
  4. Egy kicsit mindig legyünk udvariasabbak, mint gyalogosként. Lefaragtunk a menetidőnkből és még élvezetes is a hazaút: egész biztosan nem leszünk kevesebbek attól, hogy elengedjük az anyukát a csomagokkal.
  5. Talán azt el sem kell mondanom, hogy figyeljünk az autósokra. (Ugyanúgy nagyobbak, erősebbek és gyorsabbak nálunk, mint gyalogosként.)

Miért éri meg, ha ennyi mindenre kell figyelni?

  • Hamarabb megérkezem az úticélomhoz és közben úgy érzem a környezetemért is tettem valamit.
  • Eső esetén összecsukom és elfér egy átlagos méterű csomagtartóban vagy felszállhatok vele a buszra.
  • Mivel a rollert állva használjuk, ezért nem okoz fejtörést az öltözködés: rollerezni szoknyában is lehet.
  • A rollerezés felnőttként is hatalmas élmény: biztos recept a lelkes, motivált indulásokhoz.