Napirend előtt
Napirend előtti megszólalók: Vereskuti Béla, Brányi Mária, Molnár Ernő és Mihalovics Péter
Elsőként Vereskuti Béla szólalt fel napirend előtt. Néhány
percben méltatta a Veszprém Aréna jelentőségét, kiemelt programjait. Szép a
csarnok, jó a csarnok, csak azt a 30 milliós bírságot nem tudom elfelejteni –
mondta a képviselő. Ismeretes, hogy korábban az építkezés engedély nélküli
megkezdése okán a balatonfüredi jegyzőség 30 millió forintra bírságot szabottt ki. A vizsgálatot az ügyben a Balatonalmádi Rendőrkapitányság folytatja
le. Debreczenyi János polgármester válaszában kijelentette, hogy a Veszprémi
Közüzemi Szolgáltató Kft. igazgatósági ülésen tárgyal az ügyről. Brányi Mária, a
Városfejlesztési Bizottság elnöke tájékoztatta a városatyákat a Közép-Dunántúli
Regionális Operatív Program keretein belül benyújtott pályázataink
eredményéről. 2007-ben a Dózsa iskola, illetve az Egri lakótelep óvodájának
felújítására nyújtottunk be pályázatot, melyek anyagát ugyan jónak ítélték meg,
mégsem nyertük el a szükséges támogatást. Zavaros és átláthatatlan volt ez a
pályázati rendszer – mondta Brányi Mária. Többek közt sérelmezte azt is, hogy a
projektgazdák sokáig teljes bizonytalanságban voltak tartva. Hartmann Ferenc, a
KDRFT tagja, a közgyűlés első szünetében, sajtótájékoztatón ad választ a
felmerült kérdésekre.
Molnár Ernő, a Lokálpatrióták elnöke a játszótér projekt
kapcsán fejezte ki aggodalmát. Mint mondta a rendelet megjelenésekkor, mely
előírja, hogy az év végéig minden nem eu-komform játszóteret le kell bontanunk,
városunkban 120 játszótér volt, melyből máig 71-et számoltak fel. A további 49
bontandó játszótérből 23 homokozó. A képviselő szerint nem kellene mindet
elbontanunk. Véleménye szerit nem jó helyen vannak az újonnan épült parkok sem.
Hangsúlyozta, hogy 2007-ben három, majd 2008-ban újabb három játszótér nem
felelt meg a szakmai bizottság elvárásainak. Ezt követően a játszótér
munkacsoport is feloszlott. Molnár Ernő a Lokálpatrióták nevében azt javasolta,
hogy ne több kicsi, hanem 3-13 évesek részére alkalmas 4-5 játszóeszközből álló
játszóparkokat építsünk, melyek legalább 500 méter távolságra vannak egymástól.
Ne a lobbi szempont, hanem a demográfiai térképen feltüntetett gyermeklétszám
döntsön a helyszínekről – mondta a képviselő.
Végezetül Mihalovics Péter
szólalt fel napirend előtt, s az objektív felelősségre, tetteink
következményeinek vállalására hívta fel a figyelmet. Az objektív felelősség léte
nélkülözhetetlen, a működése roppant egyszerű: valamennyien vállaljuk
döntésünk, cselekedeteink következményeit – jelentette ki Mihalovics – utalván ezzel
a többek közt Szalay András nevéhez köthető levélügyre. A fideszes képviselő
szerint az elmúlt 18 év talán legsúlyosabb politikai tette ez, hiszen, ha
felelős nélkül marad, egy folyamat veszi kezdetét. Veszélybe kerül a sok
munkával felépített helyi demokrácia, értékrendszerünk, demokratikus
berendeződésünk. 1990 óta senki sem folyamodott a lejáratás ilyen alattomos
eszközéhez a politikában. Ez az ügy nem
az önkormányzati többség-kisebbség közötti küzdelem része. Ez az ügy nem két politikai erő
háborúja. Ez az ügy legkevésbé sem néhány közszereplő közötti elmérgesedett
vita. Ez a küzdelem Veszprém város erkölcsi, morális értékeinek megőrzéséért
folyatatott harc. Egy olyan harc, ahol nincsenek győztesek és nincsenek
áldozatok sem. Kizárólag vesztese lehet. – mondta Mihalovics Péter, majd
felszólította Szalay András képviselőtársát, hogy európai politikushoz méltó
módon, mondjon le bizottsági elnöki posztjáról. Szalay, Czaun János
alpolgármestert szólította meg, mint az ügy személyes érintettjét. Mint mondta,
amennyiben Czaun János hozzájárul, nyilvánosságra hozza a levelet, hogy
kiderüljön, Mihalovics kérése jogos-e, avagy annak tartalma az igazság
feltárását szolgálja.
