2017. december 12., kedd
Gabriella névnap

'Hiszti vagy depresszió? Azt hiszem csak kiégtem!'

Van, mikor úgy ébredsz egyik reggel, hogy mindenre képes vagy, aztán eltelik pár hét, amikor reggelizni sincs kedved. Manapság egyre többen így érezzük. Ez a kiégés szindróma. De létezhet fiatalkori kiégés is? Sajnos igen. Egyre több fiataltól halljuk, és egyre többen foglalkoznak ezzel a témával.

„Azt hiszem kiégtem!” Minap egy nagyon jó ismerősömmel beszélgettem, és a már számomra nem ismeretlen „burn out” – azaz kiégtem szót használta ő is, mikor arról esett szó, hogy mennyit kell tanulni, emellett dolgoznia is és ezért mennyi stressz éri minden nap.

A kiégés szindrómát elsősorban a munkahelyen előkerülő stressz faktorokkal hozzák összefüggésbe. A fiatalkori kiégésben leginkább a 25 év körüliek – diplomás, munkatapasztalattal rendelkezők – érintettek, tartják az erre specializálódott kutatások eredményei. Egyik legfőbb oka, hogy a munkával kapcsolatos elvárások nem egyeznek a valósággal.

A kiégés szindróma egyik legfontosabb tünete a halogatás, szorongó jövőkép mellett a munka eredményességének csökkenése, valamint a célok és törekvések elvesztése. Azok, akik a kiégés szindrómában érintettek, 1-2 éves munkatapasztalat után jönnek arra rá, hogy az általuk választott szakma, vagy életstílus a személyiségükhöz nem passzol.

Állandó egyensúlyozást jelent ez számukra a munka és a magánélet között.

A folyamatos teljesítési vágy kombinálva a pihenés hiányával hosszabb távon megbosszulja önmagát.

Jelentősen csökkenthető a kiégés veszélye, ha sikerül meglelni az érdeklődési körünknek megfelelő tevékenységi területet. Egy pár tippet összeszedtünk, hogyan lehet a kiégést megelőzni, vagy legalábbis mit lehet ellene tenni, megjelenése után.

  • Építs kapcsolatokat a munkahelyeden, légy a közösség tagja!
  • Használd ki maximálisan a tanulási időt, a szakmai gyakorlat, gyakornokoskodás adta lehetőségeket. Tapasztalatszerzés és annak céljából, hogy felmérd, mennyire neked való a munka, megéri.
  • Ne vállalj el mindent, csak azért mert lelkes vagy és pályakezdő – így lehet a leggyorsabban kiégni, mert kevés helyen értékelik a pluszmunkát.
  • Próbálj meg célirányosan azon változtatni, ami valójában zavar a munkádban, munkahelyeden!
  • Szánj időt a hobbijaidra, bármilyen elfoglaltság is legyen, amivel ki tudsz kapcsolódni – ne hanyagold el a munka javára!
  • Sportolj rendszeresen! Számos kutatás bizonyítja, hogy ez univerzális csodaszer az önbizalom, a céltudatosság, az általános jóllét és az egészség növelésére.
  • Sokszor ott kezdődik a kiégés, amikor úgy érezzük, megáll a fejlődés egy adott munkahelyen, nem tudunk előrelépni, rutinszerűvé válnak a feladatok. Ezért fontos, hogy megtaláld a lehetőségeket, amikor fejlődni tudsz, új feladatokkal megküzdeni és ezáltal úgy érezni, hogy haladsz valamerre.