2017. október 22., vasárnap
Előd névnap

Példamutatás, hitelesség, közvetlenség

  • gazdaság
  • 2017.08.06
    15:26
  • Ecoport
Milyen a multi-világban gyárigazgatónak lenni? Mi kell ahhoz, hogy sikerorientáltan lehessen működtetni egy 2400 fős vállalatot? Pápai Tamással, a Continental Automotive Hungary Kft. veszprémi székhelyének vezetőjével beszélgettünk vezetői szellemiségről, motivációról, csapatmunkáról és az önálló döntések szükségességéről.

Ön több ezer fős gyárat irányít. A sikeres munkához milyen vezetői elveket fogalmazott meg önmagának?

Véleményem szerint nagyban meghatározza az ember vezetői szellemiségét, hogy előtte mit és hol dolgozott. Az én esetem egyedi, hiszen 1994-ben kezdtem itt, Veszprémben, a Continentalnál három műszakban technikusként, és innen lettem 2001-ben gyárigazgató. 23 éve Veszprémben dolgozom, egy 5 és fél éves megszakítással, amely most ért véget. A helyzet komoly kihívása abban áll, hogy mind a német vezetőknek, mind a környezetemnek meg kellett felelnem a hosszú évek során. Vezetői elvek? Az első, hogy ötvözni kell az eredményorientáltságot az elfogadással. Ennek következtében tudnak bízni benned, követni téged a munkatársak. Másodsorban nagyon fontos a vezetői csapat összeállítása. Ebben a – nagyjából tízfős – teamben mindenkinek hármas funkciót kell betöltenie: vezetni és irányítani a saját területét, egyenrangú tagnak kell lenni a vezetői csapatban, és bizonyos esetekben saját magának kell vezetnie a gyárat. Minden jó vezetőnek kell egy jó vezetői csapat, hiszen 10 emberen keresztül irányítja a céget. És végül mindemellé jön a személyiség, amely meghatározza a rendszer működését.

Ön milyen fontos vezetői személyiségjegyekkel rendelkezik?

Cél- és eredménytudatosnak gondolom magam, egy kicsit túl autokratikusnak is, bár ez sokszor segít átvezetni a nehézségeken. Éppen ezért tudatosan figyelek arra, hogyan kell és szabad hagyni önállóan dolgozni a kollégákat, akár még a hibázás lehetőségét is felvállalva. Fontos számomra, hogy elfogadjanak a munkatársaim. Szeretem a közvetlenséget, örülök neki, ha megszólítanak a munkatársak – köztük olyanok is, akikkel régen együtt targoncáztam az éjszakai műszakban. Ja, és humor nélkül nem megy!

Milyen módszerekkel lehet motiválni a munkatársakat?

Vezetőként a példamutatás, a hitelesség a lényeg. Nem megyek haza délután öt órakor, amikor a kollégáim még nyolc órakor is dolgoznak, viszont el kell gondolkoznom azon, mit nem csinálunk jól, hogy nem tudnak ötkor hazamenni. Fontos a bizalom, az elkötelezettség, valamint a következetesség is. A munkahelyet a közösség, a hangulat és a munka kultúrája határozza meg – ebben pedig a vezetőnek példát kell mutatnia. Mivel én is a szalag mellől jöttem, tudom, hogy az értékteremtés a gyártósorokon történik – és ez komoly része a vezetői felfogásomnak.

Mennyire határozza meg a multicég a vezetői irányvonalat, szellemiséget, illetve mennyire van ebben szabad keze?

A német mentalitásnak megfelelően konkrét, meghatározott rendszerben működünk, komoly szabályozások alapján, de a vezetői csapat és munkahelyi kultúra kialakításában és a működtetésben szabad kezem van. És nekem ez a legfontosabb. Kőkemény a multi-világ: az eredményeket hozni kell, elvárják az önálló döntést, de mellette a tájékoztatást is. Viszont komoly védőhálót is jelent a gigantikus cégrendszer. A sok százezer fős vállalatnál segítő kezekre is lehet számítani, és a cégnél valóban létezik az alkalmazotti biztonság.

Beszélt a vezetői gárda zökkenőmentes működésének fontosságáról, emellett pedig az önálló döntések szükségességéről is. Most akkor csapatmunka vagy magányos tevékenység a gyár vezetése?

Mindkettő. Olyan ez, mint a fociban. Csapatmunka, de kérdés, hogy Dárdai Pál tagja-e a csapatnak, vagy sem? Az edző nem csapatkapitány! Része vagyok a csapatnak, de nem én gyártom a termékeket, ahogy Dárdai sem szalad be szabadrúgást rúgni. A vezetői team tevékenysége is csapatmunka, de itt is nekem kell döntenem, és nekik kell végrehajtani a feladatokat. A stabilitásáért vagyok felelős, igazgatóként a problémás, kritikus helyzeteket önállóan kell kezelnem.

Mint cégvezetőnek, Önnek mi ad motivációt a munkában?

Az új feladat. A gazdasági környezet megváltozott, valamint alig találni szakképzett munkaerőt – ennek tükrében jelenleg a stabil gyárélet menedzselése a dolgom. Ez olyan kihívás, amilyennel eddig még nem találkoztam, és ez inspirál a munkában.

NÉVJEGY
PÁPAI TAMÁS

okleveles villamosmérnök, minőségügyi szakmérnök, MBA humánmenedzsment, pénzügyi és gazdasági szakirányok

Continental Automotive Hungary Kft. 1994-től
2001–2011 ügyvezető igazgató
2011–2017 a Continental frankfurti központjában több mint 20 lokáció koordináló vezetője
2016-tól ügyvezető igazgató

Jelenlegi tisztségek:
A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke, a Pannon Egyetem konzisztóriumának tagja, az ISO 9000 Fórum Egyesület Elnöki Tanácsadó Testületének tagja

Díjak, elismerések:
Polinszky-díj – 2007, Pannon Egyetem, címzetes egyetemi docens – 2010, Veszprém Város, Pro Meritis Díj – 2010, Az év vállalkozója – 2011

A Continental a 40,5 milliárd eurós 2016-os forgalmával világszinten a vezető autóipari beszállítók közé tartozik. A vállalatcsoport több mint 220 000 munkatársat foglalkoztat 56 országban. Veszprémi leányvállalatánál fék- és elektronikus menetstabilizáló rendszerek komponenseinek gyártása, fejlesztése és tesztelése zajlik, jelenleg 2400 fős munkavállalói létszámmal.

Szaksz Balázs | Fotó: Kovács Bálint