A témában annyi üzenetet, jelzést kaptunk, hogy lehetetlen feldolgozni azokat. Egyet (gondos előválogatás után) azért hadd emeljünk ki: az említett kereszteződés ugyan a legforgalmasabb, de hosszú évek óta (szerencsére) egyetlen komolyabb baleset sem történt ott. Miért? Mert világosak, átláthatóak a viszonyok. Hát akkor miért nem oda tették, ahol több a baleset, nagyobb a veszély? Folytathatnám az indokok sorát, de most az érzelmeket újfent felkorbácsoló füredi kamerákról van szó. Hadd bocsássam előre: a cikk végére érve regisztrálhatóan erős lesz a megkönnyebbülés sóhaja…
A Balaton-parti város önkormányzatát még tavaly kereste fel a budapesti székhelyű Magyar Plastiroute Kft. Azzal a szándékkal tették ezt, hogy internetes honlapjukon (www.utv.hu) ki-ki kedve szerint vizsgálhassa az egyes kereszteződések forgalmát, s abból utazási szokásait tudja hozzáigazítani a pillanatnyi helyzethez. Érdeklődésünkre a cég elektronikai üzletágának vezetője, Wist Csaba elmondta, hogy a megkeresés eredményes volt: a balatonfürediek hozzájárulásukat adták a 4 kamera telepítéséhez, ami meg is történt a közelmúltban. Hozzátette azt is, hogy a Balatonnál Almádiban, Siófokon is terveztek hasonlót. Az utóbbi már működik, az almádira még várni kell. Sajnos, a füredi sem készült el a csúcsszezonra, mert az adatátvitellel még gondjaik vannak. Akit viszont érdekel, megtekintheti a húsz budapesti kereszteződés adott pillanatnyi forgalmát.
Wist úr arról is informálta a Vehírt, hogy nehéz fába vágták a fejszéjüket, hiszen (adatvédelmi és jogi okok miatt) fel kellett keresniük az adatvédelmi biztost, deklarálniuk kellett, hogy az élőképeken sem rendszámot, sem arcot nem lehet felismerni. Éppen ezért a képeket nem is rögzítik.
Füreden tehát legkésőbb szeptember során működni fog a 71-es főút (Petőfi Sándor út) és a Jókai utcai kereszteződésében az a négy kamera, melyek egészen biztosan nem lesznek a veszprémihez hasonló „büntető kamerák”, ám az óvatosság sosem árthat…
A Plastiroute Kft. Pécsett, Győrött és Debrecenben is üzembe kíván helyezni ilyen kamerákat.
A Vehír megkereste a balatonfüredi önkormányzatot is, ahol megerősítették: a kamerák kihelyezéséhez hozzájárulását adta a testület, ám anyagiakkal nem „szálltak be”.
A rendőrségen is csak azt mondták, amire számítottunk: nincs bekötve hozzájuk, nem készít felvételeket a négy kamera egyike sem.
Saját információink szerint ugyan van Füreden több helyütt is ilyen-olyan kamera (ezek döntő többsége üzletekben, intézményekben van), de ezek egyike sincs a rendőrséghez bekötve (tegyük hozzá, bizony, nem ártana, mert egy-két hajnali randalírozót könnyebben meg lehetne fékezni, ám a demokrácia adta jogok ezt erősen korlátozzák! Nem úgy, mint Albionban, ahol még a kamerát is kamera figyeli…) Az egyik legismertebb ezek közül a vasútállomási aluljáróé, ahol a vasúttársaság dolgozói figyelik, ki a renitens „hazai” szakaszukon (felvételünk is bizonyítja, hogy mióta „filmeznek”, nem festik agyon a falakat.
Nincs tehát miért „félni” a füredi kereszteződésben, nem kapunk fotót, ám a jól felfogott érdekünkben célszerű a szabályokat betartani. A füredi kapitányság bűnügyi osztályvezetője, dr. Bíró Barna ezt „rendőri nyelven” így fogalmazta meg: „Nem az a célunk, hogy büntessünk, hanem az, hogy megelőzzük a baleseteket.”