Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. március 28. Gedeon
Veszprém
16°C
2024. március 28. Gedeon
Veszprém
16°C

A gazdaságot is magasabb fokozatba kapcsolná a versenypálya

2021. március 1. 21:34 // Forrás: Ecoport
Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.

Milyen műszaki tartalom valósulhat meg Hajdúnánáson és ennek milyen költségvonzata lesz?

Ezt egészen pontosan akkor tudjuk majd megmondani, ha elkészül a pályázati tervkoncepció. A pontos költségvetést is a műszaki tartalom véglegesítése után állapíthatjuk meg – jelenleg az üzemeltetői csapat, aminek én is tagja vagyok, ezen dolgozik. Egy multifunkciós pályarendszer jön majd létre, ami alkalmas a motorsport különböző szakágainak, autó- és motorversenyeknek a befogadására. A MotoGP és a Suberbike, a két legnagyobb kétkerekű szakág szerepel a célkeresztünkben, de a Formula-1 kivételével minden autós szakág versenyeinek is helyet tud majd biztosítani. A versenyek mellett autós és motoros szabadnapokat, teszteket is be tud majd fogadni – a nagy események a régiót és a turizmust erősítik, míg a mindennapos tevékenységek a pálya bevételét teremtik meg.

Több mint harminc éve rendez Formula-1-es futamot Magyarország, és még mindig visszatérő kérdés, hogy megéri-e ez nekünk? Most ugyanez a kérdés két keréken: megéri idehozni a MotoGP-t?

A MotoGP az országimázs szempontjából fontos marketingfelületet jelent az országnak. Ez a világ negyedik legnézettebb sportja, az átlagos helyszíni nézőszám 150 ezer. A népszerűsége pedig egyre nő, mert a szabályrendszer kedvez a versenynek, bármelyik márka esélyes lehet a győzelemre és izgalmas futamok vannak.

TALMÁCSI GÁBOR

1981-ben született, és négyévesen kezdett motorozni. Versenyzőként 2001 és 2010 között tíz szezont teljesített a gyorsaságimotoros világbajnokságban, 2007-ben a 125 cm3 géposztályban világbajnoki címet szerzett. Visszavonulása után sem szakadt el a motorozástól: 2014-ben Talmácsi Racing néven csapatot alapított, mellyel az utánpótlás-nevelésben vállalt szerepet. Az édesapja által 2010-ben alapított versenypályán keresztül a pályaüzemeltetés terén is tapasztalatot szerzett, így a motorsport minden szintjén értékes tudással rendelkezik.

Nagyon fontos tudni, hogy sorban állnak az országok azért, hogy bekerülhessenek a versenynaptárba. Jelenleg húszfutamos a bajnokság, 2022-től pedig a Dorna, a MotoGP jogtulajdonosa 22-ben maximalizálja az egy szezonon belül megrendezhető nagydíjak számát. Erre a kettő üresen maradt helyre több ország is pályázott – Oroszország, Portugália, Brazília és Indonézia is bejelentkezett, tehát hozzánk képest nagy országokkal versenyeztünk. Mi 2023-ra vonatkozóan megállapodtunk a Dornával, a szerződés megkötése előtt már csak az utolsó simítások vannak hátra. Hatalmas lehetőség ez Magyarország számára.

Ezt a felsorolást hallva meglepő, hogy a Dorna választása az alig tízmillió lakosú Magyarországra esett.

A létesítmény regionális jelentőségű lesz Közép-Kelet-Európában. A Dorna azért is támogatja, mert a magyarok mellett Szlovákia, Románia, Ukrajna motorsport-rajongói számára is könnyen elérhető lesz. Ráadásul új építésű pályaként a 21. század minden kihívásának meg fog felelni.

Milyen hatással lehet a leendő pálya a szűkebb értelemben vett régió, Kelet-Magyarország gazdaságára?

