- Hogy áll most a hungarikumok ügye?
- Hosszas egyeztetés után sikerült megszerezni az ötpárti támogatottságot, ami annyit jelent, hogy országgyűlési határozat született arról, 2009. december 31-ig egyáltalán vegyük lajstromba, azokat a szellemi és tárgyi értékeinket, melyek hungarikumnak számítanak. Ehhez nem csak a parlamentben ülő politikusok akarata kell. Szükség van a helyi erőkre, akik pontosan látják, melyek azok a dolgok, melyek a magyar örökség részét képezik. Nagy eredménynek tartom, hogy e tekintetben kijutottunk az ország határain túlra, hiszen a lajstromba vétel minden magyarlakta területre érvényes. Még az ősz folyamán születik egy olyan javaslat a parlamentben, mely előírja a technikai forgatókönyvet is. Alapvetően három részre bontanánk a hungarikumokat, mint a helyi örökség részei, a megyei örökség részei és a magyar örökség részei.
- Azon túl, hogy növeli bennünk a nemzeti érzést, miért jó, ha ez a hivatalos bejegyzés megtörténik?
- Az unióban bejegyzett hungarikumok támogatásokat kaphatnak majd, és pályázatokra is lehetőség nyílik. Azt szeretnénk, ha a bizonyos helyi örökség részei kormányzati támogatásban, esetleg adókedvezményben is részesülnének. Egyes termékek egy-egy város, település jelképévé is válhatnak, mint Szegednek vagy Kalocsának a paprika, Makónak a hagyma, ami identitásukat is erősíti. Ezzel erősít bennünket magyarokat és erősíti jelenlétünket a világban.
- Az olyan kezdeményezések, mint ez a konferencia mennyiben segítik az ügyet?
- Minden megmozdulás, javaslat, kezdeményezés, előadás vagy konferencia olyan, mint egy tóba dobott kavics. Minél többször beszélünk róla, annál nagyobbak a hullámok.
- Több komoly megmozdulás is köthető az ön nevéhez, mint például a lakiteleki Népfőiskola, vagy az Iskolamentő akció, hogyan kapcsolódik ehhez a hungarikumok bejegyzéséért folytatott harc?
- A magyar iskolarendszer is egy hunagrikum. Gondoljuk csak arra, mit értek el tudósaink, hány Nobel-díjast adtunk a világnak, vagy kiváló eredményeinkre a diákolimpiákon. A miénk jóval több, mint egy porosz iskolarendszer. Mivel a politikusok döntöttek szakmai kérdésekben is és végigvittek egy liberális, egyben erőszakos szemléletet, ez most veszélybe került. Ma minden magyar iskola veszélyhelyzetben van. A mi javaslatunk szerint csökkenteni kell a csoportlétszámokat, így az oktatás újra összeölelkezhet a neveléssel és megállíthatja a drámai népességfogyást is. A legnagyobb hiba, hogy ma nincs oktatási koncepció. Hiába voltak az iskolabezárások, az átszervezések és erők átcsoportosítása a szakképzések felé. A költségvetésben mindössze 2 százalékot sikerült megspórolni. A jövő útja a kisiskolák megtartása, ez tartja mega településeken a gyerekeket, az életet. Így maradhat sokszínű társadalmi rendszerünk, felépítésünk.