A tagság 400 fős, évente átlag tíz tanfolyamot szervez, bonyolít le. A Balaton partján közel 40 strandon áll csapatuk vízimentői szolgálatban. 2006-ban 6 mentőhajóval 6 mentőbázist üzemeltettek a főszezonban. A statisztikák magukért beszélnek: megalakulásuktól számítva közel ezer embert mentettek ki a vízből.
2006 nyarán működési területüket az egész országra kiterjesztették. Úgy gondolták, hogy ami a Balatonon jól működik és fejlődőképes, azt érdemes az ország más területeire is kiterjeszteni, átadni.
A Helyi Téma először balatonakali
strandra látogatott el, ahol két egyetemista, Rékai Csenge és Gyöngyösi Ákos
mutatta be azt a mentő katamaránt, amely nemcsak igen egyszerű, könnyen
kezelhető, de biztonságosabb is, mint elődei, a billenékeny csónakok. Fotósunk,
Szabó Balázs képén is jól látszik, hogy kerekei is vannak az eszköznek. Így az
esetleges sérült anélkül partra szállítható, hogy a szárazföldi mentőknek vízbe
kellene gázolniuk. Praktikus azért is, mert a vízből történő mentésnél nem kell
átemelni a sérültet magas (és újabb sérülést okozható) oldalon, közepe
anatómiailag is megfelel egy gyors újraélesztéshez, parányi „fedélzetén” ott a
mentőmellény, -karika, csáklya, elsősegély láda, de a vízhatlan tokba helyezett
rádiótelefon is. Mozgatása is egyszerűbb vízen és parton egyaránt. A két
strandi mentő szerint rendszeresen van szükség a munkájukra. Szerencsére az
utóbbi időben elsősorban a kagylók okozta vágás, a parti köveken történő
elcsúszásból származó horzsolás eredményezett beavatkozást.
Lapunk megtekintette a zánkai bázist is, ahol Ujvári Gergely vízimentő mutatta be a motoros technikát. A mentőhajó alja speciális, üvegszál erősítésű anyagból készült, oldalfalai felfújhatók. A kisebbik (hatméteres) hajót száz, a nagyobbikat (hat és félméteres) 115 lóerős, környezetbarát motor repíti előre. Felszerelése: mentőkocka, 14 mentőmellény, sisakok, dobózsák (ezzel lehet kihúzni a bajbajutottat), de egy gyorsbeavatkozási búvárfelszerelés, egy félautomata defibrillátor, elsősegélycsomag, sőt még melegítő pokróc is a fedélzetén van. A rádiós készülékek biztonságosak még bonyolult időjárási körülmények közepette is.
Szedlák Péter elnökségi tag elmondta, hogy szolgálati célú hajóvezetői engedély kell a jármű vezetéséhez, sőt, a kifutásához is a vízi rendészet engedélyére van szükség. Igen szoros a kapcsolatuk a hatóságokkal, intézményekkel, civil szervezetekkel.
A mentők 24 órás ügyeletet tartanak, s nappal a riasztást követően 2 percen belül el kell indulniuk. Sötétedés után ez 3-4 perc.
A vízimentők szerint a legtöbb ember a saját hibájából kerül bajba, leginkább a felelőtlenség, vagy éppen a meggondolatlanság miatt.
Álljon itt példaként az idei
szezon két igazán eredményes mentése. Az ábrahámhegyi strandon szolgáló Tóth
Zsófia éberségének köszönhető, hogy egy kétéves kislány megmenekült. Szülei nem
vették észre, hogy kicsúszott az úszógumiból, a vízimentő azonban felfigyelt az
üresen lebegő játékra és szerencsére megtalálta a víz alatt lebegő kis testet.
A legutóbbi eset: gumimatraccal és csomagokkal próbált átkelni Balatonboglárról
Révfülöpre egy ikerpár, akiket a végkimerültség határán sikerült még megmenteni
a parttól egy kilométerre.
A szakszolgálat sajtósa, Tar Mihály elmondta, egyre gyakoribb, hogy akiket megmentenek, azok meleghangú köszönőleveleket küldenek.