70 éves a Magyar Légierő
Idén 70 éves a Magyar Légierő. 1938-ban alakult meg a Magyar Királyi Honvéd Légierő, majd 1945-ben megszűnt, s a II. világháború után szerveződött újjá. A repülősök, pilóták 1990 óta tartoznak a Magyar Légierő szárnyai alá. Mára a nagy sas is beolvadt. Nincs már LEP, azaz Légierő Parancsnokság, mindannyian az újjászerveződött profi magyar haderő, s az ezt összefogó, úgynevezett Összhaderőnemi Parancsnokság részei. A pilóta viszont pilóta maradt. A levegő királya, aki a földön is az égbe vágyik és Boldogasszonyukhoz, védőszentjéhez imádkozik.
Augusztus 15-e a légierő napja, Boldogasszony napja. Minden évben ezen a napon hajtanak fejet katonai szertartás keretében a hősi halált halt pilóták előtt.
Veszprémben a veterán
repülősök koszorúztak
Az elmúlt 19 év történéseire emlékezett vissza Szepesi
József, nyugalmazott repülő dandártábornok, a Magyar Veterán Repülők
Szövetségének elnöke a HEMO előtt álló emlékmű lábánál. A Magyar Veterán Repülők Egyesülete 1989.
szeptember 5-én alakult a budapesti Műegyetem és Mezőgazdasági Repülők
klubhelyiségében, hogy összefogja a levegő királyait. Alapítói közül többen ma
már nem élnek. Bánhidi Antal és Tobak Tibor mindketten a második világháború kitüntetett
pilótái voltak.
Szepesi József ny. repülő ddtk.
Szepesi felidézte azt a napot, amikor Kosiczky Attilával, a légierő volt vezérkari főnökével együtt megálmodták a veszprémi emlékhelyet, és 1993-ban felállíttatták a hősi halált halt repülősök emlékművét. Ma más idők járnak – mondta a nyugalmazott tábornok. Ugyan itthon van, épp itt Veszprémben őrizzük a Magyar Királyi Honvéd Légierő zászlaját, nincs már légierő. Megszűnt a LEP – Légierő Parancsnokság, sorra szűnnek meg az alakulatok, zsugorodik a magyar haderő. Nincs már támogató szervezet, ami összefogná a repülősöket – ami a Magyar Veterán Repülők Szövetsége mögött állna – emlékeztetett az elnök.
Oláh Emil és Szabó Oszkár tábori lelkészek megáldották a szervezetet és az emlékművet, majd Veszprém önkormányzata, a Szolnoki Helikopterbázis, a veszprémi alakulatok, az Összhaderőnemi Parancsnokság, és egyéb katonai szervezetek elhelyezték a megemlékezés koszorúit.
1993-2008, adatok,
tények
A többszöri haderőreform után 1993-ban megalakult a Magyar
Légierő, gép és személyi állománya lecsökkent, átalakult. Speciális alakulatok
irányították a repülést. 1993-ban a légierőhöz 18.300 katona tartozott, közülük
12.900 volt a sorállományú. A három harcirepő-ezred, a légvédelmi rakétadandár,
3 légvédelmi rakétaezred, plusz egy rádiótechnikai dandár már a múlté.
Repülő, illetve légvédelmi alakulatok hazánkban:
MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázis (Kecskemét - működik)
MH 86. Szolnok Helikopter Ezred (2007. március 1-ével megszűnt, jogutódja az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis)
MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred (2004-ben megszűnt, beolvadt
a szolnoki alakulatba)
MH Pápa Bázisrepülőtér (Pápa, itt folyik jelenleg a C-17 program)
MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétadandár (Győr, ma már csak ezred – itt található integráltan az összes légvédelmi rakéta, a KUB, a Mistral és az Igla)
MH 54. Légtérellenőrző Ezred (Veszprém, működik)
MH 1. Logisztikai Zászlóalj (megszűnt, egyes funkcióit a Légtérellenőrző Ezred vette át)
A MIG-ek fölött is eljár az idő. Jövőbeni sorsuk még mindig kérdéses. Szekeres Imre honvédelmi miniszter 2007 nyarán tárgyalt Oroszországgal a MIG-29 gépek hadrendünkből való kivonásáról. A határidő 2009. Ha tehát ez év végigéig kivonjuk a régi öreg MIG-eket, cserébe az oroszok karbantartják helikopterállományunkat.
Még 2007 végén megkaptuk az utolsó Gripen gépet is. Kecskemét épp az új harci gépekre keres pilótákat. Azt már a Magyar Honvédség vezérkara és kormány is elismerte, a tizennégy gépünk nem lesz elegendő a nemzeti légtérvédelmi és a NATO szövetségi feladatok egyszerre történő ellátására. De ez nemcsak a gépekre, hanem a pilótákra is igaz, mert az a létszám, amelyet erre a gépszámra terveztek, nem tudja a készültségi és egyéb feladatokat egyszerre megoldani. Legalább még egy századnyi, de legalább hat-nyolc gépre lesz még szükség ahhoz, hogy maradéktalanul meg tudjon felelni a Magyar Légierő a rá háruló feladatoknak, ezért további bővítést tervez a minisztérium, illetve a vezérkar.
JAS 39 Gripen
Tervezett géppark állomány 2010-re
Repülők:
- 12 db Saab JAS 39 Gripen EBS HU
- 2 db Saab JAS 39 Gripen EBS HU D;
- 26 db MIG-29B-t és MiG-29UB-t legkésőbb 2009-ben kivonnak a hadrendből, váltótípusuk a Gripenek;
- 10 db L-39ZO Albatros (kivonásuk után repülési óráinak vásárlása, majd új típusokkal helyük pótlása);
- 5 db An-26 szállítórepülőgép (2012 körül érik el üzemidejük végét). Majd új típusokkal pótolják, vagy több NATO szövetségessel együtt, egy közös légi flottában C-17-eseket használnak.
Helikopterek:
- 12 db Mi-24P, Mi-24V, Mi-24D harcihelikopter (modernizálva),
- 8 db Mi-8T, Mi-9 szállítóhelikpopter (ezek új típusokkal kiváltva 2010-után),
- 7 db Mi-17P (modernizálva).
Mi-24 vadászhelikopter
C-17 amerikai szállítógépek
Raktáron:
- 26 db MiG-29 (a 2009-ig rendszerben tartott MIG-29-esekkel együtt)
- kb. 55 db MIG-21, MIG-23, és Szu-22
- ezek a raktáron lévő gépek már nincsenek rendszerben, csak raktáron, vagy a kifutókon állnak, sorsukat még nem tudni. (eladás, vagy megsemmisítés)
- ezek raktárokban, kifutókon állnak, hiányos állapotban, ezért nem is kezdődött felújításuk.