A Mendelssohn Kamarazenekar művészeti vezetője előadása elején kijelentette, hogy tőle sem esztétikai, sem pedig filozófiai előadást nem hallhatnak majd az érdeklődők, ezzel szemben arra helyezi a hangsúlyt, hogy az innováció fogalma hogyan értelmezhető a kultúrában.
– Hiszek az innovációban – erősítette meg Kováts Péter, majd kifejtette, hogy a „kreativitás motiválta innováció mind az ipar, mind a tudományok terén érezteti hatását”, azt kell vizsgálni, hogy a „kultúrában kell-e az innováció”. A hegedűművész az alkotóművészet, vagyis a kultúra teremtése, illetve az előadóművészet, a kultúra „fogyasztása” szemszögéből vizsgálta a művészetben jelentkező innováció szerepét.
Az alkotóművészet kapcsán elmondta, hogy a hangszerek alakulása, fejlődése mellett a ritmusok és az akkordok innovatív használata is megtestesíti az újítást az elmúlt évszázadok zeneszerzésében.
Az előadóművészet terén az előadói technikák hordoztak magukban óriási innovációt, derült ki az este folyamán, valamint megtudtuk azt is, hogy a zeneszerző által lejegyzett gondolatokat mindig az előadó értelmezi – a saját szubjektumán keresztül megszűrve.
– Abban hiszünk, hogy míg a tudománynál és az iparnál a fejlődés tökéletesít valamit, addig a művészetben az innováció nem ezt a hatást váltja ki. A megszületett alkotást már nem lehet még tökéletesebbé tenni, hiszen minden mű úgy tökéletes, ahogy van. A művészet az művészet. Ennyi – zárta gondolatait Kováts Péter.