Miért nem nyertük el a pályázati támogatást? – Búcsú az iskolától
Hartmann Ferenc a közgyűlés szünetében hívott össze rendkívüli sajtótájékoztatót, hogy tájékoztatást adjon a KDRFT-hez benyújtott pályázataink elbírálása ügyében.
Miért nem nyerhetett a Dózsa iskola és az Egri óvoda?
A szocialista frakcióvezető, a Regionális Fejlesztési Tanács
tagja elmondta, hogy több mint hatszoros volt a túljelentkezés. Ezért is
javasolta a Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács a Fejlesztési
Ügynökségnek, hogy az 5,2 milliárdos forrást 40 százalékkal emeljék fel. Egyeztettek
továbbá nem csak az ügynökséggel, hanem a kormánnyal sőt Brüsszellel is. Ez az
összeg viszont a következő évi keretből hiányozni fog – hívta fel a figyelmet a
képviselő. A Tanács tagjai 2 listát
kaptak a kezükbe. Az egyiken azok szerepeltek, akiknek a támogatásához az
kellett volna, hogy a forrást 200 százalékkal emeljék meg, a másikon azok, akik
még ennél is nagyobb rendelkezésre álló keret esetén nyerhetnének. Mi ezen a
második listán szerepelünk, ott sem előkelő helyen – tudtuk meg Hartmann
Ferenctől. A képviselő elmondta, maga sem tudja miért nem nyertük el a
támogatást. Felhívta a figyelmet, hogy az önkormányzatnak meg kellett kapnia a
pályázat értékelését, melyből kiderül, pontosan mi az elutasítás oka. Megtudtuk,
az értékelő lap ugyan titkos, de a hivatalos indoklásban az áll, amit Brányi
Mária már napirend előtti felszólalásában is jelzett, mi szerint az elutasítás
oka forráshiány. Hartmann Ferenc azt mondta, reméli, pótolják majd a beadandó
anyag hiányosságait és jövőre nyerni fognak intézményeink.
Hartmann Ferenc, Czaun János
A napirendi pontok során a Dózsa Általános Iskola
igazgatóját saját kérésére felmentették állásából. Debreczenyi János
polgármester és többen a képviselők közül is megköszönték 41 éves áldozatkész
munkáját. Czaun János alpolgármester, aki maga is Eisenbeck tanár úr tanítványa
volt, úgy fogalmazott a Dózsáról mindig Eisenbeck István fog eszébe jutni,
akinek neve összeforrt az intézménnyel. Már igazgató-helyettes korában is
rendet, fegyelmet tartott, kézben tartotta a dolgokat. Egyetlen pillantása elég
volt, hogy szót fogadjanak neki. Az alpolgármester azon szavakkal nyugtatta meg
a távozó igazgatót: ne féljen, iskolája jó kezekbe kerül.
Eisenbeck István az idei tanévnyitón köszönt el a diákoktól
Eisenbeck István nem is ettől tart. Bízik eddig helyettesében, Veres Józsefben, akit egyhangúlag nevezett ki 2009 augusztusáig igazgatónak a grémium. Ajánlás, gratuláció, köszönet és kérés – amit mondani szeretnék: szólalt fel Eisenbeck István. A Tanár úr büszke arra, hogy képzeletbeli munkakönyvében csak egyetlen munkahely szerepel, és ez a Dózsa iskola. Ugyanakkor aggodalmának is hangot adott: három épületünk van – mondta – az egyik 70, a másik 53, a harmadik több mint 30 éves. Ezen a nyáron történt, hogy a fizika előadóban egy négyzetméteres területen leszakadt a vakolat. Szerencse, hogy nem tanítási időszakban, hanem nyáron történt, hangsúlyozta Eisenbeck István igazgató úr, utalva ezzel arra, mennyire megérett az iskola a felújításra. Szomorúan konstatálta, hogy elbuktuk a pályázatot, s maga sem érti, miért. Meg kellene szerezni az értékelést, hogy megtudjuk, mit szúrtunk el. Javítsuk a pályázatot és jövőre nyújtsuk be újra, mert ezt az intézményt fel kell újítani. Egy lépcsőben nem lehet, és nagyon sokba kerül, minden pályázati lehetőségbe bele kell kapaszkodni – zárta búcsúszavait a Dózsa volt igazgatója.
