Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Még középiskolás, de már vezető elsőtiszt / – veszprémi diák irányítja a repülőgépeket –

2008. június 5. 22:07 // Forrás: Helyi Téma
Azt mondják, az egyiptomi íródeákoknak kezet kellett mosniuk, mielőtt munkához láttak volna. Így adták meg a tiszteletet hivatásuknak. Az elszállt néhány évezred egy dologban bizonyosan nem változtatott az emberen: ez pedig a választott munka iránti alázat. Valahogy ezt tapasztaltam, mikor beléptem a veszprémi Györei-lakásba, ahol riportalanyom, a 17 esztendős Tamás, a repülés szentélyébe vezetett be.
 

Megfontoltan, felesleges szavak nélkül beszél, mint aki tudja, hogy a lényeghez hozzátenni felesleges. Hogyisne! Magyarország egyik legfiatalabb virtuális pilótájával, repülésirányítójával beszélgetek. Felhozom egykori repülős élményeimet, de csakhamar belátom, nekem itt babér nem teremhet, ha tudom is, mi a pitot-cső, mi a műhorizont stb. Pillanatok alatt fölém nő, s rá kell jönnöm: itt már nem rúghatok labdába katonakorom repülős tapasztalataival. De hát már ez a világ rendje.

– Tamás, hol gyökeredzik a repülés iránti vonzalmad?

– Édesapám, aki a közeli Szentkirályszabadján volt sárkány-hajtómű szerelő, századparancsnok, egy alkalommal meglepetésként elvitt a kecskeméti repülőnapra. Helikopterrel mentünk oda és vissza is. Mint kisgyereket, nagyon megfogott az élmény, az elemi erő, a repülés csodája. Akkor határoztam el, hogy én is a korlátlan szabadságnak veszem az irányt, s ilyen vagy olyan módon repülős leszek. Ehhez hozzájárult az is, hogy igazi, nagy gépeken is utazhattam, mikor édesapám Amerikában járt tanulmányúton. Hazatérve végleg döntöttem: így vagy úgy, de repülni fogok. A virtuális repülést választottam, amihez számítógép, egy jó program, meg pár kiegészítő kellett.

– Jó kis játék, mondhatnák azok, akik nem ismerik a virtuális repülés világát…

– Sokan felteszik e kérdést, de kijelenthetem, nem játék. Gyakorlatilag ugyanazok a szabályok, az eljárások, mint a valódi repülésben. A programon ott vannak a világ repterei, valamennyi géptípus, az útvonalak stb. Ahhoz, hogy a játékos, illetve a programba belépő bármit is megmozdítson, tekintélyes ismeretanyag, no meg az angol nyelv birtokában kell lenni. Két világszervezet létezik az úgynevezett fotelpilóták számára, s mára odáig fejlett a technika, hogy a valós és a virtuális repülés alig különböztethető meg. 

– Ez azt jelenti, hogy mondjuk egy Budapest-Berlin repülőutat a valódival azonos időben, azonos repülési körülmények közepette lehet megtenni?

­– Pontosan. Sőt: ugyanúgy kell repülési tervet készíteni, kell a folyamatos kommunikáció az irányítókkal, arról nem is szólva, hogy virtuális indulásunk előtt és alatt ugyanazokat a feladatokat kell ellátnunk, mint az igazi pilótáknak. Még az időjárást sem hagyhatjuk figyelmen kívül.

– Kik vállalkoznak ilyen – a játékot már nem merem kimondani – hobbira?

– Rendkívül széles a skála. Van köztünk 13 éves gyerek, idősödő úr, sőt: olyanok is, akik a valóságban is ezt a hivatást űzik. Biztos furcsa lehet sokaknak, de itt mindenki egyenrangú, mindenki tegeződik. A közös vonás a repülés iránti elkötelezettség.

– Azt veszem ki a szavaidból, hogy erősen vonz a pálya…

– Az érettségi után szeretnék a budapesti műszaki egyetemre menni, azt követően pedig irány a repülés. Tréfásan úgy szoktam mondani, hogy azt sem bánom, ha én mosom a gépeket, csak közelükben legyek.

– A virtuális repülésben is van, hm. szamárlétra?

