2018. szeptember 18., kedd
Diána névnap

Hogyan étkezzünk természettudatosan?

Mely dolgokra kell odafigyelnünk az ételek kiválasztásakor, hogy egészségesek lehessünk? Az Örömünnep keretein belül szombaton, a Veszprém Agorában Révász Péter vegán szakács is tartott előadást az érdeklődők számára „Természettudatos táplálkozás” címmel, amely során számos hasznos tippel lettünk gazdagabbak.

A kiindulópont az, hogy az étkezés egyik lényege az energia. Ezt az energiát nem az élettelen, hanem az élő ételekből nyerhetjük, tehát hőkezelt helyett nyers dolgokat fogyasszunk. Mindez pedig azért van jó hatással egészségünkre, mert az élő energia bevitelének következtében szervezetünknek kevesebb enzimet kell termelnie - tudhattuk meg az előadáson. Az élő, vagyis nyers ételek fogyasztására nem hirtelen, hanem fokozatosan kell átszokni, hiszen aki hozzá van szokva a hőkezelt ételekhez, annak nehezebben fogadja be szervezete az élő táplálékot: megfájdulhat a hasa tőle.

Milyen ételeket fogyasszunk tehát? Érdemes olajos magvakat beáztatni, hogy kicsírázzon, mint például mákot vagy fekete szezámmagot. Ezekhez tehetünk aszkorbinsavat, amely aktív tisztító hatással rendelkezik, kimondottan jó a bacik ellen – legalábbis Révász Péter számára, hisz tudjuk, minden szervezet más. Szerinte így sokkal több vitamint be tudunk juttatni szervezetünkbe mintha C-vitamin tablettát veszünk be.

Révász Péter nemcsak hasznos információkkal, hanem egy kis édességgel is szolgált az érdeklődők számára. Megkóstolhattunk olyan süteményeket, amelyeket teljes mértékben élő alapanyagokból készített. Ha hasonlót - nemcsak nagyon finomat, hanem természettudatosan is - szeretnénk sütni, fontos tudnivaló, hogy az ökológiai és egészségügyi szempontból is előnytelen cukor helyett ajánlott datolyával ízesíteni.

A még egészségesebb étkezés érdekében arra is figyeljünk, hogy mit mivel, és mikor fogyasztunk! A nádcsírában meglévő vas megfelelő felszívódásához például elengedhetetlen a C-vitamin bevitele. Gyümölcsöket ajánlott étkezés előtt fél órával enni, hiszen így fel tud készülni a gyomor az emésztésre: elkezdi termelni az emésztőenzimeket.

Néhány hasznos tipp még:

  • A hüvelyes dolgokat érdemes elkezdeni szódabikarbónás vízben főzni, hiszen így kioldódnak az emésztét nehezítő anyagok.
  • Sütemények készítésekor használjunk fel utifűmaghéjat! Nemcsak jól összeáll tőle a süti, hanem rendkívül egészséges is: tisztítja a bélrendszert.

Ne engedjük tehát, hogy megvezessék érzékszerveinket az élesztővel teli péksütikkel, vagy a pirított rágcsálnivalókkal! Fogadjuk meg ezket a tanácsokat: étkezzünk természettudatosan!