Utódja, az egy tanévre megbízott Veres József egyetlen mondattal, mottójával köszönte meg a bizalmat, melyet mindenki figyelmébe ajánlott:
„A szükséges dolgokban egység, a nem szükséges dolgokban szabadság, minden más egyébben megértő szeretet."
Megkérdeztük Mihalovics Pétert, Dózsaváros önkormányzati képviselőjét is az elutasított pályázatról. A városatya abban bízik, hogy a következő fordulóban elnyerik a támogatást, mert a Dózsa iskola csak ilyen módon újulhat meg. Szinte biztosak voltak a pozitív elbírálásban, hiszen a pályázati anyag elérte a szükséges pontszámot. Nagyon fontos az iskola rekonstrukciója – mondta Mihalovics Péter, ezért arra kéri a döntéshozókat, hogy következő körben támogassák a fejlesztési elképzeléseket.
Önkormányzat kontra beruházó
Módosították a reptérfejlesztés kapcsán a rendezési tervet
Több érintett is eljött a területrendezési terv módosításának megvitatására a veszprémi közgyűlésre. A képviselőtestület első napirendi pontjában a szetkirályszabadjai testülettel együttesen ülésen hozta meg a döntést. Míg a szentkirályszabadjaiak feloldották a megváltoztathatósági tilalmat, a veszprémi városatyák hosszas vita után elfogadták a területrendezési terv módosítását. A hozzászólások, illetve az előterjesztés szerint az önkormányzat biztosítékot szeretne, hogy a szerződésben megkötött módon, az előírásoknak megfelelően hajtja végre a fejlesztést a beruházó, a Budawest Airport Zrt, ezért a módosítási javaslat előírja, hogy a reptér működésének kezdetéig csak legfeljebb 10 százalékban beépíthető a terület, illetve legalább ICAO I. besorolású precíziós műszeres pályát kell kialakítani.
A módosítás tehát kiköti, hogy milyen kategóriába tartozó navigációs rendszert kell alkalmaznia a beruházónak, illetve, hogy a meglévő épületek felújításán, átalakításán túl új épületeket addig, míg működni nem kezd a reptér csak a terület 10 százalékán végezhet. A Budawest jogi képviselője szerint ez korlátozást jelent a beruházónak, mely nem volt ismert az adás-vételi szerződés aláírása során. Katanics Sándor módosító indítványt nyújtott be az előterjesztéshez, melyben azt kérte, hogy a bővítést is tegye lehetővé lehetővé a területrendezési terv módosítása. Katanics és Hartmann Ferenc is azon a véleményen voltak, hogy nem megoldás, ha 10 százalékban maximálják a beépíthetőséget és ez korlátozza is a befektetőt. Debreczenyi János polgármester válaszában hangsúlyozta, Hartmann, mint a szerződés aláírásakor hatalmon lévő, gazdasági ügyekért felelős alpolgármester felelősséggel tartozik azért, ami abban a szerződésben szerepel.
