2017. július 21., péntek
Dániel névnap

Leteszem a cigit!

A cigaretta mérgező, drága és büdös. Nagyon sokan mégis élnek e káros szenvedélynek, de közülük nagyon sokaknak az újévi fogadalmuk között is szerepel, hogy felhagynak szenvedélyükkel. Ennek segítésére számos módszer áll a rendelkezésükre, a tapaszoktól elkezdve, a rágótablettákon át az internetes weboldalakig. Mi az utóbbinak jártunk utána, mennyire hasznosak az ilyen jellegű oldalak.

Magyarország felnőtt lakosságának 30%-a dohányzik, ez azt jelenti, hogy minden harmadik felnőtt füstöl. A fiatalok – 18-25 év – között ez az arány még rosszabb: körülbelül 40%-uk hódol a szenvedélynek.

Az első rágyújtásban, illetve a leszokásban is óriási szerep jut a családnak, a barátoknak. A hazai dohányosokat gyenge leszokási hajlandóság jellemzi: épp ezért, ha megpróbálnak leszokni, azt egyedül teszik – főként a családjuk miatt.

Bár nyilván te is tisztában vagy a cigaretta káros mellékhatásaival, meglehet, hogy ennek ellenére mégsem tudsz lemondani erről a káros szokásról. Ez annak köszönhető, hogy a dohányzás nem pusztán fizikai, hanem pszichés függőséget is okoz.

Ahogy már említettük a leszokásban számos segítséget kaphatnak, akik tényleg elszánják magukat. A leszokást segítő oldalak körében is körbenéztünk és megtaláltuk a leteszemacigit.hu oldalt, ahol nem csak azok kaphatnak segítséget, akik a leszokás küszöbén állnak, de azok is, akik nem dohányoznak – vagy már nem dohányoznak -, de káros szenvedélyben élő barátaikon.

Én azok közé tartozom, akik nem dohányoznak, igaz azt nem mondom, hogy nem próbáltam ki. Megnéztem milyen tanácsokkal látnak el engem, miben segíthetnék a dohányzásfüggő ismerőseimnek?

Azt már az elején le kell szögezni, hogy minden leszokási kísérlet más – és más, minden szenvedélybetegnek más segít. Amit viszont mindenképp tehetünk, hogy megerősítjük elhatározásában, és hangoztatjuk döntésének pozitív oldalát. Az első napokban, miután elszívta utolsó szál cigarettáját jó lehet, ha többször vele vagyunk, és több alkalmat teremtünk arra, hogy ne legyen egyedül, még akkor sem, ha mi nem érünk rá. Ünnepeljük meg velük közösen a legfontosabb szakaszokat – leszokásának hónapfordulóját vagy évfordulóját, de semmiképpen sem olyan helyen, ahol nem tiltott rágyújtani – kerüljük a dohányzó helyeket. Legyünk velük megértőek, ne vegyük magunkra hangulatingadozásaikat.

A legfontosabb, amit az oldalon is olvashatunk, hogy

még csak említés szintjén se hozzuk szóba a cigarettát, vagy a dohányzást!

Ha komolyan szeretnénk segíteni szenvedélybeteg barátainkon, semmi esetre se cikizzük őket, vagy kezdjünk el nekik prédikálni. Illetve az sem segítség számukra, ha azt hangoztatjuk, hogy könnyű letenni a cigarettát.

Egy nagyon jó barátom már tizenéves kora óta dohányzik. Megkértem őt nézze meg az oldalt és mondja el véleményét, illetve azt mennyiben tudnák őt segíteni azt itt olvasható tanácsok.

Elmondása szerint előbb cinikus, aztán szkeptikus, aztán ellentmondásos, később elfogadó volt az olvasottakkal szemben. Az oldal legnagyobb erénye egy dohányos szemével kétségtelenül az, hogy nem a megszokott „népámító” és közhelyes érveket hangoztatja, sokkal inkább a tényleges segítő szándék érhető tetten.

Már a kezdőoldal szembetűnően elfogadó is, hiszen a felkínált pár menüpont közül alternatíva az, hogy dohányzom és szeretnék is tovább dohányozni. Így már az elején kaphatunk némi információt és segítséget, de mégsem érezhetjük, hogy „most azonnal meg fogunk halni”, sokkal inkább elmagyarázzák miért érezzük magunkat a leszokás fázisában úgy, ahogy. A magyarázat ugyanakkor túlértékelhetetlenül fontos tulajdonsága az oldal leszokni kívánóknak szánt részének is.

Egyszersmind felszámol a dohányzás fizikai és pszichikai addikciós hatásával, miszerint a függő „csak” a nikotint hiányolja. Hasonlóképp azt is állítja, hogy a dohányzás maga tanult folyamat, épp így a leszokásnak is elsősorban annak kell lennie. Azt is állítja az oldal, hogy a tudatosság, valamint megfelelően jó érvek és segítő társas közeg útján mindenki képes leszokni, noha belátja - rendszerint ez 4-5 kudarc után szokott csak sikerülni.

„Én a magam részéről úgy gondolom, hogy ez az oldal egyrészt alaposan, másrészt nem demagóg módon járja körül a dohányzás problémakörét. Épp ezért úgy gondolom, ha le akarnék szokni, akkor bizonyosan használnám az oldal intelmeit és tanítását. Ez több szempontból is fontos, nem kizárólag a tudatosság szempontjából, hanem a leszokásban nem kifejezetten segítő társas közegnek nyújtott lehetséges magyarázatok szempontjából is. Hasonlóképp fontos tulajdonsága, hogy egy rövid - s szakmai szempontból talán elnagyoltnak ítélhető - teszt során megismerhetjük saját függőségünk fokát is mind fizikai, mind pszichikai aspektusból; márpedig ha ezt kiegészítjük a saját függőségünk megértésével és okaival, úgy komoly fegyvert kaphatunk a dohányzás elleni harcban.” – mondta az oldalt tesztelő.

Az oldal eddig kiemelt jó tulajdonságai közül fontos még megemlítenünk, hogy bemutatja a visszaszokást veszélyeztető élethelyzeteket, felhívja a figyelmet önmagunk megjutalmazásának fontosságára is. Emellett felkészít a megvonási tünetekre és a testsúly radikális növekedésére, utóbbi megelőzésére javaslatokat is tesz.

Összességében elmondhatjuk, hogy hatásosnak bizonyul az oldal a többi „mesterséges” leszokást segítő módszerekkel együtt. Ha épp a döntés küszöbén állsz, hogy letedd –e a cigarettát, érdemes felkeresned a leteszemacigit.hu oldalt.