Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. december 24. Ádám, Éva
Veszprém
3°C
2024. december 24. Ádám, Éva
Veszprém
3°C

Soványodó ígéretek: már szó sincs 2x2 sávról / Konferencia a 8-as és az M8-as ügyében

2008. november 19. 21:12
Már ígéretekben sem állunk olyan jól a 8-as főút fejlesztése kapcsán. Míg eddig 2x2 sávosra való kibővítésről és burkolat megerősítésről beszéltek az illetékesek, kiderült nincs pénz ilyen mértékű újfejlesztésre. Veszprémtől Körmendig marad az egy sáv, csak a burkolatot erősítik meg 11 és fél tonnásra, Litérnél és Hajmáskérnél be kell érnünk a kézszintű csomópont kiépítésével. Az M8-as ügyében már az ígéretek is kifogytak a padlásról, mert mindhárom eddig megjelölt nyomvonal esetében akkora forrást igényelne a beruházás, amire a közeljövőben nem látnak lehetőséget. Mindez Balogh Andrásnak, a NIF beruházási igazgatójának előadásából derült ki, az e témában megrendezett veszprémi konferencián.

Bár a találkozót megnyitó Markovszky György (elnök, Veszprém Megyei Kereskedelmi és Ipari Kamara) arról beszélt, hogy nem csak közlekedési, de gazdasági szempontból is elengedhetetlen és tovább nem halogatható a 8-as fejlesztése, ahogy az M8-as gyorsforgalmi út megépítése sem, a későbbi hozzászólók által elmondottak, nem sok jóval kecsegtették a megjelent országgyűlési képviselőket, polgármestereket. Markovszky megerősítette mindazt, amit a politikusaink évek óta mondanak: gazdaságunk ütőere ez az út. Azon túlmenően, hogy a 8-as a jelenlegi terhelést már nem bírja el, a gazdasági szereplők szempontjából is elengedhetetlen az előrelépés az ügyben. A több nagy termelő által itt legyártott termékeket ugyanis záros határidőn belül külföldre kell szállítani, ehhez pedig a közlekedési feltételeken javítani kell.

 

Pál Béla KDRFT elnök szerint történelmi pillanatokat élünk, hiszen egy példaértékű összefogás alakult ki a 8-as ügyében. A politikus emlékeztetett, hogy 2007-ben döntött a kormány arról a 30 milliárd forintos forrásról, mely főutunk fejlesztéséhez szükséges. Hangsúlyozta továbbá, hogy nem szabad megfeledkezni a rávezető utakról, illetve a településeket elkerülő szakaszokról sem. Pál Béla szerint a nyugat-keleti kapcsolatok egyre inkább felértékelődnek majd a jövőben, remélhetőleg a turizmus tekintetében is. A 8-as fontos azért, mert a Balatonra ezen az úton érkeznek a turisták, illetve ez az út köti össze a megye településeit is. Ha a tervezett fejlesztések végbemennek, az mindezen túl, Budapestet, az M0 és az M1 közös szakaszát is tehermentesíteni fogja – mondta a Közép Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke. Dr Csepi Lajos közlekedési szakállamtitkár kommentjéből kiderült, a közlekedési tárca szerint Veszprém megye és térsége nincs vesztes pozícióban, sőt. Az államtitkár táblázatokon mutatta be, hogy az elmúlt 6 évben mennyi útfelújítás történt megyénkben, és arra mennyi forrást, támogatást kaptunk. Összesen több mint 13 milliárd forintot számolt össze, a legapróbb tételeket is beszámítva, a kerékpárúttól, az összekötő utakig. A Veszprém megyéért lobbizó politikusok ugyanakkor úgy látják, bár fontosak voltak ezek a beruházások, mindez nem terelheti el a figyelmet arról, a 8-as és az M8-as esetében hosszú évek óta, csak ígéretek vannak, de előrelépés nem történt. A kis összekötő utak, mellék utak nem mérhetők össze a stratégiai, gazdasági, és logisztikai szempontból nélkülözhetetlen 8-as főúttal. A szakállamtitkár szerint Veszprém megye nem tartja elégségesnek a térségre osztott forrásokat, ugyanakkor országos tekintetben ők úgy látják kiemelt figyelmet fordítottak ránk. Veszprém megye mellesleg a fejlettebb megyék közé tartozik, a kiegyenlítés elvének pedig működnie kell – mondta Csepi Lajos. A jövőről szólva a GOP-ra és a ROP-ra tért ki, melyek a 8-ason túl, a 82-es, 83-as, 71-es és 72-es utakra vonatkoznak. Hozzátette, hogy a jövő évben is folytatódnak a profiljavítások, útfelújítások több száz millió forint értékben. Önöknek vannak igényeik, de e mellett tisztán kell látni a finanszírozási lehetőséget is – fogalmazott a szakállamtitkár.


