Hudvágner Tamás, a Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Bizottság elnöke és Némedi Lajos együtt keresték az elmúlt hetek nagy társadalmi vitát kiváltó történéseinek, a 150 millió forintot meghaladó kiszabott büntetés problémakörének gócpontjait. A Vehír azon kérdésére, hogy miért lett a közlekedési szabálysértésekből, kiszabott büntetésekből politikai ügy, a képviselők úgy feleltek: minden olyan esetben, amikor valami ekkora társadalmi ellenállást vált ki, mint a kamera és a sokszor százezres büntetés, a politikának, politikusoknak is meg kell vizsgálniuk annak körülményeit – mert pontosan ez a politika…
Hudvágner Tamás elsőként Katanics Sándornak, a rendkívüli közgyűlésen napirend előtt feltett kérdéseire adott választ. Mint mondta egy közlekedésbiztonságot elősegítő pályázaton nyert el a Veszprémi Rendőrkapitányság 17 millió forintot. Ennek a pályázatnak az önrészéhez járult hozzá az önkormányzat kettő millió forinttal – melyet egyébként közgyűlésen szavaztak a képviselők. A pályázaton elnyert összegből összesen 4 kamerát vásárolt a rendőrség, melyből hármat a külső körgyűrűre, egyet pedig a Budapest út és Jutasi út kereszteződésébe szereltek fel, hogy azok figyeljék a piros lámpán való áthajtást. A kamerák kihelyezése, a helyszínek kiválasztása kizárólag a rendőrség hatáskörébe tartozott, ahogy a büntetések kiszabása is, de kormányrendelet nyomán. Az önkormányzatnak ebbe beleszólása nincs – mondta a bizottsági elnök. Hudvágner hozzátette, az a legnagyobb probléma, hogy nagyon aránytalan a büntetés. Vagyis épp úgy 100.000 forintra bünteti a törvény azt, aki 200-al hajt az autópályán, mint azt, aki átmegy a piroson. Annak ellenére, hogy az előbbi eset bizonyíthatóan szándékos. De példaként említette a 50-es táblánál 100 százalékos sebességtúllépést, melyet 90.000 forinttal szankcionálnak.
Némedi Lajos úgy fogalmazott, ez a jogszabály egy brutális jogszabály. Semmiféle mérlegelést nem tesz lehetővé a jogalkalmazóknak. Még az adott közlekedési szituációkat sem tudják figyelembe venni, pedig a jelek arra utalnak, hogy ez esetben speciális körülményekről, speciális közlekedési szituációról beszélünk – mondta a képviselő. Majd hozzátette, hogy a mérlegelési lehetőség hiánya azért is problémát jelent, mert a büntetés kiszabásakkor a szabálysértő személyes körülményeit sem lehet figyelembe venni, holott bizonyos esetekben anyagilag hatalmas terhet jelent ennek a 100.000 forintnak a kifizetése. Vannak családok, akiknek rövid időn belül két ilyen csekket is postáztak. Kétszázezer forintot kifizetni iskolakezdés előtt lehetetlen helyzetbe hoz egy egész családot.
A zéró toleranciáról és az objektív felelősségről szólva Némedi elmondta, hogy ami az elmúlt hónapokban történt, az egy törvénynek köszönhető. Egy olyan törvénynek, melyet 2007 december 17-én fogadott el a parlament, úgy, hogy az „igen” gombot Katanics Sándor is megnyomta. Ezt a hozott jogszabályt aztán sürgősséggel hirdették ki. A döntéshozók döntésük pillanatában is tudtában voltak annak, milyen súlyos szankciókkal jár a jogszabály, amit megalkotnak – jelentette ki Némedi Lajos. Véleménye szerint Katanics egy oldalról országgyűlési képviselőként a parlamentben elfogadta a szigorú szabályozást, majd másik oldalról, itt Veszprémben ő szólal meg az elkövetők mellett, ami nem egyenes magatartás.
A városatya azt mondja, ezt a szankciót, a büntetéseket, de az itt kialakult közlekedési szituációt is felül kell vizsgálni: Másfél hónap alatt 1600 büntetés, ennyi szándékos szabálysértő nem lehet…Olyan mintha egy osztályban minden gyerek megbukna, és azt mondanánk csak ők a hibások. Pedig ebben az említett példában bizony elgondolkoznánk azon, hogy a pedagógussal is lehetnek gondok.
Némedi Lajos szerint kevés, ha csak a már megtörtént szabálysértéseket, és a kiszabott büntetéseket vizsgálják felül. A Veszprémi Rendőrkapitányság közlekedési szakértőit is be kell vonni, hiszen egy helyben adott közlekedési szituációról van szó. Meg kell tudnunk pontosan mi, vagy mik okozzák a kiugróan magas szabálysértést ebben a kereszteződésben – hangsúlyozta a képviselő. Majd utalván 8-as főút és a Budapest út túlterheltségére, felszólította Katanics Sándor és Pál Béla országgyűlési képviselőket, tegyenek meg mindent azért, hogy megépüljön a Veszprémet elkerülő M8-as szakasz, mely által csökkenne a városunkat, többek közt ezt a kereszteződést is sújtó felfokozott forgalom.
Arra a kérdésre, hogy mi lehetne megoldás az úgynevezett speciális közlekedési szituációra a kereszteződésben, Némedi Lajos úgy felelt, hogy hosszútávon csakis a körforgalmú csomópont kialakítása lenne a megoldás. Hudvág képviselőtől megtudtuk, hogy erre készültek is előzetes tanulmányok, mi szerint 400 millió forintba kerülne a kiépítés. Az összeg már csak azért is ilyen magas, mert közmű nem futhat a körforgalom alatt, így azokat át kell majd helyezni.
A kamera ügyében egyébként több megbüntetett is jelezte, hogy próbapert kíván indítani, többek közt Mészáros Zoltán, ismert veszprémi turisztikai szakember. A per ugyanakkor a képviselők szerint nem lesz annyira egyszerű… Fellebbezni ugyan lehet az ORFK-nál, de mivel nem szabálysértésről, hanem közigazgatási bírságról beszélünk, adott a csapba, amiből nehéz lesz kimászni. Az ügy az Alkotmány Bíróság hatáskörébe tartozik – mondta Hudvágner Tamás.