A közoktatási alapnormatíva idén 2,55 millió volt, az új tervezet már csak 2,45 millió forintos támogatást ad az iskoláknak, ami az eredeti tervhez képest 15 százalékkal kevesebb, a tavalyi évhez képest pedig nominális csökkenést jelent. Az önkormányzatok a korábban tervezett 458 milliárd helyett mindössze 419 milliárdot kapnak közoktatási célokra, továbbá az óvodásoknak is kevesebb pénz jut. A felsőoktatási intézmények az eredeti javaslatban 198,5 milliárdot kaptak volna, ehhez képest az új változatban már 13 milliárd forinttal kevesebb forrás szerepel.
Veszprém esetében a teljes intézményrendszerünkre 2007-ben 4
milliárd 461,5 millió forint volt az össznormatíva, 2008-ban eredetileg ennél
némiképp magasabb összeggel számoltunk, közel 4 milliárd 530 millióval, de a
végleges számok 2007-hez képest is csökkenést mutatnak. 4 milliárd 334 millió
volt az abszolvált normatíva. A kormány által javasolt költségvetési számok
erősen megnyírják az egészségügyi, a szociális, a kulturális és oktatási
szférát is. Nálunk az idei forrástervezethez képest 500 millió forinttal lesz
kevesebb az állami normatíva, tehát mindössze 28 millió forinttal haladja meg a
4 milliárdot. Annak tudatában, hogy az iparűzési adó tekintetében is jelentős
kieséssel számolunk, és emelkednek a működési kiadások, előre látható, hogy nem
lesz könnyű éve 2009 az önkormányzatnak. Jelen állás szerint 4 és fél milliárdos
hiány látszik, ami körülbelül a felére faragható le. Már jó néhány jelentős
lépésen túl vagyunk, de most újra felül kell vizsgálni a kötelező és az önként
vállalt feladatainkat – mondta a Vehírnek Porga Gyula.
A jogosan várt intézmény felújítási munkák egy része biztos, hogy elmarad. Az iskolákhoz, óvodákhoz viszont ragaszkodunk, egyetlen intézményt sem fogunk bezárni, és összevonással sem fogunk élni – tette hozzá az alpolgármester. A kötelező feladatainkhoz szükséges személyi feltételek, illetve a stabil pedagóguslétszám megmarad, azok, akik viszont nyugdíj mellett tanítottak, most ténylegesen nyugdíjba vonulnak majd. Pontosat viszont majd csak az áprilisi beiratkozások után lehet látni, miként alakulnak az osztálylétszámok…ha valahol jelentősen alulmarad, az érinthet álláshelyeket. Az alpolgármester meglátása szerint nagyon szűk a mozgástér az oktatási területen, alapfokú oktatási intézményekből nem lehet forrást kivonni, így csak az önként vállalt feladatokból tudnak lefaragni. Viszont Veszprém pontosan ezektől az önkéntes vállalásoktól Veszprém, ez adja az arculatunkat, az oktatásunk magas színvonalát, amiből semmiképp sem engednek. Porga Gyula komoly lehetőséget lát a közelmúltban megalakult TISZK-ekben, melyekre csaknem 600 milliós uniós támogatást nyertünk el. Ezeknek a Térségi Integrált Szakképzési Központoknak a feladata, hogy betömjék a demográfiai gödröt. A gyermeklétszám csökkenés 1-2 éven belül eléri a középfokú oktatási intézményeket, amire addig fel kell tudnunk készülni, ebben segítenek a TISZK-ek.
Jelenleg kidolgozás alatt van az oktatási szférában is alapkoncepció és a költségvetési keretszámok alakítása. Intézményeink fenntartása az idén 8,9 milliárd forintba került, melyből az oktatás (6 óvoda és azok tagóvodái, 13 általános iskola és 9 középfokú oktatási intézmény) 6,3 milliárdot vitt el. Ami sarkítva elmondható, hogy a közoktatás a város teljes költségvetésének a durván a felét viszi el. Ehhez jön 2009-ben a jelentős normatíva csökkenés, az adóbevételek csökkenése, és a fenntartási díjak, közüzemi díjak emelkedése.
Kevesebb a közlekedési sáv, de keressük a megoldást, a plusz bevételi lehetőségekkel – fogalmazott Porga Gyula – majd hozzátette, az aranyszabály mindennél előbbre való: vagyis a minőségből nem engedünk.
Kérdésünkre Némedi Lajos, az oktatási bizottság elnöke is értékelte a helyzetet. Úgy látja, hogy bár minden téren meglátszanak az elvonások, a legnehezebb helyzetben az oktatás lesz 2009-ben. "Kivetettek bennünket a sötétbe, ahol elengedték a kezünket, s most fogcsikorgatva várunk" – mondta a képviselő. A városatya alapvetően azokért az önként vállalt feladatinkért aggódik, mint például a Lovassy Gimnáziumban működő Arany János tehetségkutató tevékenység, amire talán nem lesz pénz a jövőben, annak ellenére, hogy a Lovassy diákjainak a kiemelkedő teljesítményéhez nagy arányban hozzájárul. Az oktatási szakterület költségvetési keretszámairól, a várható kiadásokról és bevételekről az oktatási bizottság szerdai ülésén is szót ejtenek.