A pálya Nyíregyháza, Debrecen és Miskolc súlypontjában épül, tehát az egész régióra hatással lesz. Az ilyen jellegű létesítményeket gyakran az elmaradottabb országrészekre telepítik – láthattuk ezt például az aragóni pálya esetében is –, hogy belendítse a térség gazdaságát, munkahelyeket teremtsen. A debreceni repülőtér közelsége, a pálya jó megközelíthetősége turisztikai szempontból is fontos. A Debreceni Egyetem már jelezte együttműködési szándékát, egyetemi helyszínként a kutatás-fejlesztés, a technológiai ipar számára is lehetőséget tudunk biztosítani.

Ne feledkezzünk meg arról sem, milyen hatással lehet a pálya a magyar motorsportra! Világbajnokként jó érzéssel tölt el, hogy sportkarrierem után a sportágamat tudom fejleszteni. Fontos, hogy a magyar motorosoknak legyen egy olyan helyszín, ahol tudják gyakorolni a motorvezetési technikákat, ez a baleset-megelőzés szempontjából sem utolsó szempont. A leendő pálya az utánpótlás-nevelés számára is olyan fontos létesítmény lehet, ahol a jövőMarc Márquezeit vagy Talmácsi Gáborait képezhetik, akik majd Magyarország hírnevét öregbíthetik a motorsportokban.

MOTOGP

A gyorsaságimotoros versenyzés királykategóriája. A világbajnokság 1949 óta létezik, legutóbbi szezonjában (a covid-19 világjárvány miatt rendhagyó 2020-as évet nem számítva) 15 országban 19 nagydíjat rendeztek. A bajnokság sportfelügyeletét a Nemzetközi Motor Szövetség (FIM) látja el, a kereskedelmi jogok tulajdonosa a spanyol Dorna Sports.

A cikk az Ecoport magazin 2020/4. számában jelent meg.

vehir.hu
további cikkek
Portálunk vendégírója, Kovács Győző meteorológus miniszteri kitüntetést kapott Portálunk vendégírója, Kovács Győző meteorológus miniszteri kitüntetést kapott Miniszteri kitüntetéseket adott át a meteorológiában dolgozó szakembereknek kedden Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium parlamenti államtitkára Budapesten, a HungaroMet székházában, a meteorológia világnapja alkalmából. A díjazottak között ott van Kovács Győző veszprémi helytörténész, meteorológus, portálunk vendégszerzője is. ma 13:34 A Ferenc pápa vezette krizmaszentelési misével megkezdődött a húsvéti három nap vallás A Ferenc pápa vezette krizmaszentelési misével megkezdődött a húsvéti három nap A nagycsütörtök délelőtti krizmaszentelési misével kezdetét vette Rómában a húsvéti szent három nap, melynek szertartásait Ferenc pápa vezeti. Délután egy római börtön női rabjaival végzi a lábmosás szertartását. ma 10:58 Veszprém vármegyéből is védi az országot a 'magyar vaskupola' Veszprém vármegyéből is védi az országot a 'magyar vaskupola' A Pápa melletti Kúp település határába is telepítettek egy légvédelmi egységet, amiből összesen tizenegy darabot vásárolt a Magyar Honvédség Izraeltől. A vaskupola néven is ismert haditechnikai rendszer volt az, ami megvédte a zsidó államot attól, hogy tavaly még nagyobb pusztítást végezzen a Hamás terrorszervezet. ma 8:09 Az emberek lelke éberkómába esett véleménycikk Az emberek lelke éberkómába esett A magyar közélet minőségét nem azzal tette tönkre leginkább a politika, hogy szomszédok már nem beszélnek egymással, vagy hogy családi ebédek torkolnak üvöltöző veszekedésbe. Sokkal nagyobb baj, hogy az emberek lelke éberkómába esett. Ennek pedig jó példája, hogy tízezrek tapsolnak egy minden jel szerint nárcisztikus, abuzáló embernek a színpadon. Véleménycikk arról, amikor az érzelmi intelligenciát takaréklángra csavarja a politikai erekció. ma 9:54

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.