Felülvizsgálatot kezdeményeztem az Országos Rendőr-főkapitányságnál – kezdte Katanics Sándor –, ugyanis augusztus vége óta szeretném tisztázni, hogy a kamera felszerelését követően az elkövetett szabálysértések miatt a közigazgatási bírságok kiszabása kellően megalapozott volt-e minden esetben, illetve a jelzett forgalmi csomópontban a közlekedés rendje, a forgalom és az útviszonyok feltételei valamint az ellenőrzések hatására történt változtatások jogszerűek voltak-e. Hozzátette: a felülvizsgálatok ezen a héten is zajlanak.
Katanics Sándor szerint a sajtóban eddig megjelent adatok nem pontosak, ezért is tartja fontosnak, hogy az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium által rendelkezésére bocsátott számokat a közvélemény is megismerje.
A képviselő még szeptember elején konzultált Kondorosi Ferenc kormánybiztossal és a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság vezetőivel. Sajnálatos – mondta –, hogy a város önkormányzata és annak polgármestere az augusztusi közgyűlésen a hozzá intézett kérdésekre adott válaszában félrevezette, tudomása szerint azóta sem kezdeményezett vizsgálatokat annak érdekében, hogy a város kezelésében lévő csomópont közlekedési rendjével kapcsolatosan kiderüljön, hogy az ott bekövetkező változások (pl. a megállást jelző vonal átfestése, a sárga jelzés hosszának beállítása) előírásszerűen történtek-e meg.
Az önkormányzat teljes passzivitása és közönye miatt Draskovics Tibor miniszter úrhoz fordultam – magyarázta Katanics Sándor –, és kértem azoknak a közigazgatási bírságoknak felülvizsgálatát, amelyeket a megállást jelző vonal áthelyezésének a napjáig (augusztus 12-ig) szabtak ki.
November 10-én Juhász Gábor államtitkárral és – dr. Bencze József, az ORFK főkapitányának megbízásából – Samu István rendészeti főigazgatóval folytatott egyeztetést a képviselő az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumban.
Ennek eredményeként a napokban áttekinti az első fokon eljáró hatóság valamennyi korábbi (szintén első fokú) döntését, míg a másod fokon eljáró hatóság a fellebbezéssel érintett ügyeket nézi át ismételten. Amennyiben az adott ügyben kétséget kizáróan nem állapítható meg a jogsértés, saját hatáskörben intézkednek a korábbi döntés megváltoztatására.
Katanics Sándor már a sajtótájékoztatója elején is jelezte, hogy a számadatok nem voltak sem pontosak, sem egységesek eddig a sajtóban. Az általa szerzett adatok a következők: az útkereszteződésben november 10-ig 1402 esetben került sor az objektív felelősség körébe tartozó közigazgatási bírság kiszabására. Az augusztus 11-e előtti jogsértések miatt beérkezett 357 fellebbezés alapján eddig 106 esetben adott helyt a másodfokú hatóság a jogorvoslati kérelmeknek.
Érdekes adat, hogy az augusztus 12-t követő időszakra vonatkozóan fellebbezés benyújtására még nem került sor.
A pozitív módon elbírált fellebbezések döntő többségében a jármű a megállás helyét jelző vonalon a tilos jelzés megjelenését követő 1 másodpercnél rövidebb időn belül haladt át. S bár a rendőrség álláspontja szerint szakértői eszközökkel nagy valószínűséggel ekkor is bizonyítható lett volna a jogsértés ténye, azonban a járművezető terhére ebben az esetben kimutatható kismértékű késedelemre való hivatkozással eltekintettek a szankciótól.
Annak érdekében, hogy a csomópont közlekedési rendjével kapcsolatosan az is kiderüljön, hogy az ott bekövetkező változások (pl. a megállást jelző vonal átfestése, a sárga jelzés hosszának beállítása) előírásszerűen történtek-e meg, a Nemzeti Közlekedési Hatóság regionális igazgatójához fordult Katanics képviselő hatósági vizsgálatot kezdeményezve.
Újságírói kérdésre válaszolva Katanics Sándor megerősítette: folyik az újabb kamerák telepítése, ám ezek pontos időpontjáról még nincs információja. Az viszont tény – tette hozzá –, hogy csökkent a tilosban áthajtók száma. Ez napi átlagban 40 járművezetőt jelent.