 

A hat hónapot csúszó márkói elkerülő

A 8-ast érintő 30 milliárdos tervezett beruházásokról részleteket Galuska János, a NIF beruházási igazgatója tárt a konferencia elé. Az elhangzottak már messze alulmaradnak a korábban tett ígéretekhez képest. Veszprém és Körmend között például már szó sincs a kétszer kétsávosra való átépítésről, csupán burkolat megerősítésről. A négysávosítás ugyanis 206 milliárd forintba, két új, önálló nyomvonal megépítése 252 milliárd forintba kerülne.
A litéri és a hajmáskéri elágazóban pedig a kétszintű csomópont kialakításáról. 2012-ig viszont megépül a 8,2 kilométeres várpalotai déli elkerülő út, megerősítik 2012-ig 11,5 tonna teherbírásúra a Várpalota-Veszprém közötti 25 kilométeres négysávos szakaszt is. 

A jelenlévő képviselők, polgármesterek közül többen hangot adtak elégedetlenségüknek.


A Duna-híd is "levegőben lóg" - nincs rávezető út, csak a híd

Nem ezt várták. Ékes József, országgyűlési képviselő, Ajka volt polgármestere például elmondta, hogy annakidején, amikor Horváth Balázs létrehozta a 8-as Főút Fejlesztési Tanácsot, abban bíztak, hogy a fejlesztések után a 8-as, egészen a határig fog vezetni. Ma viszont ugyan ott tartunk, ahol 1998-ban – mondta a honatya. Kijelentette, meglátása szerint lecsupaszították a tervezett beruházást, mert nincs elég pénz a projektre. Ehhez képest pazarlásnak tartja, hogy megépült egy dunaújvárosi híd, amihez út éppenséggel nem vezet. Zárszavaiban Lasztovicza Jenő, a Veszprém megyei önkormányzat elnöke a törvényi háttérre tért ki. Mint mondta, ma már egy teljes évtizedes ügyről vitatkozunk. A 2003-as útfejlesztési törvény 2-es számú melléklete rögzítette az M8-as Rábafüzes-Veszprém-Dunaújváros közötti szakaszának megépítését, majd pedig egy kormányhatározat írta elő, hogy 2006-ig az engedélyezett terveknek is el kell készülniük. Ezt 2005-ben a parlament újabb törvényben megerősítette, 2007-ben a fejlesztés mégis kikerült a 2013-ig szóló, úthálózat-fejlesztési törvényből.

Nem fogadható el, hogy ez irányba csak egyetlen autópálya vezessen. A most részletesen megismert, tervezett fejlesztésekkel nem elégedhetünk meg – mondta az elnök.

Füssy Angéla
további cikkek
Három balatoni település úgy döntött, hogy az összefogást és az együttműködést választja közélet Három balatoni település úgy döntött, hogy az összefogást és az együttműködést választja Ábrahámhegy, Balatonrendes, és Révfülöp megalakította közös önkormányzati hivatalukat. tegnap 14:24 Az ünnepek alatt is vár a Téli GyárKert! Téli Gyárkert Az ünnepek alatt is vár a Téli GyárKert! Az ünnepek alatt sem lassít a Téli GyárKert, a jégdiszkók és bábelőadások után december 29-én érkeznek a Veszprémi Jéglovagok, hogy egy látványos jégkorongmérkőzéssel mutassák meg, miért rajonganak világszinten ennyien ezért a téli sportért. Sőt, a jövő év elején ugyanígy a GyárKert ad otthont egy igazi kuriózumnak, amikor megszervezik az első curling mérkőzést a jégpályán. A belépés a programokra továbbra is ingyenes! tegnap 13:56 Példátlan összefogással megépül az új gyermekhospice ház jótékonyság Példátlan összefogással megépül az új gyermekhospice ház Példátlan összefogással megépül az új gyermekhospice ház - közölte az MTVA sajtó- és marketing irodája hétfőn az MTI-vel. tegnap 13:47 Két magyar túrázó rekedt a szlovén Kamniki-Alpokban közélet Két magyar túrázó rekedt a szlovén Kamniki-Alpokban Két magyar túrázó rekedt az észak-szlovéniai Kamniki-Alpokban, a rossz időjárási viszonyok miatt fel kellett függeszteni a keresésüket - közölte hétfőn a szlovén közszolgálati rádió. tegnap 8:44

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.