Halász István vezető tervező bontotta ki és indokolta az előterjesztésben is szereplő területrendezési terv módosítást. Mint mondta, szükséges a módosítás, melyben azt is le kell írni, milyen technika alkalmazása az elvárt, vagyis milyen reptér létesítése az elvárás. Ennek a módosításnak a bővítésére, kiegészítésére egyébként a későbbiekben is lesz lehetőség – mondta Halász István. Mindez nem nyugtatta meg a Budawest jogi képviselőjét, aki érhetetlennek nevezte, hogyan születhetett meg ez a javaslat, a lakosság és befektető véleményének kikérése nélkül. Azt mondja, veszélybe kerülhet, hogy megkapják a szükséges engedélyeket, ha a légügyi hatóságok nagyobb, hatékonyabb rendszer navigációs, repülésirányítási rendszer működést kérik, s azt az önkormányzati szabályozás nem teszi majd lehetővé. Jelezte, hogy több légi társasággal is tárgyalnak, akik például GPS alapú navigációt kívánnak használni. Továbbá a beépíthetőségi szabályozás kapcsán a beruházó jogi képviselője kijelentette, hogy az nem teszi lehetővé számunkra, hogy a párhuzamosan folytassák a kivitelezést, vagyis egyszerre építsék a kifutókat, a repteret és a környező kiszolgáló egységeket, logisztikai központokat, hangárokat. Debreczenyi János ugyanakkor kijelentette, garancia kell, hogy az eredeti terveknek megfelelő fejlesztés fog megvalósulni, tehát eleget tesznek a vállalásnak, ugyanakkor az önkormányzat messzemenően kiszolgálja a befektető igényeit, de mindazt csakis a megfelelő jogi környezetben. Dr. Bálint Ferenc jogtanácsos, vagyis az önkormányzat jogi képviselő is szót kért. Mint mondta, a Budawest már a szerződéskötés előtt világossá tette, hogy ICAO I. besorolású technikát kíván alkalmazni, s csak ezt kívánják most újra megerősíteni. Ha lesz majd olyan érvényes, nemzetközi leszállás irányító rendszer, mely ugyan ezt a kategóriát tudja más módon, akkor lehet dönteni engedélyezzük-e az alkalmazását, mondta Dr. Bálint Ferenc. Simon Sándor repülési szakértő úgy fogalmazott, hogy amikor a kategóriát kikötötték, tették mindezt a lakosság, a közvetlen környezet biztonsága érdekében, a tulajdonos érdekeit is figyelembe véve. A szakértő szerint a tulajdonos, és a lakosság is kellemetlen helyzetbe kerülhet, ha a biztonsági rendszer megkötése hiányzik a szerződésből. A GPS navigációról szólva hozzátette, hogy kevés jelenleg a műhold ahhoz, hogy a rendszer biztonsággal működjön.
Katanics Sándor, Debreczenyi János, Asztalos István
Újfent szóba került a Balatonalmádit érintő zajhatás, melyet a reptér beüzemelése okozni fog. A közgyűlésen megjelent a város polgármestere, illetve Dr. Dávid Gyula orvos, önkormányzati képviselő, aki a zajhatás egészségre káros hatásait is elemezte. Keszey János polgármester hangsúlyozta, hogy a tervek szerint a légi folyosók Almádi belterületén kerülnek kialakításra, ami minimum 75 decibeles terhelést jelent Balatonalmádi területén, s ez tönkreteszi a várost. Balatonalmádi lakott területe 3, belvárosa 5 kilométerre fekszik a kifutótól – mondta a polgármester – s ezzel már az első gépek megérkezése nekik 50 milliárdos értékvesztést jelent. Horváth Gábor főépítész hívta fel arra a figyelmet, hogy 3 magasabb hatóság is megjelöli a reptér helyét, a terület funkcióját. Így ha ez a beruházás, s ezzel a polgári reptér nem valósulna meg, hanem esetleg újra katonai lenne, akkor a katonai gépek, például a Pápára kerülő C-17 gigantikus méretű szállítógépek sokkal hangosabbak, s ezzel elviselhetetlenebbek lennének.
A területrendezési terv módosítását, az előterjesztés szerint, a megkötött előírásokkal, korlátozásokkal, agy többséggel elfogadta a képviselőtestület.
Asztalos István sajtótájékoztatón fejezte ki nemtetszését Debreczenyi János polgármester válaszai kapcsán. Mint mondta, a város első embere véleménye szerint intoleránsan, kioktatóan viselkedett, miközben lépten-nyomon az alázatról beszél. Ha igaz, hogy a stílus maga az ember, jogunk van tudni, hogy most egy pöffeszkedő vagy egy alázatos polgármesterünk van – mondta Asztalos István.
Szintén módosították a területrendezési tervet a Continental Teves Gyulafirátóton tervezett beruházása érdekében. A további napirendi pontokban a képviselők döntöttek a városi lap kiadására kiírandó pályázatról. Az időtartamot Czaun János alpolgármester indítványára egy évben határozták meg. Majd a testületi ülésen szintén határozat született a panel programra benyújtandó pályázatokról is, melynek részleteiről hamarosan mi is beszámolunk.