2021. december 1.
//
Elza névnap

A világ legnagyobb repülőgépe húzott át Veszprém megye égboltján

2021. október 31. 14:45
Az An-225 típusú gép nem kevesebb, mint 240 világrekordot tudhat magáénak a repülés világából. A 88 méter szárnyfesztávolságú gépet elsősorban kereskedelmi és humanitárius szállításra használják, a napokban pedig Lampért Gábor, hobbifotósnak sikerült lencsevégre kapnia, ahogy Veszprém megye fölött 10 km-es magasságban húz át éppen a "mrija" azaz "álom" becenévre keresztelt monstrum, amiből ez az egy üzemel a világon.

Az Antonov An–225-ös gépet még a 80-as években fejlesztették ki a Szovjetunióban, nem is akármilyen célból, hiszen a nagyhatom űrprogramjának kiszolgálása lett volna a célja. Az akkori tervek szerint ez a gép szállította volna a szovjetek amerikai mintára tervezett űrsiklóját, a Burant a gép törzséhez illesztve. Ez a program végül csak egy tesztrepülést élt meg a szovjet űrsiklóprogram bukása miatt, de az An-225 kisebb-nagyobb megszakításokkal, de továbbra is alkalmazásban maradt.

A mai napig használják olyan nagymennyiségű, vagy nagy súlyú rakományok szállítására, amelyek megmozdítására más közlekedési eszköz nem lenne alkalmas.

A hivatalosan is a világ legnagyobb repülőgépe összesen 640 tonna terhet képes a levegőbe emelni, miközben a gép saját súlya is 250 tonnát nyom. A 84 méter hosszú gép szárnyfesztávolsága 88,4 méter, magassága 18,2 méter. Ennek a monstrumnak üres állapotban 2500 méteres felszállópályára van szüksége, hogy a levegőbe emelkedjen, megpakolt állapotban ennél is több, 3500 méter. Éppen ezért nem is alkalmas minden reptér ahhoz, hogy fogadja az An-225-öst, viszont ahol mégis megjelenik, ott általában nagyobb tömeg jön össze, hogy megcsodálja ezt a nem mindennapi látványt.

Lampért Gábor fotójaLampért Gábor fotója

Összesen 32 db kereke van a gépnek, amelyeken 560 km/h-ra gyorsul fel felszálláskor, maximális repülési sebessége pedig 850 km/h. Erre a sebességre a 6 db sugárhajtóműve gyorsítja fel, amelyeknek az átmérője a 2 métert is meghaladja.

A gép további különlegessége, hogy a belsejében akár egy másik, kisebb repülő is elfér, de szállított már vonatokat is az évek alatt. Manapság főleg kereskedelmi szállítmányozásban használják, de vitt már segélycsomagokat katasztrófa súlytotta területekre is.

Legutóbb, amikor hazánk fölött is átrepült, Lampért Gábornak sikerült lencsevégre kapnia, amikor Veszprém irányából haladt Pápán át tovább észak-nyugatra.

Az An-225-ös a jelenlegi helyzet szerint 2033-ig még biztosan repülni fog, így van rá esély, hogy a repülés szerelmesei a jövőben is találkozhatnak vele a magyar égbolton, vagy akár Ferihegyen is, hiszen időnként előfordul, hogy Magyarországon is landol a világ legnagyobb repülőgépe.

Az alábbi videón az An-225-ös felszállása látható a zürichi reptérről:

vehir.hu

További cikkek

Az Országgyűlés elrendelte a gyermekvédelmi tárgyú népszavazást
Az Országgyűlés elrendelte a gyermekvédelmi tárgyú népszavazást
Az Országgyűlés kedden elrendelte a kormány által a gyermekvédelmi törvény elfogadása után kezdeményezett népszavazást.
Egyhangúlag fogadta el az Országgyűlés a szigorúbb állatvédelmi törvénymódosítást
Egyhangúlag fogadta el az Országgyűlés a szigorúbb állatvédelmi törvénymódosítást
Súlyosabban büntetik a jövőben az állatok megmérgezését, szigorúbban lépnek fel a szaporítók ellen, és az állatviadalokon való részvétel is bűncselekménynek számít, miután az Országgyűlés kedden elfogadta a fideszes képviselők, köztük Ovádi Péter által benyújtott, az állatok védelme érdekében szükséges egyes büntetőjogi tárgyú törvények módosítását.
A hulladék reinkarnációja
A hulladék reinkarnációja
Arra nincs tudományos magyarázat, és talán soha nem is lesz, hogy létezik-e az ember lelkének újjászületése egy másik testben, viszont a hulladékok esetében már más a helyzet. Mindenesetre a szelektálható papír, üveg és műanyag esetében csak azután indul az igazi körforgás, ha megfelelően a kijelölt tárolóba kerültek. A veszprémi hulladékválogatóban megnéztük, hány gép és hány ember munkája kell ahhoz, hogy a műanyag flakon egyszer még hasonló funkciójában visszatérjen a háztartásunkba, azaz reinkarnálódjon a maga módján.
Kezdődik a madáretetési szezon!
Kezdődik a madáretetési szezon!
A 132. országos énekesmadár-etetési szezon kezdetére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME), amely arra is emlékezteti a lakosságot, hogy a vízimadarakat nem szabad etetni, mert ez tömeges pusztulásukat okozhatja - olvasható az egyesület hétfőn az MTI-hez eljuttatott közleményében.
Elindult a TÁJTÉKA kutatása a Balaton-felvidéken
Elindult a TÁJTÉKA kutatása a Balaton-felvidéken
Mit jelent az intelligens tájhasználat a régióban, hogyan lehet fenntartható életmódot folytatni itt?