Zéró tolerancia – számolja a százezreket a kamera
Hivatalosan május elsejével lépett hatályba az objektív felelősség elnevezésre hallgató kormányrendelet. Vagyis, nem a rendőrség nem fogadhat el kifogásokat, minden esetben a szabálytalanul közlekedő autó tulajdonosát veszik elő, büntetik meg. Egy piros lámpán való áthajtás kereken 100 ezer forintba kerül. A Veszprémi Rendőrkapitányság adott még egy hónap türelmi időt, hogy az autósok megszokják a szigorítást. Ez alatt az idő alatt a csapból is a zéró tolerancia folyt. De hogy is került ez a „sokat érő” kamera a Budapest és Jutasi út kereszteződésébe?
2007-ben a közlekedésbiztonságot elősegítő pályázaton 17 millió forintot nyert el a Veszprémi Rendőrkapitányság. A program keretében, melybe a város is beszállt két millióval, úgynevezett piros lámpákat figyelő kamerákat szereltek fel forgalmas csomópontokhoz, többek közt a Budapest út és Jutasi út találkozásához, tudtuk meg Hudvágner Tamástól. A Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Bizottság elnöke is megdöbbent az eredményen. Hudvágner a Vehírnek elmondta, hogy ennél a kereszteződésnél szinte már megszokás, hogy az autósok áthajtanak a piroson, de nem csak figyelmetlenségből, hanem a közlekedés tempója miatt is. Véleménye szerint ezen a kamera nem sokat segített. A bizottsági elnök azt mondja, talán előnyösebb lenne egy körforgalmi csomópontos megoldásban gondolkozni, melyre már készültek is előtanulmányok.
Csak az idő volt rövid eddig, vagy valóban eredménytelen a kamerás rendszer?
Megdöbbentettek bennünket az eredmények, mert ilyen propaganda után legfeljebb napi egy-két szabálytalankodóval számoltunk, mondta a Vehírnek Volf Péter alezredes, a Veszprémi Rendőrkapitányság közlekedési osztályvezetője. A mai napig 1500 gépkocsit rögzített tilosban ez az egyetlen kamera – ami, ha felszorozzuk 150 millió forintot jelent. Ennyit fog kiszámlázni a szabálytalankodóknak a Fejér megyei központ. Volf Pétertől megtudtuk, hogy naponta 40-60 autós hajt át az említett kereszteződésben a piroson, sok esetben a gyalogosok között, a számuk azóta sem csökkent. A büntetéseknek csak néhány napig van hatása. Amikor az első csekkek megérkeztek a „bűnösöknek”, két napra esett vissza 20 alá a rögzített szabálytalanságok száma, majd visszaugrott a 60 körüli értékre. Olyan is akad, aki naponta többször is fittyet hány a lámpára itt a Budapest úton. A zéró toleranciához hozzátartozik, hogy ez esetben sem vonják össze a számlákat. Ahány szabálysértés, annyiszor százezer forint a fizetendő összeg. Ezek a számok képet adnak a magyar közlekedéskultúráról. Az autósok hozzászoktak, hogy nincs következménye a gyorshajtásnak, a lámpák figyelmen kívül hagyásának, ha csak éppen nem csípik rajta őket. Arról nem is beszélve, hogy még ekkor is sokan próbálták kibeszélni magukat és megmagyarázni a bizonyítványukat – értékelte az eredményeket az alezredes. A szigorítások után viszont nincs apelláta, ezért most sokan felháborodtak. Remélhetőleg előbb vagy utóbb, ki-ki milyen áron, de megszokják, hogy rendnek kell lenni az utakon.
Sok a panasz – eddig csak Fehérváron nézhették meg a felvételeket az érintettek
Úgy tűnik az autósok nem veszik jó néven a szigorítást. Sokan élnek panasszal, a rendőrségnél égnek a vonalak, sőt mi több, vannak, akik még attól sem riadnak vissza, hogy politikusok közbenjárását kérjék. A legtöbben azzal próbálták magyarázni ártatlanságukat, hogy ők még a sárgában adtak gázt, s mivel az autó fara épp becsúszott a pirosba, a kamera ezt már rögzítette. De sérelmezték a megbüntetettek azt is, hogy miért csak Székesfehérváron tudják megnézni a felvételeket, és miért csak 3 fotót, ha egyszer videó készült a szabálysértésről. Ez eddig valóban így volt – tudtuk meg Volf Pétertől. Három fotó szükséges, hogy valaki vétségét bizonyítani tudják. Egy, amikor valaki belehajt a pirosba, egy, amikor a zebrára gurul, és egy, amikor áthalad rajta. Ennek ellenére egy másodperc alatt 23 felvételt készít a kamera, ráadásul már a teli sárga utolsó másodpercében aktiválódik. Azokat a felvételeket már fel sem dolgozzák, ahol még sárgán adott gázt a sofőr. A közlekedési osztályvezető szerint jogtalan a felháborodás, mert az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az autósok a legtöbb esetben úgymond pofátlanul megállás nélkül hajtanak át a kereszteződésen, és oda sem figyelnek arra, mit jelez a rendőrlámpa. Sajnos a gyalogosok, mármint a veszprémiek már megszokták, hogy többek közt ezen az úton is, nekik kell vigyázniuk magukra és akkor sem mernek rögtön lelépni az úttestre, ha már nekik lenne szabad az útjuk. De mi lesz, ha egyszer egy turistát gázol halálra valaki, vagy egy gyereket, aki nem annyira óvatos? – tette fel a kérdést Volf Péter alezredes.
Mint megtudtuk, annak ellenére, hogy ők legalább annyira fel vannak háborodva, mint azok, akiket megbüntettek, ki akarják szolgálni az igényeket és mindenki számára lehetővé kívánják tenni, hogy láthassák azokat a bizonyos felvételeket. Éppen ezért minden pénteken délelőtt 10 és déli 12 óra között a rendőrség épületének aulájában egy előadó várja az érdeklődőket és a teljes videofelvételt bemutatja laptopján. Arra a kérdésre, hogy volt e már panaszos, aki személyesen bement ebben a megadott időpontban, Volf Péter úgy felelt legalább harmincan, öklüket rázva, ezért még egy rendőrt kellett állítani az előadó mellé, hogy meg tudja védeni, ha elfajulna a szóváltás.
Tovább bővítenék a kamerarendszert
A rendőrség a panaszok ellenére nem riad vissza. Azt mondják, itt volt az ideje, hogy komolyan vegyék a szankcionálást. Már készülnek az újabb pályázatra, melyből további kamerákat helyeznének ki olyan csomópontokba, ahol indokolt a szigorúbb felügyelet. Ezek közé tartozik a Mártírok útja és a Budapest út kereszteződése és a Szabadság tér is.