Bár a találkozót megnyitó Markovszky György (elnök, Veszprém Megyei Kereskedelmi és Ipari Kamara) arról beszélt, hogy nem csak közlekedési, de gazdasági szempontból is elengedhetetlen és tovább nem halogatható a 8-as fejlesztése, ahogy az M8-as gyorsforgalmi út megépítése sem, a későbbi hozzászólók által elmondottak, nem sok jóval kecsegtették a megjelent országgyűlési képviselőket, polgármestereket. Markovszky megerősítette mindazt, amit a politikusaink évek óta mondanak: gazdaságunk ütőere ez az út. Azon túlmenően, hogy a 8-as a jelenlegi terhelést már nem bírja el, a gazdasági szereplők szempontjából is elengedhetetlen az előrelépés az ügyben. A több nagy termelő által itt legyártott termékeket ugyanis záros határidőn belül külföldre kell szállítani, ehhez pedig a közlekedési feltételeken javítani kell.
Pál Béla KDRFT elnök szerint történelmi pillanatokat élünk, hiszen egy példaértékű összefogás alakult ki a 8-as ügyében. A politikus emlékeztetett, hogy 2007-ben döntött a kormány arról a 30 milliárd forintos forrásról, mely főutunk fejlesztéséhez szükséges. Hangsúlyozta továbbá, hogy nem szabad megfeledkezni a rávezető utakról, illetve a településeket elkerülő szakaszokról sem. Pál Béla szerint a nyugat-keleti kapcsolatok egyre inkább felértékelődnek majd a jövőben, remélhetőleg a turizmus tekintetében is. A 8-as fontos azért, mert a Balatonra ezen az úton érkeznek a turisták, illetve ez az út köti össze a megye településeit is. Ha a tervezett fejlesztések végbemennek, az mindezen túl, Budapestet, az M0 és az M1 közös szakaszát is tehermentesíteni fogja – mondta a Közép Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke. Dr Csepi Lajos közlekedési szakállamtitkár kommentjéből kiderült, a közlekedési tárca szerint Veszprém megye és térsége nincs vesztes pozícióban, sőt. Az államtitkár táblázatokon mutatta be, hogy az elmúlt 6 évben mennyi útfelújítás történt megyénkben, és arra mennyi forrást, támogatást kaptunk. Összesen több mint 13 milliárd forintot számolt össze, a legapróbb tételeket is beszámítva, a kerékpárúttól, az összekötő utakig. A Veszprém megyéért lobbizó politikusok ugyanakkor úgy látják, bár fontosak voltak ezek a beruházások, mindez nem terelheti el a figyelmet arról, a 8-as és az M8-as esetében hosszú évek óta, csak ígéretek vannak, de előrelépés nem történt. A kis összekötő utak, mellék utak nem mérhetők össze a stratégiai, gazdasági, és logisztikai szempontból nélkülözhetetlen 8-as főúttal. A szakállamtitkár szerint Veszprém megye nem tartja elégségesnek a térségre osztott forrásokat, ugyanakkor országos tekintetben ők úgy látják kiemelt figyelmet fordítottak ránk. Veszprém megye mellesleg a fejlettebb megyék közé tartozik, a kiegyenlítés elvének pedig működnie kell – mondta Csepi Lajos. A jövőről szólva a GOP-ra és a ROP-ra tért ki, melyek a 8-ason túl, a 82-es, 83-as, 71-es és 72-es utakra vonatkoznak. Hozzátette, hogy a jövő évben is folytatódnak a profiljavítások, útfelújítások több száz millió forint értékben. Önöknek vannak igényeik, de e mellett tisztán kell látni a finanszírozási lehetőséget is – fogalmazott a szakállamtitkár.
A hat hónapot csúszó márkói elkerülő
A 8-ast érintő 30 milliárdos tervezett beruházásokról
részleteket Galuska János, a NIF beruházási igazgatója tárt a konferencia elé.
Az elhangzottak már messze alulmaradnak a korábban tett ígéretekhez képest. Veszprém
és Körmend között például már szó sincs a kétszer kétsávosra való átépítésről,
csupán burkolat megerősítésről. A négysávosítás ugyanis 206 milliárd forintba, két új, önálló nyomvonal megépítése 252 milliárd forintba kerülne.
A litéri és a hajmáskéri elágazóban pedig a
kétszintű csomópont kialakításáról. 2012-ig viszont megépül a 8,2 kilométeres várpalotai déli elkerülő út, megerősítik 2012-ig 11,5 tonna teherbírásúra a Várpalota-Veszprém közötti 25 kilométeres négysávos szakaszt is.
A jelenlévő képviselők, polgármesterek közül többen hangot adtak elégedetlenségüknek.
A Duna-híd is "levegőben lóg" - nincs rávezető út, csak a híd
Nem ezt várták. Ékes József, országgyűlési képviselő, Ajka volt polgármestere például elmondta, hogy annakidején, amikor Horváth Balázs létrehozta a 8-as Főút Fejlesztési Tanácsot, abban bíztak, hogy a fejlesztések után a 8-as, egészen a határig fog vezetni. Ma viszont ugyan ott tartunk, ahol 1998-ban – mondta a honatya. Kijelentette, meglátása szerint lecsupaszították a tervezett beruházást, mert nincs elég pénz a projektre. Ehhez képest pazarlásnak tartja, hogy megépült egy dunaújvárosi híd, amihez út éppenséggel nem vezet. Zárszavaiban Lasztovicza Jenő, a Veszprém megyei önkormányzat elnöke a törvényi háttérre tért ki. Mint mondta, ma már egy teljes évtizedes ügyről vitatkozunk. A 2003-as útfejlesztési törvény 2-es számú melléklete rögzítette az M8-as Rábafüzes-Veszprém-Dunaújváros közötti szakaszának megépítését, majd pedig egy kormányhatározat írta elő, hogy 2006-ig az engedélyezett terveknek is el kell készülniük. Ezt 2005-ben a parlament újabb törvényben megerősítette, 2007-ben a fejlesztés mégis kikerült a 2013-ig szóló, úthálózat-fejlesztési törvényből.
Nem fogadható el, hogy ez irányba csak egyetlen autópálya vezessen. A most részletesen megismert, tervezett fejlesztésekkel nem elégedhetünk meg – mondta az elnök.