– Folyamatosan képezzük magunkat, elméleti és gyakorlati vizsgákat teszünk le. A számítógép regisztrálja tevékenységünket, s ha vétünk, pontokat vonnak le. Ez nemcsak a pilótákra, hanem a repirányítókra is vonatkozik. Meg kell tehát felelni, mint az élet minden területén. Így lehetek fél éve 17 évesen vezető elsőtiszt, januártól pedig a virtuális irányítók igazgatóhelyettese. Persze innen van még feljebb is lépcső, hiszen igazi rang lenne kapitánynak lenni. Hozzá kell tenni azt is, hogy meg is kell védeni időszakonként végzettségünket, s meg kell lenni az előírt repült óráknak is.

– Kevesek kiváltsága a virtuális repülés?

– Egyre vonzóbb, egyre többen hódolnak neki. Ma a két virtuális rendszer 320 ezer fölötti kollégát számlál.

– Úgy hallottam, könyvet, mi több: tankönyvet is írsz…

– Igen, méghozzá azoknak, akik most kívánják elkezdeni a virtuális repülést. Segédkönyvnek szánom.

– Iskoládban, a Lovassy gimnáziumban milyen szemmel nézik hobbidat? Nem megy a tanulás rovására?

Megtanultam beosztani az időmet, így ma már könnyebben megy. Tanulni pedig kell. Letettem a felsőfokú angol nyelvvizsgát, szeretem a fizikát, matematikát. Ami pedig az iskolát illeti, hát sokan kíváncsiak rá diáktársak és tanárok egyaránt.

– A közelmúltban ugyancsak letettétek a névjegyeteket…

– Március 15-én Budapesten volt egy nagy, virtuális nap, amikor szemben a 216 valós ferihegyi felszállással, mi 314 gép fel- és leszállását, irányítását láttuk el egy csoport virtuális társammal.

– Lehet ugródeszka a virtuális repülésirányítás az igazi felé?

Igen, s van is erre példa. És hogy még közelebb legyek a valós repüléshez, elárulom, hogy most szeretnék vitorlázógép tanfolyamra beiratkozni.

– Olvasóink nevében is sok sikert kívánok hozzá.


 

Búcsúzóul Tamás elvisz egy iskolakörre Budapest felett egy Boeing fedélzetén. Utazás közben elfeledtem, hogy háromlábú kisszéken ülök…

Zatkalik András
további cikkek
Veszprémben küzdenek a természettudományok vándorkupájáért a fiatalok oktatás Veszprémben küzdenek a természettudományok vándorkupájáért a fiatalok A veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola ad otthont a Szabó Szabolcs Alapítvány vándorkupájának. A versenyre az ország tizenhárom iskolájából érkeztek hetedikes és nyolcadikos diákok, hogy összemérjék tudásukat a természettudományok területén. ma 14:11 Tisztán önerőből valósított meg egy közel félmilliárdos beruházást a Jager Holding Nemesvámoson gazdaság Tisztán önerőből valósított meg egy közel félmilliárdos beruházást a Jager Holding Nemesvámoson Uniós forrás és állami támogatás nélkül, kizárólag saját erőből építette fel Csatári László nemesvámosi vállalkozó cégcsoportjának legújabb üzemcsarnokát és gyártósorát, ahol olyan víz-, gáz-, csatorna-, és elektromos vezetékeket gyártanak, amit egész Európában forgalmaznak majd. A beruházás egy igazi polgári vállalkozói mentalitást tükröz, aminek a helyi gazdasági környezet is kedvez, hangzott el a csütörtöki átadóünnepségen. ma 14:04 Lakótelepen élni jó, ezt már zászló is hirdeti Lakótelepen élni jó, ezt már zászló is hirdeti Csütörtökön ünnepélyes körülmények között felavatták a Jutasi lakótelep hivatalos zászlóját. ma 18:01 Májustól megszűnik a fizetős parkolás szombat délelőttönként közgyűlés Májustól megszűnik a fizetős parkolás szombat délelőttönként Beszámolt a rendőrkapitány, ötvenezres támogatást biztosít az önkormányzat az újszülötteknek – ülésezett a képviselő-testület csütörtökön. tegnap 15:06

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.